چاپ خبــر

کشت موفق زرشک در فریدونشهر

ظهور ابزارهای اطلاعاتی و ارتباطاتی، داده‌ها و اطلاعات جدیدی را در اختیار کشاورزان قرار داده است که به کمک آن می‌توانند کارکرد بیشتری از زمین کشاورزی خود داشته و درآمدزایی و اشتغال‌زایی به همراه داشته باشند. کشت زرشک توسط کشاورز فریدونشهری نمونه‌ای از این تحول در کشاورزی است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار، سال‌ها کشاورزان زحمت‌کش فریدونشهری در سایه نبود امکانات ارتباطی به تبعیت از آبا و اجداد خود و بر اساس نیازی که مقابل چشم خود از جامعه کوچکی که در آن قرار داشتند می‌دیدند و همچنین بر اساس اطلاعات محدودی که در دسترس داشتند، اقدام به زراعت تعداد محدودی از محصولاتی همچون گندم و جو و یا کشت محصولات باغی نظیر گردو و بادام می‌کردند.

با ظهور ابزارها و وسایل ارتباطی از انواع خودروها که تردد بین شهرها را آسان کرد گرفته تا شبکه‌های ارتباطی در فضای مجازی که دسترسی به بروزترین اطلاعات را میسر کرد، داده‌های جدیدی پیرامون کشاورزی به دست مردم رسید و حقایقی آشکار شد نظیر این که کشاورزان می‌توانند به جای کشت‌های سنتی، به روش‌ها و محصولات پرسودتر روی بیاورند.

هر چند موانعی در برابر این تغییر و تحول وجود داشته است مانند طبع انسان که تمایلی به تغییر کردن ندارد یا گاه جرأت خطرپذیری و آزمون رخدادهای جدید را به خود راه نمی‌دهد.

اکنون چند سالی است یکی از کشاورزان در روستای بنه‌کمر شهرستان فریدونشهر تن به این تغییر داده و نتیجه خوبی نیز از تلاش و زحمت و جسارت خود برداشت کرده است، آن هم محصولی همچون زرشک را که تا به یاد داریم در مزارع خراسان رضوی و خراسان جنوبی کشت می‌شده است.

این روزها فصل برداشت زرشک است که از اوایل مهرماه آغاز شده و تا نیمه آبان به طول می‌انجامد.

ابوالفضل احمدی که یک معلم بازنشسته است با مهاجرت معکوس به روستای خود، زمین‌های آبا و اجدادی خود را با کشت محصولات جدید و اقتصادی آباد کرده است که یکی از این محصولات زرشک است. کشت زرشک در شهرستان فریدونشهر را در گفتگو با این کشاورز بررسی کردیم.

– پونه‌زار: چرا به فکر کشت زرشک در مزرعه خود در روستای بنه کمر شهرستان فریدونشهر افتادید؟

– در روستای ما زرشک وحشی زیادی به صورت طبیعی وجود دارد و هر ساله رشد کرده و محصول می‌دهد و همین مسأله این فکر را به ذهن ما انداخت که احتمالاً کشت زرشک هم در این محل امکان‌پذیر باشد برای همین تصمیم گرفتیم از قائنات زرشک بی‌دانه را به بنه‌کمر آورده و کشت کنیم که بحمدلله بازدهی خوبی از آن دیدیم.

– پونه‌زار: میزان برداشت و باردهی زرشکی که کشت کردید چگونه است؟

– امسال بعد از پنچ سال از کشت این گیاه، ما از 40 درختچه‌ای که در زمینی به مساحت 300 مترمربع کشت کرده‌ایم، 700 کیلوگرم زرشک تر برداشت کردیم. به عبارت دیگر کارکرد کشت این محصول در هر 1000 متر (یک جریب) دو هزار و 300 کیلوگرم و در هر هکتار 23 تن است.

