چاپ خبــر

وضعیت رژیم صهیونیستی یک سال پس از طوفان الاقصی

معاون سیاسی سپاه صاحب الزمان استان اصفهان با تشریح ابعاد مختلف شکست غیرقابل ترمیم صهیونیست‌ها بعد از عملیات طوفان الاقصی، گفت: آن‌ها به دنبال گسترش طرف‌های درگیر در این جنگ، برای نجات خود و برداشتن فشار از روی خود هستند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار، روح الله رفعتی‌پور در گفتگو با پونه زار به مناسبت سالگرد عملیات طوفان الاقصی به بیان ابعادی از این واقعه و حوادث بعد از این عملیات در طول یک سال گذشته پرداخت.

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: صهیونیست‌ها با دو بهانه تأمین امنیت یهودیان و ایجاد فضای مساعد در منطقه خوش آب و هوای مدیترانه‌ای برای فعالیت اقتصادی، یهودیان سراسر جهان را در فلسطین اشغالی جمع کردند.

وی با اشاره به این که رژیم صهیونیستی خود را در افکار عمومی دارای چهارمین ارتش قدرتمند دنیا و قدرتمندترین ارتش منطقه و صاحب قوی‌ترین دستگاه اطلاعاتی جهان بعد از CIA معرفی می‌کرد، گفت: عملیات طوفان الاقصی در هفت اکتبر سال گذشته همه این تصوراتی که رژیم غاصب صهیونیستی از خودش در جهان ایجاد کرده بود را فروریخت.

رفعتی‌پور به منظور درک بهتر از این عملیات، به تشریح جغرافیایی غزه پرداخت و گفت: نوار غزه منطقه‌ای 360 کیلومتر مربعی در جنوب غربی فلسطین با 41 کیلومتر طول و بین 6 تا 12 کیلومتر عرض است که دو میلیون و 400 هزار نفر جمعیت دارد و غرب آن دریای مدیترانه و شمال، شرق و جنوب آن با مناطق اشغالی هم‌مرز است.

تحلیلگر مسائل سیاسی با اظهار این که صهیونیست‌ها در همه نقاط همجواری خود با غزه دیوار حائل کشیده‌اند، افزود: این دیوار 6 متر ارتفاع روی زمین و 25 متر طول در عمق زمین دارد تا هیچ کس نتواند از آن عبور کند. روی دیوار عناصر دیدبانی نصب شده است، رصد 24 ساعته ماهواره‌ای شده و در طول شبانه‌روز مرتب به وسیله پهپادها رصد می‌شود. پشت دیوار میدان مین است و بعد از آن چاه‌هایی به عمق 30 متر حفر شده است که در آن سنسورهایی کار گذاشته شده است که هر گونه حفاری را مشخص می‌کند و سپس میله‌هایی تا عمق 30 متری زمین فرو برده‌اند که آن هم مجهز به سنسور است.

*توسل صهیونیست‌ها به زمین و آسمان برای جبران شکست

وی تصریح کرد: کل عملیات طوفان الاقصی سه مرحله داشت عبور از مرز، تصرف پایگاه‌های نظامی و تصرف شهرک‌ها که کل این سه مرحله دو ساعت طول کشید در حالی که دو ساعت زمان تنها برای عبور از این موانع و استحکامات غیرقابل تصور است.

رفعتی‌پور سخن رهبر انقلاب را یادآور شد که بعد از این عملیات فرمودند «رژیم غاصب صهیونیستی هم از لحاظ نظامی و هم از لحاظ اطلاعاتی یک شکست غیرقابل ترمیم خورده است» و گفت: صهیونیست‌ها یک سال است به زمین و آسمان متوسل شده‌اند برای این که آبروی رفته خود را برگردانند اما موفق نشده‌اند.

تحلیلگر مسائل سیاسی سخنان نتانیاهو مانند این سخنش در سازمان ملل که گفت «ما برای ابدیت می‌جنگیم» در کنار این سخنش که گفته است «یک سال است داریم تلاش می‌کنیم واقعیت را تغییر دهیم» اقراری بر رو به نابودی رفتن این رژیم جنایتکار است.

وضع نابسامان رژیم بعد از طوفان الاقصی

وی با بیان این که شکست غیرقابل ترمیم صهیونیست‌ها بعد از عملیات طوفان الاقصی در ابعاد مختلف رخ داده است، به تشریح برخی از گوشه‌های وضع نابسامان رژیم در ابعاد مختلف پرداخت.

