چاپ خبــر

15 گام تا قدرت روابط عمومی و سئو(SEO)

یکی از واژه هایی که در ادبیات جهانی روابط عمومی طی چند سال اخیر رونق یافته و در کشور ما واژه ای نا آشنا قلمداد می شود واژه سئو (SEO) است. سئو از ترکیب سه کلمه Search Engine Optimization به معنای بهینه سازی برای موتورهای جستجو تشکیل شده است. (مترجم)
من به ویژه از خواندن مقاله «جیسون دیمرس» با عنوان «ارکان سه گانه سئو (SEO) در سال 2013» لذت بردم. همچنین پس از مطالعه این مطلب نظرم را ذیل آن درج کردم.

در واقع، من می خواهم فراتر از آن بروم و بگویم که روابط عمومی در بعد محتوای کیفی، شکل جدیدی از سئو(SEO) است و من در این ایده و هدف بسیار تنها هستم. اما برای جهت دادن به بحث، اگر ما بتوانیم حداقلی را در فلسفه بپذیریم که روابط عمومی به صورت فزاینده ای در حال تبدیل شدن به قوی ترین و قابل اعتماد ترین ابزار سئو (SEO) می باشد، آنگاه می توان پرسید: چگونه شرکت ها می توانند بیشترین منفعت را از نقش روابط عمومی در سئو (SEO) شان ببرند؟
در اینجا من (با کمک چند تن از متخصصین حال حاضر) ایده هایی را طرح می کنم که شامل 15 گام برای تقویت سئو (SEO) با ابزار روابط عمومی می شود. شروع کنیم:
1. اقتدار گوگل پلاس را در نظر بگیرید
جیسون به گسترش اهمیت گوگل پلاس در تقویت سئو (SEO)ی شما به خوبی اشاره کرده است. چرا؟ به این دلیل که الگوریتم جستجوی گوگل خدمتی ارائه می دهد که برای صاحبان شبکه یا همان گوگل پلاس قابل درک است. از این حقیقت بهره مند شوید. یک پروفایل ایجاد کنید. برای ساختن مخاطب و حمایت از آنها وقت بگذارید. بویژه اگر درگیر اندیشه رهبری و اقتدار در حوزه تخصصی تان هستید (که باید باشید)، انتشارات و سایتتان را به پروفایل گوگل پلاستان لینک دهید. منابع آنلاین فراونی هستند که می توانند به شما نشان دهند چگونه می توانید یک تگ نویسنده گوگل پلاس را به نوشته ها و یادداشت هایتان ضمیمه کنید. همچنین محتواهای با کیفیت منتشر کنید. این کار برای شما یا شرکتتان تبلیغ به شمار نمی رود. تگ گوگل پلاس را در پایان تمام قطعاتتان قرار دهید. تا به گوگل نشان دهید که آنها را گزینش و جمع آوری کرده و در نتایج جستجو برجسته کند و به طور خودکار مجموعه ای از تالیفات شما را در صفحه گوگل پلاس تان نشان دهد. این کار بسیار ساده است اما بازده آن سئو (SEO)ی بالا می باشد.
2. پوشش معتبر روابط عمومی را (از طریق لینک های برگشتی در مواقع ممکن) دریافت کنید
«پوشش معتبر روابط عمومی» را چگونه تعریف می کنید؟ از چند طریق: اطلاعات در این پوشش مرتبط، صحیح و غیر تبلیغاتی هستند. این اطلاعات تنها در یک پایگاه معتبر مشاهده می شود. این چیزی نیست که «شما می خواهید شنیده شود.» اگر آنها چهره ای حقیقی و لعاب نخورده از روش و ایده ای مترقیانه خواستند، آنگاه شما برای آنها پیشنهادی دارید که تنها آن را با بهترین دوستتان آن هم به صورت خصوصی در میان می گذارید. این پیشنهاد می تواند از طریق شما یا مشتری که قصد تعریف داستانی استثنایی و پر معنا را برای منفعت همگان (و نه به وسیله یک رضایت نامه) دارد، صورت پذیرد. نظر یک متخصص یا صاحبنظر مورد احترام در واقع پیشنهادی دقیق و قابل اعتماد است. آیا نظر یک میهمان به یادداشتی در یک وبلاگ هم قابل اعتماد است؟ ممکن است باشد و شاید هم نه. در مورد ارزش های اقناع کننده ای بیاندیشید که در دیدگاه میهمانی وجود دارد که به یک یادداشت نظر می دهد و ممکن است توسط مخاطبان شما خوانده شود. همچنین به خاطر داشته باشید که پوشش (و دریافت لینک) از یک رسانه قدرتمند در چارچوب حقوق مخاطبان هدف می تواند اهمیت به مراتب بیشتری در ارتباط با ترافیک سئو از هزاران لینکی داشته باشد که از منابع عمومی دریافت می کنید. زیرا در لینک های عمومی غالب افراد نمی دانند چرا و چگونه وارد سایت شما شده اند و کسی که هیچ تمایل و دلیل آگاهانه برای آمدن به سایت شما ندارد، [نمی تواند مشتری بالقوه سایت شما تلقی شود.] بیشتر از کمیت به کیفیت بیاندیشید مخصوصا زمانی که تصمیم گرفته اید بر روی درآمد رسانه ای کارتان سرمایه گذاری کنید.
