چاپ خبــر

چه اپلیکیشن‌هایی در اربعین 1403 به کمک زائران آمده‌اند؟

شرکت‌های مختلف نرم‌افزاری امسال خدمات ویژه‌تری در قالب برنامه‌های تلفن همراه برای رفع نیازهای زائران اربعین تدارک دیده‌اند؛ خدمات رایگانی که به کیفیت این سفر برای زائران اباعبدالله -علیه السّلام- و مشتاقان ظهور حضرت مهدی -عجّل الله تعالی فرجه- کمک بسیاری می‌کند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار، سفر اربعین حسینی، یک موهبت الهی و یکی تجربه استثنایی است که معمولاً هر کس یک بار قدم در این سفر گذاشت، دیگر نمی‌تواند از لذت آن بگذرد و لحظه‌شماری کرده تا اربعین سال آینده بیاید و دوباره عازم این سفر شود.

برای حضور در این سفر بین‌المللی که در عین فوق‌العاده بودن خیلی راحت و آسان انجام می‌شود، تدابیری از ظرف دولت‌ها، شرکت‌ها و کسانی که خود را خادم اربعین سیدالشهدا -علیه السّلام- و این همایش عظیم منتظران ظهور منجی عالم بشریت می‌دانند برای هر چه بهتر برگزار شدن سفر اربعین اندیشیده شده است.

از جمله این تدابیر خدمات و امکاناتی است که شرکت‌های نرم‌افزاری برای زائران حضرت اباعبدالله الحسین -علیه السّلام- تدارک دیده‌اند. این خدمات به شرح زیر می‌باشند.

**پیام‌رسان روبیکا

یکی از دغدغه‌های زائران در این سفر، برقراری ارتباط با دیگر زائران در عراق و با دوستان و آشنایان در ایران است که مستلزم پرداخت هزینه‌های گزاف رومینگ است ولی اپلیکیشن روبیکا با تقبل این هزینه، این امکان را به صورت رایگان برای زائران اربعین فراهم آورده است.

در طول برگزاری مراسم راهپیمایی اربعین در عراق، تمامی خدمات اینترنتی این سوپر اپلیکیشن شامل تماس صوتی و تصویری، پیام‌رسان و روبینو، به صورت رایگان ارائه می‌شود و هیچ هزینه‌ای از کاربران دریافت نخواهد شد.

همچنین در زبانه «خانه» این اپلیکیشن و در قسمت «همسفر زائرین اربعین» جهت رفاه حال زائران، خدماتی نظیر بیمه رایگان موبایل، راهنمای سفر، آموزش زبان عربی، چک لیست سفر، پخش زنده مذهبی و غیره قرار داده شده است.

**پیام‌رسان بله

اپلیکیشن بله در اربعین سال ۱۳۹۸ با معرفی سامانه اربعین، نیاز ارتباطی زائران را برای اعلام موقعیت خود مرتفع کرد. این سامانه که از آن سال به بعد هر سال عرضه شده است، امسال نیز مانند سال‌های گذشته، ارتباطی رایگان و بدون نیاز به اینترنت را برای زائران و خانواده‌های آن‌ها فراهم می‌کند.

سامانه اربعین بله با نام سامانه اعلام وضعیت اربعین بر بسترUSSD  کار می‌کند و در ازدحام جمعیت دچار کندی و اختلال نمی‌شود. زائران با سامانه اعلام وضعیت بله به اینترنت یا سیم‌کارت عراقی نیاز ندارند. برای استفاده از سامانه اربعین، زائران باید قبل از خروج از ایران، رومینگ را فعال کرده و در زمان استفاده از این سامانه، داده‌های تلفن همراه خود را خاموش کنند.

برای استفاده از سامانه اعلام وضعیت بله در صفحۀ اصلی اپلیکیشن بله، به زبانۀ «جریان» بروید. سامانه اربعین بله دو بخش دارد: بخش «اعلام وضعیت» و بخش «مشاهدۀ وضعیت». اگر زائر اربعین هستید با استفاده از بخش «اعلام وضعیت» می‌توانید وضعیت جدید ثبت کرده و دیگران را از حال خود باخبر کنید و اگر مسافری دارید با مراجعه به بخش «مشاهده وضعیت» می‌توانید از آخرین وضعیت مسافرتان باخبر شوید.

استوری اربعین یکی دیگر از امکانات بله است که در پیاده‌روی اربعین ۱۴۰۲ عرضه شد. اگر زائر اربعین هستید با سامانه اربعین بله می‌توانید رایگان و بدون اینترنت، استوری (ماجرای) اربعینی منتشر کنید تا همۀ مخاطبان شما از حالتان باخبر شوند.

