چاپ خبــر

مشکل زاینده رود با سد یلان پشتکوه برطرف می شود

هرچند مدت های زیادی از تشنگی زاینده رود و به دنبال آن از انتظار مردم اصفهان برای بازگشت هرچند کوتاه این رود به اصفهان می گذرد اما بهارستان نشینان این روزها خبر می دهند آبی وجود ندارد که به دنبال آن زاینده رودی زنده شود.

به گزارش پونه زار به نقل ازصاحب نیوز، با توجه به حجم اندک آب در سد زاینده رود نوروز ۹۳؛مردم اصفهان چشم به راه زاینده رود نباشند.

* دولتمردان هنوز بحران آب اصفهان را باور نکرده اند

نماینده مجلس دهم در رابطه با تلاش‌های صورت گرفته در رابطه با بازگشت جریان آب به رودخانه‌ی زاینده‌رود گفت: به نظر می‌رسد که دولت و مسوولان استانی هنوز به این باور نرسیده‌اند که اصفهان در موضوع آب دچار بحران است وتا زمانی که بر این باور اصرار دارند قدمی برای این رودخانه برداشته نمی‌شود.

اسفنانی در ادامه با تاکید بر اینکه تلاش از سوی شخص رییس جمهور دردولت گذشته و کنونی وزار مخصوصا وزارت نیرو باید انجام شود اما باورنکردن این موضوع باعث شده تا تلاش‌ها آنطور که باید نباشد و نتیجه‌ای هم به دنبال نداشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه برای پرآب شدن زاینده‌رود در عید نوروز و حتی پس از آن از محالات است و نمی‌توان مردم را بیهوده امیدوار کرد افزود: آبی پشت سد وجود ندارد که بتوان این نوید را به مردم داد زمانی بود که در کنار جاده سد دریایی از آب مشاهده می‌شد اما الان چیزی از آن باقی نمانده است.

وی در پاسخ به اینکه نمایندگان از تلاش‌ها می‌گویند برایمان در این مورد گفته و یادآور شد تاکنون دهها جلسه مجمع نمایندگان استان با دولت گذشته، دولت کنونی مسوولان کشوری، معاونان رییس جمهور، وزرا و حتی شخص رییس جمهور داشته و اهمیت موضوع و پیشنهادهای مختلفی ارایه شده اما بی‌نتیجه مانده است.

وی در مورد پیشنهاد ارایه شده از سوی نمایندگان برای پرآبی دوباره زاینده‌رود گفت: احداث سد یلان در منطقه پیش کو در فریدون شهر می‌تواند این مشکل را برطرف کند اما استقبال نشده است.

اسفنانی از بی‌مهری‌ها به استان و شهر اصفهان گلایه کرد و اظهار داشت: بی‌توجهی،نگاه‌های برخوردار و حتی پیگیر نبودن مدیران موجب پابرجا ماندن خشکی زاینده‌رود شده است. اگر اصفهان قرار است برخوردار باشد و نگاه‌های برخوردار بر آن سنگینی کند ورود این نگاه در بخش آب تنها ظلم به اصفهان است و این نماینده مجلس هم برخوردرای این استان و نگاهی که در این مورد وجوددارد را مربوط به بخش صنعت و درآمد دانست و عنوان کرد: اصفهان از نظر منابع آبی محدود است و تنها منطقه غرب این استان با مشکل کم آبی دست وپنجه نرم نمی‌کند این درحالیست که مابقی نواحی خشک و نیمه خشک است.

* زنده شدن زاینده رود بعید به نظر میرسد
نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی نیز در رابطه با جاری شدن آب درزاینده‌رود همزمان با نوروز گفت: رسیدگی به موضوع زاینده‌رود به شورای عالی آب واگذار شده و هنوز در مورد این مساله تصمیمی گرفته نشده است اما بعید به نظر می‌رسد به این زودی زاینده‌رود پرآب شود.

علی ایرانپور با اشاره به اینکه با واگذاری موضوع این رودخانه به شورای عالی آب از اتخاذ سیاست استانی بر این رودخانه جلوگیری می‌شود و ما از این مساله استقبال می‌کنیم یادآور شد: انتظار می‌رود مسوولان کشوری در قبال ۵ میلیون نفر جمعیتی که از این رود استفاده می‌کنند و معیشت می‌گذرانند و در مورد استانی که از نظر صنعتی، کشاورزی و دامی رتبه‌های اول تا هفتم را از آن خود کرده و مسوولیت خود را به خوبی انجام دهند.

به گفته وی اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی که مهد هنر ایران است باید بیش از این نیاز به توجه دارد چرا که می‌توان با توسعه گردشگری در این شهر از حضور گردشگران ما استفاده کند.
ایرانپور زاینده‌رود را یکی از مهمترین جاذبه‌های اصفهان نام برد و خاطرنشان کرد: یکی از عواملی که باعث جذب گردشگر در این کلانشهر می‌شود بدون شک زاینده‌رود است بنابراین توجه و رسیدگی به آن باید جز ضرورت‌ها قرار گیرد.

نماینده مجلس دهم اصفهان را بدون زاینده‌رود زجرآور دانست و گفت: بخشی از داشته‌های نصف جهان و محاسن این کلانشهر پنهان مانده و عدم تصمیم‌گیری در این موضوع باعث می‌شود تا مشکلات چند برابر شود و امیدواریم در این مقطع کوتاه تعطیلی نوروز گردشگران بتواند از این جاذبه طبیعی استفاده کنند.

  1. یسلیانی گفت:

    بیش از هزاران درخت خشکش و چشمه ها خشک شود میلیونها ماهی بمیرند تا یک شهروند اصفهانی بتواند در کنار زاینده رود یک استکان چایی بخورد خدایا شکرت آرزوی من این است که اصفهان شود بام ایران و من از این منطقه محروم تیوپ بردارم و بروم اصفهان تیوپ سواری

  2. ایا خشک شدن زاینده رود ناشی از ظلم به محیط زیست بالا دست رود خانه نمی باشد؟
    ایا بهتر نبود کلیه مناطق استان با هم توسعه پیدا می کرد تا این گونه جمعیت در اصفهان زیاد نمی شد ؟
    سد یالان هم اگر اجرا شود جزء تخریب بیشتر محیط زیست منطقه هیچ فایده دیگری ندارد تنها راه نجات کم ابی شهروند های اصفهانی صرف جویی است که ان هم مسیر نمی شود مگر قیمت اب واقعی شود.

  3. تورا خدا تورا پیغمبر اینقد به منطقه فریدن و لرستان ظللم نکنید با انتقال آب آبهای هزاران مشکل از جمله مهاجرت خشک شدن مراتع جنگل خشک شدن هزاران چشمه به خاطر انتقال آبهای زیر زمینی مردم آگاه باشید ارزش آب منطقه هزاران ملیارد هست ولی هیچ سودی برای منطقه ندارد برای ده کیلومتر آب در لرستان مشکل ولی هزاران کیلومتر آب را به قم بردند ومحیط زیست نابود کردند لرستان را محروم و جوانان را بیکار دارند فریدن ها مواظب باشید خطرناک هست

Go to TOP