چاپ خبــر

اربعین امت واحده بودن مسلمانان را به رخ جهان می‌کشد

امام جمعه فریدونشهر با بیان این که پیوند دادن افراد، افکار و سلایق متفاوت از ملیت‌ها و کشورهای مختلف که با هر تفکر سیاسی زیر پرچم امام حسین -علیه السّلام- گرد هم آمده‌اند، یک مسأله سیاسی بزرگ را در این عالم رقم می‌زند، گفت: مسلمانان یک امت واحده را تشکیل می‌دهند که اربعین یکی از جاهایی است که این امت واحده بودن را به رخ جهان می‌کشیم.

حجت الاسلام اسماعیل شامحمدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری پونه زار، به مناسبت فرا رسیدن ایام اربعین حسینی، همایش عظیم پیاده‌روی اربعین را یک حرکت سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و معنوی دانست که از هر بُعدی به آن نگاه کنیم حرف برای گفتن دارد.

امام جمعه فریدونشهر اظهار کرد: اربعین از بُعد اجتماعی یک هم‌زیستی مسالمت‌آمیز از ملیت‌ها، قومیت‌ها و زبان‌های مختلف است که در یک گستره زمینی و زمانی حضور پیدا می‌کنند. یعنی در پهنه زمانی حدود 20 روزه در پهنه جغرافیایی کشورهای منطقه پیوندی به وجود می‌آید و ما شاهد این هستیم که در این زمان از همه کشورهای منطقه جمعیت به صورت پیاده و سواره به سمت کربلا در حرکت هستند.

وی در مورد بُعد سیاسی اربعین گفت: پیوند دادن افراد، افکار و سلایق متفاوت با ملیت‌ها و کشورهای مختلف که با هر تفکر سیاسی زیر پرچم امام حسین -علیه السّلام- گرد هم آمده‌اند، یک مسأله سیاسی بزرگ را در این عالم رقم می‌زند. مسلمانان بلکه آزادگان و حق‌طلبان دنیا یک امت واحده را تشکیل می‌دهند که اربعین یکی از جاهایی است که این امت واحده بودن را به رخ جهان می‌کشیم.

این کارشناس سیاسی و مذهبی به بُعد معنوی این سفرپربار نیز اشاره کرد و افزود: سفر اربعین سفری سراپا معنویت است. یعنی زائر اربعین از لحظه‌ای که می‌خواهد به راه بیفتد با غسل و وضو حرکت خود را آغاز می‌کند و در طول مسیر آن چه دیده می‌شود جز معنویت نیست. زائرانی که تسبیح به دست گرفته‌اند و ذکر می‌گویند، زائرانی که با پای پیاده و بعضاً پای برهنه برای زیارت سیدالشهدا -علیه السّلام- در حرکت هستند، زائرانی که پدر و مادرشان را به همراه خود به زیارت می‌برند و غیره.

حجت الاسلام شامحمدی خاطرنشان کرد: زائرانی که در این مسیر با حمل پرچم یا تصویری از یک شهید، نمادهای اسلام را به همراه دارند، مسافرانی که در توشه خود سوغاتی برای کشور میزبان به همراه می‌برند، زائرانی که با هدیه دادن کودکان را در این مسیر خوشحال می‌کنند همه و مهمه نشان‌دهنده حاکمیت اخلاق در این سفر استثنایی است.

امام جمعه فریدونشهر سفر اربعین را سبب تقویب معنوی، تزکیه نفس و قوی کردن بنیه‌ها و پایه‌های معنوی زائران حضرت اباعبدالله الحسین -علیه السّلام- برشمرد.

وی به حماسه میزبانی مردم عراق از زوار اربعین حسینی پرداخت و گفت: موکب‌داران و مردمی که در مسیر زوار اربعین حسینی هستند، هر آن چه در کف دارند از پستوی خانه‌ها تا آن چه پس‌انداز و انبار کرده‌اند در ظبق اخلاص قرار داده و به کف خیابان‌ها می‌آورند و از زائران امام شهید پذیرایی می‌کنند و این گونه ایثار و گذشت مسلمانان را به رخ جهان می‌کشند در حالی که از سایر نقاط جهان اخباری که منتشر می‌شود حول فساد و بی‌رحمی است.

حجت الاسلام شامحمدی از ضرورت این سفر خاص سخن به میان آورد و عنوان کرد: از لحاظ اجتماعی آن چه در سفر اربعین اتفاق می‌افتد تمرین زندگی بی‌دردسر، بی‌تکلّف، آسان، ساده و با گذشت و مهربانی و ایثار است به عبارت دیگر اربعین تمرین زندگی در دوران ظهور حضرت مهدی -عجّل الله تعالی فرجه الشّریف- است.

امام جمعه فریدونشهر در مورد آداب سفر اربعین، رعایت 11 توصیه لقمان حکیم به فرزندش در مورد هم‌سفر همچون خوش‌اخلاقی با هم‌سفر، مشورت کردن با او و درک کسی که با او سفر می‌کنی را از ضروریات هر سفرب به ویژه سفر اربعین بیان کرد.

حجت الاسلام شامحمدی تأکید کرد: در این سفر هر جا مهمان شدیم قبول کنیم و در پذیرش مهمان شدن به زرق و برق و ثروتمند بودن یا نبودن میزبان نگاه نکنیم بلکه آن چه توصیه شده است پذیرش مهمان شدن فردی است که از لحاظ مالی ضعیف‌تر است.

وی گفت: هنگامی که به موکب یا خانه‌ای برای مهمانی رفتیم گمان نکنیم اسباب پذیرایی میزبان عقبه‌ای تمام نشدنی دارد، بلکه مراعات حال میزبان را کنیم و توجه داشته باشیم که امکانات ایشان هم محدود است و سعی کنیم در استفاده از آن‌ها اسرف نکرده بلکه صرفه‌جویی کنیم تا میزبان بتواند از مهمانان بیشتری پذیرایی کند.

این کارشناس سیاسی و مذهبی زائران را از توقف بیش از یک شب و یک وعده در مواکب و مبیت‌ها نهی کرد و با بیان این که کرم و سخاوت میزبانان در این سفر شاید سبب شود به ما برای توقف و ماندن در مواکب ایشان تعارف کنند اما توقف بیش از یک وعده در منزل و موکب میزبان صحیح نیست و خلاف ادب است.

حجت الاسلام شامحمدی با اشاره به جمعین چند ده میلیون نفری که در سفر اربعین به کشور عراق و شهرهای زیارتی آن به ویژه کربلای معلی سفر می‌کنند، خواستار توجه زائران به توقف کم در این شهرها و استفاده هر چه کمتر از امکانات و پذیرایی‌ها برای رسیدن به همه زائران شد.

امام جمعه فریدونشهر بر ضرورت همکاری زائران در حفظ بهداشت کشور عراق و مسیر اربعین تأکید کرد و گفت: سعی کنیم نماینده خوبی از کشورمان در سفر اربعین باشیم و پیام دوستی، صلح، اتحاد، برادری و برابری را منتقل کنیم.

وی گفت: ما در این سفر سفیر کشورمان و نماینده 85 میلیون جمعیت ایران هستیم؛ با رفتار بد ما 85 میلیون نفر متهم می‌شوند و با رفتار خوبمان آبروی 85 میلیون نفر را حفظ می‌کنیم.

Go to TOP