رفعتی‌پور در بعد اقتصادی این موضوع تصریح کرد: با شروع جنگ رژیم مجبور شد 300 هزار نفر نیروی احتیاط خود را فراخوان کند و در اختیار ارتش بگذارد که از دو جهت برای رژیم زیان‌آور بود. یکی این که مخارج حفظ این 300 هزار نفر برعهده رژیم افتاد و دیگر این که این افراد هر یک صاحب کسب و کار و فعال اقتصادی بودند که مجبور شدند آن را رها کنند و چرخه اقتصادی رژیم دچار خسارت شد.

تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد: جنگ خسارت و هزینه دارد و چند روز پیش اعلام کردند یک سال جنگ 65 میلیارد دلار هزینه برای صهیونیست‌ها به همراه داشته است.

وی افزود: از انجام عملیات طوفان الاقصی تاکنون 70 درصد سرمایه‌گذاری خارجی و 90 درصد گردشگر خارجی در این رژیم کاهش پیدا کرده و ارزش پول ملی  آن 10 درصد سقوط کرده است.

رفعتی‌پور خاطرنشان کرد: با شروع جنگ در سرزمین‌های اشغالی تجارت دریایی رژیم ستمگر صهیونیستی مختل شده و مهمترین بندر آن یعنی بندر ایلات که در جنوبی‌ترین نقطه سرزمین‌های اشغالی نیز قرار دارد تقریباً تعطیل شده است و کشتی‌های تجاری این رژیم باید مسیر بسیار طولانی را برای دور زدن دریای سرخ و رساندن خود به سرزمین‌های اشغالی دور بزنند.

تحلیلگر مسائل سیاسی خسارت وارده به این رژیم از ابتدای شروع جنگ تاکنون بنابر اعلام خود رژیم و برخی سازمان‌های بین‌المللی 100 میلیارد دلار عنوان کرد که معادل 25 درصد تولید ناخالص داخلی آن است و به عبارت ساده‌تر به معنی از بین رفتن یک چهارم اقتصاد صهیونیست‌ها است.

*مهاجرت یک میلیون نفر از ساکنین سرزمین‌های اشغالی به خارج

وی در بعد اجتماعی نیز مهاجرت یک میلیون نفر از ساکنین سرزمین‌های اشغالی به خارج و آوارگی یک میلیون نفر از 9.5 میلیون نفر جمعیت ساکن در سرزمین‌های اشغالی را از جمله خسارات ترمیم ناپذیر صهیونیست‌ها در یک سال گذشته برشمرد و این سخن اسحاق رابین، نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی، را یادآور شد که گفته بود «مرگ اسرائیل زمانی است که مهاجرت به اسرائیل متوقف شود.»

رفعتی‌پور در همین زمینه اظهار کرد: در این یک سال در اثر موشک‌باران مناطق شمالی رژیم توسط حزب الله لبنان، حدود 100 هزار نفر از ساکنین این مناطق، آن جا را ترک کرده و به مرکز رفته‌اند و توسط دولت در مدارس، باشگاه‌های ورزشی، هتل‌ها و غیره اسکان داده شده‌اند.

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: این جمعیت کسب و کار و زندگی خود را رها کرده‌اند و در این شرایط اقتصادی ناشی از جنگ، سربار دولت شده و آسیب‌های اجتماعی، سیاسی، امنیتی و غیره نیز به همراه داشته‌اند.

وی با بیان این که نتانیاهو چندین بار تکرار کرده است که داریم تلاش می‌کنیم ساکنان شمال را به مناطق خودشان برگردانیم، علت ترور سیدحسن نصرالله را در جهت متوقف کردن موشک‌باران این مناطق عنوان کرد که البته بی‌نتیجه بود و برعکس سبب تشدید این موشک‌باران شد.

وی تجمعات اعتراضی در رژیم در طول یک سال گذشته با جمعیت‌های چند صد هزار نفری را از دیگر مصادیق خسارت غیرقابل ترمیم رژیم در بعد اجتماعی عنوان کرد و گفت: همان طور که رهبر انقلاب فرمودند این رژیم تبدیل شده بود به یک پادگان نظامی که این محیط کاملاً امنیتی یکپارچگی اجباری را بین صهیونیست‌ها به وجود آورده است و بعد از طوفان الاقصی این محیط فرو ریخت و تبدیل به گسست اجتماعی شد.

رفعتی‌پور با اشاره به این که در دکترین امنیت، دو عنصر سخت‌افزاری یعنی تجهیزات و امکانات و نرم‌افزاری یعنی اثری که این امکانات روی افکار عمومی می‌گذارند مهم و اثرگذار است، گفت: با عملیات طوفان الاقصی بخش نرم‌افزاری امنیت رژیم به طور کلی فرو ریخت و احساس ناامنی کامل در جامعه صهیونی ایجاد شد.

معاون سیاسی سپاه صاحب الزمان گفت: حماسی که از زمین و دریا و هوا به مدت 18 سال در محاصره بوده توانست علیه ارتش این رژیم با آن همه ادعا عملیات کند، از موانع عبور کند، اسیر بگیرد و برگردد به خانه خودش.