برای ارسال استوری اربعین با اپلیکیشن بله باید هنگام نوشتن اعلام وضعیت، گزینه «برای همه مخاطبین من در قسمت وضعیت نمایش داده شود.» را روشن کنید. اگر بخش نمایش وضعیت را فعال کنید، مخاطبین‌تان اعلام وضعیت شما را در قسمت استوری (ماجرا) نیز مشاهده می‌کنند.

زائران و افرادی که اعلام وضعیت می‌کنند، برای انتشار ماجرای اربعینی به اینترنت نیازی ندارند، مخاطبین ایشان نیز برای مشاهده وضعیت نیازی به اینترنت ندارند اما مخاطبینی که می‌خواهند ماجرا (استوری) دیگران را چک کنند باید اینترنت داشته باشند.

**اپلیکیشن رحیل

این اپلیکیشن که نذر سفر اربعین شده است امکان ثبت سفر اربعین را برای زائرانی که نیاز به وسیله نقلیه برای سفر خود دارند و همچنین امکان ثبت سفر رانندگانی که امکان همراه بردن زائرانی را دارند فراهم آورده است تا اگر مسیر و زمان سفر راننده و مسافر یکسان بود به یکدیگر معرفی شوند.

به ویژه در شرایط اقتصادی امروز کشور، این همراهی می‌تواند کمک کند هزینه سفر برای عده‌ای کمتر شده و تعداد بیشتری از مردم بتوانند به سفر اربعین بروند.

**اپلیکیشن‌های راهنمای سفر اربعین

اپلیکیشن‌هایی برای راهنمایی زائران اربعین تدارک دیده شده‌اند که خدمات مختلفی همچون آموزش‌های مورد نیاز، ارسال پیامک رایگان در عراق، ارسال موقعیت،  نقشه شهرهای عراق، لیست مواکب اربعین، لغات پرکاربرد عربی، بایدها و نبایدهای این سفر و غیره را در اختیار زائران قرار می‌دهند. اپلیکیشن‌های «راهنمای زائر» و «همراه زائر» از این دسته برنامه‌ها هستند که از طریق برنامه‌گاه «کافه بازار» قابل دریافت هستند.

**اپلیکیشن‌های مترجم

سفر اربعین هم به خاطر خیل مسافران و هم‌وطنانی که به صورت پیوسته در جای جای مسیر این سفر حضور دارند و هم به دلایل دیگر بسیار به سهولت انجام می‌شود اما داشتن آشنایی با زبان عراقی گاهی می‌تواند به زائران کمک کند مسائل خود را راحت‌تر حل کرده و احتیاجاتشان را سریعتر برطرف کنند.

ضمن این که توان گفتگویی هر چند کوتاه با میزبان عراقی از راننده گرفته تا موکب‌دار و غیره به ارتباط قلبی و اتحاد هر چه بیشتر ملت ایران و عراق کمک کرده و این امت واحده را منسجم‌تر می‌کند.

برای این منظور علاوه بر کتب مختلف و کانال‌های آموزشی متعددی که در فضای مجازی وجود دارد، اپلیکیشن‌هایی نیز جهت کمک به مسافرانی که به کشور عراق سفر می‌کنند تهیه شده است که اپلیکیشن‌های «مکالمه آسان عربی مخصوص سفر» و «مترجم زائر» از این قبیل هستند. این برنامه‌ها را می‌توان از «کافه بازار» دانلود کرد.

 **مسیریاب نشان

قابلیت مسیریابی و نشان دادن موقعیت در حالت آفلاین اپلیکیشن «نشان» خیلی کمک‌کننده است و به کمک آن می‌توان در عراق بدون نیاز به اینترنت موقعیت خود را بر روی نقشه پیدا کرد.

در نسخه جدید نشان نقشه‌ی تمام استان‌ها کشور و کشورهای مختلف جهان به نشان اضافه شده‎ و روي نقشه‌ي کشور عراق و به ويژه مسير پياده‌روي اربعين بين نجف اشرف و کربلای معلي، کار ويژ‌ه‌تري صورت گرفته است. به اين صورت که تمامي موکب‌ها و عمودهاي مسير پياده‎روي اربعين روي نقشه با نام و شماره جانمايي شده ‎است.

ضمناً اطلاعات تمام گاراژهاي مسافري شهر کربلا هم روي نقشه اضافه شده تا کاربران نشان در پايان مسير براي سفر به سمت نجف، بغداد يا ساير مقاصد راحت‎‎‌تر باشند. همچنين اطلاعات مربوط به تمام مسافرخانه‌‎ها، درمانگاه‎‌ها، داروخانه‌ها، نانوايي‎‌ها و بسياري از مکان‎هاي ديگر هم روي نقشه براي تمام شهرها ثبت شده است.