– پونه‌زار: آیا کشت زرشک در این شهرستان صرفه اقتصادی برای شما داشته است؟

– ما زرشک برداشت شده را بدون هیچ اقدام دیگری تنها بسته‌بندی و به صورت تر به فروش می‌رسانیم. این محصول ما را کیلویی 120 هزار تومان خریداری می‌کنند یعنی کشت هر هکتار از این محصول مبلغی حدود 280 میلیون تومان محصول به دست ما می‌دهد که در بین محصولات کشاورزی کنونی کشت شده در شهرستان رقم بسیار خوبی است.

– پونه‌زار: مزایای کشت محصول زرشک چیست؟

– علاوه بر کارکرد بالای کشت این گیاه اقتصادی، اراضی روستای ما عمدتاً دارای شیب هستند که در آن‌ها کشت زراعی جواب نمی‌دهد اما کشت درختچه‌هایی نظیر درختچه زرشک که از قضا آفت نیز نداشته و در مقابل سرما هم مقاوم است، در این اراضی به خوبی جواب می‌دهد. میوه زرشک یکی از میوه‌ها پرمصرف در بازار است که هم مصرف غذایی و هم مصرف دارویی دارد.

– پونه‌زار: در چه صورت امکان توسعه کشت زرشک را در مزارع خود دارید؟

– ما هنگام برداشت محصول خود علاوه بر کارگرانی که برای برداشت این محصول بکارگیری می‌کنیم، 15 نفر نیز اشتغال‌زایی مقطعی برای جداسازی و بسته‌بندی این محصول داریم در حالی که اکنون تنها 300 مترمربع زرشک کشت کرده‌ایم و اگر شرایط فراهم شود ما قابلیت کشت 30 هکتار زرشک را داریم که اشتغال‌زایی و درآمدزایی قابل توجهی خواهد داشت. اما یک مانع اساسی برای رسیدن به این هدف، نداشتن جاده مناسب برای دسترسی به مزارع‌مان است. جاده کنونی مزرعه ما بسیار نامناسب و خطرناک با شیب تند و عرض کم است. در صورتی که دولت این زیرساخت‌های مورد نیاز را تأمین کند، آبادانی بیشتر روستای ما قطعی خواهد بود و در این صورت مهاجرت معکوس سایر روستائیان را نیز به همراه خواهد داشت.

این کشاورز فریدونشهری تنها یک نمونه از ظرفیت این شهرستان در حوزه کشاورزی برای درآمدزایی، اشتغال‌زایی و آبادانی را اثبات کرده است. این مسأله یک ایده است برای نوشتن نقشه راه توسعه و پیشرفت و رونق روستاهای شهرستان که سبب مهاجرت معکوس مردم از شهرها به سمت روستاهای مولد می‌شود. مردمی که می‌توانند در روستای خود تولیدکننده باشند و موتور محرک اقتصاد کشور را تکان دهند، اما به خاطر رونق نداشتن روستاهای خود و نبود درآمد و کار مجبور به مهاجرت به شهرها و اضافه شدن به جمعیت سربار کشور شده‌اند.

زندگی در روستا بسیار باکیفیت‌تر از زندگی در شهرها است و این را روستائیان به خوبی می‌دانند و اگر حداقل رونق مورد نیاز در روستاهای ایشان فراهم شود، قطعاً باصفا در روستای خود را به زندگی شهرنشینی ترجیح می‌دهند. این موضوع نگاه و عزم دستگاه‌های حکومتی برای تأمین زیرساخت‌ها و اعطای مشوق‌های لازم را برای نیل به این هدف می‌طلبد.

مردم نیز باید بدانند در دنیای امروز که دسترسی به بروزترین اطلاعات از هر نقطه از جهان امکان‌پذیر است، راه برای درآمدزایی، اشتغال و پیشرفت در همین روستاها فراهم است و همت و تلاش و اراده ایشان را می‌طلبد. امروز دیگر مانند گذشته نیست که راه پیشرفت تنها در شهرها وجود داشت، اکنون با رشد تکنولوژی و فناوری پارامتر مکان از بسیاری از راه‌های پیشرفت برداشته شده است و در هر نقطه می‌توان به موفقیت دست پیدا کرد.

انتهای خبر/

Go to TOP