وی اظهار کرد: چهار ماه بعد از طوفان الاقصی، رژیم صهیونیستی به این نتیجه رسید که بعد از حمله حماس و حمله  خودش به غزه اینک در مرحله سوم جنگ قرار دارد و در این مرحله باید ترور فرماندهان مقاومت را در دستور کار قرار دهد تا اولاً با زدن رأس جریان مقاومت، دیگر کسی این جریان را هدایت نکند، دوماً ارتباط بدنه با رأس را قطع کند و بدنه را از هم بپاشد لذا این رژیم که تخصصش ترور است، ترور رهبران مقاومت را در دستور کار قرار داد.

رفعتی‌پور در ادامه به رویکرد جمهوری اسلامی ایران در قبال این جنگ پرداخت و با تأکید بر این که باید در خطی که ولیّ جامعه تعیین می‌کند قدم برداریم، این سخنان رهبر انقلاب در خطبه‌های نماز جمعه نصر را یادآور شد که فرمودند «جمهوری اسلامی هر وظیفه‌ای در این زمینه داشته باشد، با قدرت و صلابت و قاطعیّت انجام خواهد داد. ما در انجام این وظیفه، نه تعلّل می‌کنیم، نه شتاب‌زده می‌شویم؛ تعلّل نمی‌کنیم، کوتاهی نمی‌کنیم، دچار شتاب‌زدگی هم نمی‌شویم. آنچه منطقی است، آنچه معقول است، آنچه درست است، به نظر تصمیم‌گیران نظامی و سیاسی، در وقت خود، در هنگام خود انجام می‌گیرد؛ کما این‌که انجام گرفت و در آینده هم اگر لازم شد، باز انجام خواهد گرفت.»

کارشناس سیاسی با اشاره به شهادت سردار شهید حاج عباس نیلفروشان و سایر مستشاران نظامی کشورمان در این جنگ، جمهوری اسلامی ایران را در میانه میدان خواند اما تأکید کرد: رژیم صهیونیستی می‌خواهد با گسترده کردن دایره جنگ و بالا بردن سطح جنگ، از طریق کشاندن پای ایران به درگیری مستقیم و سپس وارد کردن آمریکا، روسیه و چین و اروپا به این جنگ، از فشار بر روی خود بکاهد.

وی تصریح کرد: رژیم صهیونیستی معتقد است اگر به هر شکلی ایران وارد «تله جنگ» شود، آمریکا نیز به جنگ ورود پیدا می‌کند و بعد چین و روسیه در دفاع از این ایران و برای مقابله با آمریکا وارد جنگ خواهند شد و کشورهای اروپایی در هواداری آمریکا پایشان به جنگ باز خواهد شد. در این صورت چون طرف‌های درگیر زیاد شده، فشار بر روی رژیم کاهش پیدا کرده و از طرفی دیگر چون این جنگ از سرزمین‌های اشغالی شروع شده است، کمک‌های بین‌المللی به سمت صهیونیست‌ها سرازیر می‌شود.

*در یک نگاه کلی پیروزی با ماست

کارشناس سیلسی تأکید کرد: شاید اگر نگاه مقطعی به جنگ بیندازیم این گونه تصور کنیم ما دچار شکست‌هایی مانند از دست دادن سید حسن نصرالله شدیم، اما با نگاه کلی و راهبردی می‌بینیم پیروزی با ما است.

وی خاطرنشان کرد: دو سال پیش نفتالین بنت، نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی، نامه‌ای به صهیونیست‌ها نوشت و در آن نامه گفت «ما هشتاد سالگی اسرائیل را نخواهیم دید. من طی دو سال گذشته اسرائیل را از ایلات تا نهاریا شخم زدم و به دفعات زیاد افرادی را دیده‌ام و از آن ها شنیده‌ام در نظر دارند یا قبلاً تصمیم گرفته‌اند جابه‌جایی دائم به خارج از کشور و یا به زبان عبری ساده به ترک کشور مبادرت کنند. پزشکان متخصص در خارج از کشور افراد برجسته دانشگاهی و متخصصین بازگشتشان را به داخل کشور به تعویق انداخته و قصد آمدن ندارند. وقتی می‌شنوم یک اسرائیلی اینجا را ترک کرده به قلبم خنجر می‌زنند.»

رفعتی‌پور با اشاره به این که ندیدن هشتاد سالگی حکومت صهیونیستی بر اساس اخباری است در منابع آن‌ها آمده است، گفت: صهیونیست‌ها بنا دارند جنگ را ادامه دهند تا هر طوری هست این هشتاد سالگی را تمدید کنند.

انتهای خبر/

Go to TOP