اما نکته بسيار مهم در اين نسخه نشان، اضافه شدن «نقشه‎ي آفلاين با امکان جستجو» براي همه‌ي استان‎ هاي ايران و همچنين کشورهاي مهم همسايه است.

حالا کاربران نشان به سادگي مي‎‌توانند در خانه نقشه آفلاين عراق و استان‎هاي مرزي را دانلود کنند و بدون نياز به اينترنت مکان‌هاي مورد نظرشان را جستجو نمايند. اين ويژگي در مسير سفر اربعين با وجود مشکلات آنتن‌دهي و اينترنت ضعيف، خيلي به درد زائران پياده خواهد خورد.

همچنين پس از اربعين با نزديک شدن به ايام شهادت امام هشتم -علیه السّلام- نقشه آفلاين مشهد مقدس و حرم مطهر امام رضا -علیه السّلام- مورد کاربرد کاربران خواهد بود.

برای فعال کردن این قابلیت نشان ابتدا در حالت آنلاین برنامه را باز کنید، روی زبانه «سایر» کلیک کنید و گزینه «نقشه و مسیریابی آفلاین» را بزنید. اکنون نقشه هر کدام از شهرها و کشورهایی را که تمایل دارید نشان به صورت آفلاین موقعیت شما را در آن‌ها به شما نشان دهد دانلود کنید.

يک توصيه خيلي مهم براي افرادي که با ماشين شخصي به سمت مرزهاي خروجي حرکت می‌کنند اين است‎ که هنگام پارک کردن ماشين، حتماً محل پارک خودرو را به عنوان «مکان شخصي» روي نقشه‌ي نشان ذخيره کنند. زيرا در زمان بازگشت از سفر، اغلب پيدا کردن ماشين خيلي دشوار خواهد بود.

براي ذخيره کردن محل پارک ماشين هم کافيست در نسخه جديد نشان روي موقعيت خودتان کليک کنيد يا انگشت‌‎تان را روي محل چند لحظه نگه داريد و بعد، آن مکان را به عنوان «محل شخصي» ذخيره کنيد.

اپلیکیشن دیگری به نام «نقشه آفلاین کربلا و نجف (بغداد سامرا)» نیز برای سفر به عراق تهیه شده که بسیار کاربردی است و با نصب آن بر روی تلفن همراه خود، بدون نیاز به مصرف اینترنت می‌توانید در کشور عراق بدون نیاز به اینترنت تعیین موقعیت دقیق داشته باشید.

با نصب این اپلیکیشن می‌توانید از خدمات دیگری مانند جستجوی اماکن بر اساس نام، نوع کاربری و همسایگی، مکان‌یابی مبتنی بر GPS یا Location  ، طبقه‌بندی متنوع اماکن شامل حمل‌ونقل، بهداشت و درمان، اداری، آموزشی، گردشگری، غذا، ورزشی و غیره، راهنمای مسیریابی به زبان‌های فارسی 🇮🇷، عربی 🇮🇶، ترکی 🇹🇷، انگلیسی 🇺🇸 و فرانسوی 🇫🇷 ، مکان‌‎یابی لحظه به لحظه و مرور مسیر حرکت بر روی نقشه، مدیریت نقاط مورد علاقه و نشانه‌ها، اندازه‌گیری مسافت و غیره بهره‌مند شوید.

**اپلیکیشن‌های قرآن و مفاتیح

یکی از ابعاد سفر فوق‌العاده و به نوعی غیرطبیعی اربعین، بُعد معنوی آن است. جذابیت‌های این سفر و خستگی راه نباید ما را از پرداختن به معنویات بازدارد هر چند اصل این سفر و هر قدمی که در این سفر برداشته می‌شود بُعد معنوی دارد.

برای بهره‌مندی معنوی هر چه بیشتر در این سفر می‌توانید اپلیکیشن‌های قرآن کریم، مفاتیح الجنان، ادعیه، سخنرانی‌های معرفت‌بخش و غیره را بر روی تلفن همراه خود داشته باشید و در طول سفر از آن‌ها استفاده کنید و حظّ معنوی بیشتری از سفر اربعین خود ببرید.

اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های دیگری نیز هستند که برای رفاه حال زائران و افزایش کیفیت زیارت مسافران اربعین فراهم شده است که با جستجویی در اینترنت می‌توان به آن‌ها دسترسی پیدا کرد. در این گزارش سعی کردیم مهمترین و شاخص‌ترین این برنامه‌ها را گردآوری کنیم.

انتهای خبر/

 

Go to TOP