3. یک کمپین «اندیشه رهبری» تعریف کنید
در مورد تهیه اطلاعات مرتبطی که می تواند به خوانندگانتان ارائه شود، فکر کنید. یک برنامه زمانبندی انتشار بریزید. محتوایی که در جایگاه فروشتان عرضه می شود را با نگاه به کلمات کلیدی و عناوین جستجو توسعه دهید. یک تقویم سردبیری از محتوای صحیح شما و دیگران برای پاسخگویی مخاطبانتان ایجاد کنید. آنگاه همانطور که می نویسید، مطمئن شوید که با هدف می نویسید. و به خاطر داشته باشید هدف شما در بیشتر موارد این نیست که بیشتر دیده شده یا مشهور شوید. هدف این است که در نگاه مخاطبانی که سخنانتان را می شنوند و مطالبتان را می خوانند به عنوان چهره ای علمی، هدفمند و قابل اعتماد درآیید.
4. موضوعات تان را متقاعد کننده تنظیم کنید
تیتر ها، عناوین و تصاویر قوی انتخاب کنید. از طوفان ذهنی با مشتریان استفاده کنید و از خوانندگان تان بخواهید پیشنهاداتی درباره موضوعاتی که مرتبط تر و مورد علاقه شان است ارائه کنند.
5. با مشارکت رسانه های مرتبط اتحادیه صنفی تشکیل دهید
وبلاگ های رو به رشد با موضوعات و مخاطبان مرتبط و قوی را که همتراز با آنها می باشید در فهرستی قرار دهید و با آنها در زمینه های مورد نظرتان همکاری و مشارکت کنید. به همکاری های چندجانبه در زمینه فرصت های محتوایی فکر کنید و با مراقب از آن فرصت ها بهره برداری کنید. در زمینه مباحث دنباله دار و مشارکت در مباحثاتی که از مقالات شما نشئت گرفته اند غافل نشوید. با درخواست مشارکت در تولید محتوا از سایر منابع تخصصی که ممکن است مفید یا مورد علاقه مخاطبانتان باشند و انتشار آن در بلاگ یا وبسایت محبوبیتتان را افزایش دهید.
6. در شبکه های اجتماعی نفوذ کنید
مباحثات و موضوعات را از طریق شبکه های اجتماعی بسط داده و منتشر کنید. جالب است بدانید که تعداد زیادی از سازمان ها و نویسندگان زرنگ و دانا این مرحله بسیار ساده را فراموش می کنند. نفوذ در شبکه های اجتماعی هم علم و هم هنر است. این شبکه ها، رسانه ای برای معرفی و تبلیغ شما نیستند. مطمئن شوید که با هدف مشارکت و تعامل در دیالوگ با سایر سازمان ها، مدیران اجرایی و خوانندگان اطلاعات مفید و با معنا تهیه می کنید. این مطالب و محتواها در سایت خوانده شده و به اشتراک گذاشته می شوند، اما در عین حال تعاملی واقعی را پرورش می دهند. برای مثال بسیاری از ایده های عالیِ نوشتنِ مقاله، منابع ومشارکت در کارهای طولانی مدت از طریق رسانه های اجتماعی و انتشار فرصت ها بدست آمده است. این ارتباطات با افراد شایسته و مستعد ثمره ای بی بدیل از منافعی را به همراه دارد که هرگز بدون استفاده از این ارتباطات کسب نمی شود.
