چاپ خبــر
آیت الله جوادی آملی:

چهارشنبه سوری بر خلاف عقل و نقل است

یکی از مراجع تقلید شیعیان با بیان اینکه چهارشنبه سوري يک سنّت سيّئه‌ و بسيار تلخ است، اظهار داشت: علماء، بزرگان و جامعه آموزش و پرورش کشور باید این سنت سیئه را عاقلانه به عموم خصوصا جوانان تبیین نمایند تا بدانند که این مراسم‌ها مذموم و بر خلاف عقل و نقل است.

به گزارش پایگاه خبری پونه زار به نقل از مهر، آیت الله عبدالله جوادی آملی در پایان جلسه درس تفسیر خود با اشاره به نزدیک شدن به ایام فاطمیه، همگان را به پرهیز و دوری از هر گونه عمل مغایر با شئونات این ایام توصیه نمود.

وی در ادامه، مراسم چهارشنبه پایان سال را مورد توجه قرار داد و گفت: چهارشنبه سوري يک سنّت سيّئه‌ و بسيار تلخ است و بزرگان ديني و مراجع ما(رضوان الله عليهم اجمعين) نسبت به این مراسم از همان ابتدا، موضع گرفته‌اند و بیان کرده‌اند که اگر کسي ترقّه بزند، جايي را بسوزاند، رهگذري را آسيب برساند، معصيت کرده است و ضامن است.

استاد برجسته حوزه با اشاره به فتوای مرحوم ميرزاي شیرازی بزرگ(رضوان الله عليه) در «مجمع‌الرسائل» اظهار داشت: نظر مرحوم میرزای شیرازی این است که شلیک تير هوايي و ترقّه زدن، از مصادیق اتلاف مال و لهو بوده و لذا حرام می‌باشد; بلکه ساختن و بيع و شراء و اعانت بر آنها نیز تماماً حرام است.

وی در ادامه خاطرنشان کردند: اين همان غائله سنّت سيّئه چهارشنبه سوري است که تماماً حرام است و اگر کسی جايي را بسوزانند، یا به فردی آسیبی بزند، تمامی آنها را ضامن است.

آیت الله جوادی آملی در پایان خواستار اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در خصوص عوارض سوء این گونه مراسم‌ها شد و گفت: علما، بزرگان و جامعه آموزش و پرورش کشور باید این سنت سیئه را عاقلانه به عموم خصوصا جوانان تبیین نمایند تا بدانند که این مراسم‌ها مذموم و بر خلاف عقل و نقل است.

باید به جامعه شناسی سبقه دینی بدهیم

آیت الله جوادی آملی همچنین در نشست “دانش اجتماعی مسلمین؛ ظرفیت‌ها و چالش‌ها” که به همت دانشگاه باقر العلوم(ع)، در محل سالن کنفرانس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، جامعه شناسی را علمی شریف اما محدود در حیطه حیات دنیویی دانست و گفت: جامعه شناسی علم شریفی است اما موضوعی دارد که پایدار نیست، از آنجا که انسان موجودی جاودان است ما دانشی را می طلبیم که ابدی باشد، لذا باید جامعه شناسی را با علمی دائمی و همیشگی پیوند بزنیم و به جامعه شناسی سبقه دینی بدهیم.

وی ادامه داد: زندگی اجتماعی دو عنصر دارد که خداوند هر دوی آنها را در قیامت نفی کرده است؛ یکی ضابطه و دیگری رابطه، انسان بعد از مرگ زندگی جمعی دارد اما زندگی اجتماعی ندارد و هر کس تنها بر سر سفره اعمال خود می نشیند.

استاد برجسته حوزه اذعان داشت: جامعه شناسی برای اینکه علمی ابدی شود و بتواند مشکل انسان را حل کند باید به علم الهی و ابدی یعنی با علم توحید پیوند برقرار کند و به این منظور باید آن را با توجه به هویت علم دینی تبیین نماییم چرا که از منظر علم دینی ما علم غیر دینی نخواهیم داشت و همه علوم دینی خواهند بود.

وی با اشاره به کلام حضرت امیر (ع) در نهج البلاغه اظهار داشت: دین برای جامعه یک ارزش ویژه و الهی قائل است، از منظر دین، جامعه ستون دین تلقی می شود لذا شناخت توده مردم شناخت ستون دین است و ما موظفیم این ستون یعنی جامعه را بشناسیم و بعد از شناخت آن را اقامه کنیم.

آیت الله جوادی آملی در پایان اظهار داشت: مردمی می‌توانند ستون دین باشند که دیندار باشند و سبقه الهی داشته باشند، این مردم همانند چوب خشکی هستند که دین انها را به ستونی محکم مبدل می‌کند همانگونه که مردم ایران بعد از انقلاب برای این نظام جانفشانی کردند ولی همین مردم در قضایایی همچون کودتای 28 مرداد به صحنه نیامدند.

Go to TOP