7. تجربه کاربری
عناصری همچون «نرخ پرش»، «زمان بازدید صفحه» و «عمق» (تعداد صفحات) در هر بازدید از سایت را از طریق تحلیلگر ها مشاهده و ارزیابی کنید. برای مثال، شاید اصلا ارزشی نداشته باشد که یک مخاطب را از میان 10 هزار بازدید کننده ای که هر کدام به طور متوسط 7 ثانیه در سایت ما توقف داشته اند، بیرون بکشیم. به وضوح این ها بازدید کنندگانی هستند که خودشان هم نمی دانند چگونه به سایت شما رسیده اند و هیچ تمایلی به تعامل با سایت شما ندارند. بنابراین بی خیال آنها شوید. زیرکانه از اینکه ترافیک از کدام طرف وارد سایت شما می شود آگاه شوید و تمام انرژی و منابع تان را برای یافتن منابعی در جهت تقویت همان بخش به کار ببرید. از ابزارهای آزمون A/B مثل« بهینه ساز وبسایت گوگل» و «Unbounce» برای اطمینان از اینکه سایت شما به بازدیدکنندگانش اطلاعات مفیدی ارائه می دهد و آنها می توانند به طور روزانه از آن بهره مند شوند، استفاده کنید.
8. ابزارها و دانلودهای رایگان ارائه کنید
در گفتمان سنتی سئو (SEO) در مواردی که این کالاها عرضه می شوند می گوییم « طعمه لینک» گذاشته شده است. مراقب استفاده بیش از اندازه از این تاکتیک و استفاده نابجا از آن باشید. اما اگر محتوایی مرتبط و مفید برای به اشتراک گذاشتن دارید، محتوایی مثل: «31 راه برای افزایش فروش از طریق لینکداین»، آنوقت شما به منابع مطلوب و مفیدی دسترسی دارید و می توانید از آن استفاده کنید. در این مورد، راهی برای جمع آوری آدرس های ایمیل از افرادی که مطالب جمع آوری شده تان را دانلود می کنند، پیدا کنید.
9. از ساختار موثر سایت استفاده کنید
وقتی سایت شرکتتان را طراحی می کنید، تنها به کدهای بخش مدیریت و ساختار HTML که تا چه اندازه برای موتورهای جستجوگر مطلوب است فکر نکنید، بلکه تا جاییکه می توانید چهره اصلی آن و دسترسی ها را بهبود ببخشید تا اولین تجربه کاربرتان از سایت تجربه ای قابل قبول باشد.
10. با متخصصان همکاری کنید
ارتباطی با سایر تولید کنندگان صنعتی، متخصصان و رهبران برقرار کنید. شما می توانید این کار را با ارائه بازخورد و استناد به نظراتشان (با ارائه لینک ها و پیام های کنار لینک) انجام دهید یا بیانیه ای محترمانه و مخالف نظر آنان تنظیم کنید؛ دقت کنید که در تنظیم بیانیه راه را برای گفتگوی دو جانبه، آموزش و تفکر باز گذاشته باشید.
11. خدمات با کیفیت به مشتریانتان ارائه کنید
عنصر اساسی در این قسمت «ارتباطات در بحران» است. اگر مشتری ناراضی دارید، در تعامل و مکالمه سازنده پیش قدم شوید. ایده آل این است که توجه زیادی به پیش خبر هایی که از روابط عمومی یا سئو (SEO) دریافت می کنید داشته باشید و منتظر اتفاق خاصی نباشید.
12. از نظارت رسانه های اجتماعی بهره مند شوید
مطمئن شوید که توجه کافی به مدیریت اعتبار داشته باشید. این یکی از نقاط کلیدی است که ما ضبط کرده و در کارنامه امتیازاتمان به اشتراک می گذاریم. اگر برنامه امتیاز دهی ندارید باز هم بایستی تمرین کنید تا ببینید که نام خودتان و شرکتتان به اشتراک گذاشته شده باشد. پیشنهاد های خودکار گوگل را مشاهده کرده و اگر تعداد زیادی از شکایات را مشاهده کردید، شکایات و اخبار منفی درباره یک شخص یا سازمان را عمیق تر مورد بررسی قرار دهید. هیچگاه با اطلاعات غلط نمی توان راهی مناسب و سازنده پیدا کرد.
13. با حامیان برند کار کنید
ابزارهای پولی وجود دارند که می توانند به شما در شناسایی و کار با حامیان برند کمک کنند؛ اما حتی ساده تر از آن در اکثر مواقع می توانید از طریق یک پیمایش در میان مشتریان حامیان برند خود را شناسایی کنید. زمانی که قوی ترین حامیان برندتان را یافتید به دنبال راه هایی برای تعامل و تشویق آنها باشید. حتی می توانید آنها را برای انتشار داستان ها و نظراتشان دعوت کنید. آنگاه محتویات جمع آوری شده را بر روی سایت هایی که مشتریان مورد نظر شما آنها را به صورت متداول بازدید می کنند، قرار دهید.
14. از شفاف بودن استفاده کنید
از تاکتیک های فریبنده روابط عمومی و سئو (SEO) استفاده نکنید. همیشه جلوتر از هر چیزی که انجام می دهید باشید. برای مثال، وقتی یک تماس تلفنی با بخش روابط عمومی یا فروش برقرار می کنید، واضح است که شما به دلیلی تماس گرفته اید. بنابراین در گفتن اینکه به چه چیزی نیاز دارید یا چه می خواهید به همکارانتان در ابتدای تماستان با صراحت و تواضع توضیح دهید. با شاخ و برگ دادن کلامتان اطرافیان را اذیت نکنید. شنوندگانتان را با بیان منافع و فوایدی که می تواند برای آنها داشته باشد به تعامل با متقاعد کنید. اما هرگز فراموش نکنید که تصمیم نهایی با آنهاست. هر مکالمه ای که پس از یک شروع شفاف ادامه یابد واقع بینانه، لذت بخش و فرصتی برای ارتباط کاری عمیق تر خواهد بود.این ارتباط می تواند یک دوستی یا همکاری دوجانبه را ایجاد کند. فراموش نکنید که همه این ها زمانی اتفاق می افتد که در ابتدای مکالمه تان خیلی باز و شفاف در مورد دلایل برقراری تماستان سخن بگویید. در عمل و پاسخگویی به مسائل کسب و کارتان کاملا شفاف باشید. سعی نکنید راهتان را نسبت به شرایط تغییر دهید یا یک مساله را با عذرخواهی یا قربانی کردن یک مقصر دروغین کتمان کنید. اگر این اشتباه را مرتکب شوید، این مسائل مرتب شما را تعقیب خواهند کرد و به احتمال زیاد تشدید خواهند شد و خسارات غیر قابل جبرانی به موقعیت سئو (SEO) و روابط عمومی شما خواهند زد.
15. از تبلیغات «زمینی» برای رسیدن به نتایج آنلاینتان بهره مند شوید
برخی از تاکتیک های موثر عبارتند از: (1) از مردم بخواهید برای تخفیف اضافی یا معاملاتی که آنها مایلند از شخص فروشنده خرید کنند، از طریق فیسبوک اقدام کنند. (2) شرکتتان را در فیسبوک/ پینت رست با تصاویری که نشان دهنده هویت آن است برای توسعه بیشتر سئو (SEO) مارک دار کنید. (3) فرصت هایی برای تعامل مخاطبان از طریق آپلود ویدئوهای آنان و یا داستان هایی که می تواند با لینک هایی به برنامه یا شرکتتان مارک دار شوند، خلق کنید. محتوای تولیدی شان را ذخیره و در یوتیوب (در ایران می توان از آپارات استفاده کرد.(مترجم)) به اشتراک بگذارید. با این کار ابزارهای جستجو محتواهای تولیدیتان را بارها و بارها پیدا می کنند. آیا این ایده ها برای علاقه مند کردن شما به شروع کار در عرصه روابط عمومی و سئو (SEO) کافی نیست؟ ایده ها و استراتژی های بیشتری نیز وجود دارند که می توانند به این فهرست اضافه شوند. شما هم می توانید به این فهرست مواردی را اضافه کنید.
پیام بایستی واضح باشد: روابط عمومی ایده آل و سئو (SEO) شاید آن اندازه که فکر می کردید مشکل نیست. شفاف ارتباط برقرار کنید، مناسب باشید، و اطلاعاتی پرمعنا برای خوانندگان تهیه کنید و آگاه باشید که مشتریان بالقوه در واقع بر مبنای دانششان عمل می کنند. کمتر به تبلیغات فکر کنید و بیشتر به درگیر کردن افراد و گروه ها در یک تعامل معنادار فکر کنید که به آنها اجازه می دهد تا کالاها و خدمات مورد استفاده شان را پوشش دهند. از مخاطبانتان بخواهید تا خودشان تصمیم بگیرند و اغلب اوقات و نه همیشه آنها اجازه خواهند داد شما این کار را برای آنها انجام دهید.
منبع:
http://www.forbes.com/sites/cherylsnappconner/2013/05/29/the-15-steps-to-power-seo-pr-is-the-new-seo/2

• نویسنده: شریل کانر
• مترجم: عادل میرشاهی

Go to TOP