چاپ خبــر

از تکذیب شکار کبک ها تا شکار احتمالی غیر قانونی خرس در فریدونشهر

در چند روز گذشته تصویری از شکار تعداد زیادی کبک در سایت‌های اجتماعی منتشر شد، در این تصویر شکارچی جوان با تکیه بر اسحله شکاری با افتخار در کنار کبک‌های کشته شده ایستاده است و در پایین تصویر نوشته شده است: “با مجوز اقدام به شکار ۲۵۰ قطعه کبک کرده است.” دوستداران محیط زیست ایران، این تصویر را مربوط به فریدون‌شهر اصفهان می‌دانند، اما اداره محیط زیست فریدونشهر این شکار را مربوط به فصل پاییز گذشته و انتشار دوباره این تصاویر را از سوی سودجویان و کاملا مغرضانه بیان می‌کند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری فریدونشهر به نقل از فریدننا؛  پرنده‌ای آرام با صدایی دلنشین از شاهکارهای هستی و خلقتی زیبا در ارتفاعات که هر چند گاهی دوستدارانش آن را خانگی پرورش می‌دهند، اما به دلیل داشتن گوشتی لذیذ همواره مورد تهاجم اسلحه‌های شکاری قرار می‌گیرد. کبک، این پرنده کوچک جثه در بهار در ارتفاعات به سر می برد و در فصل سرما خود را به دامنه دشت‌ها می‌رساند و به همین دلیل بیشتر مورد شکار واقع می‌شود.

در چند روز گذشته تصویری از شکار تعداد زیادی کبک در سایت‌های اجتماعی منتشر شد، در این تصویر شکارچی جوان با تکیه بر اسحله شکاری با افتخار در کنار کبک‌های کشته شده ایستاده است و در پایین تصویر نوشته شده است: “با مجوز اقدام به شکار ۲۵۰ قطعه کبک کرده است.” دوستداران محیط زیست ایران، این تصویر را مربوط به فریدون‌شهر اصفهان می‌دانند، اما اداره محیط زیست فریدونشهر این شکار را مربوط به فصل پاییز گذشته و انتشار دوباره این تصاویر را از سوی سودجویان و کاملا مغرضانه بیان می‌کند.

سلاح‌های غیر مجاز در دست مردم فریدونشهر

اما رییس شورای شهر فریدون شهر معتقد است که اداره محیط زیست فریدونشهر با تکذیب این گونه خبرها قصد حذف صورت مسئله را دارد.

حسین گوگونانی به خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان، در این خصوص گفت: با توجه به وجود سلاح‌های غیرمجاز در دست مردم و عدم نهاد نظارتی و حفاظتی محیط زیست، وقوع این حوادث و شکارها در منطقه فریدونشهر بسیار طبیعی است.

وی با بیان اینکه اخیرا گونه‌های پلنگ نیز در این منطقه کشته شده بود، افزود: متاسفانه شکار در منطقه فریدونشهر به یک امر عادی تبدیل شده است، حتی شورای شهر نیز تا‌کنون پیرامون این موضوع پیگیری‌های زیادی را انجام داده است.

رییس شورای اسلامی فریدون شهر ادامه داد: اگرچه اداره حفاظت محیط زیست شهرستان در این منطقه دارای پایگاه است، اما به دلیل عدم فعالیت این پایگاه، اداره حفاظت محیط زیست فریدون شهر به این زمینه‌ها ورود پیدا نکرده است.

گوگونانی ادامه داد: مسؤلان اداره حفاظت محیط زیست فریدون‌شهر با توجه به وجود این پایگاه در منطقه که با دو کارمند فعالیت ‌می‌کند، با تکذیب این گونه خبرها قصد حذف صورت مسئله را دارند، اما با توجه به مستنداتی که مردم به ویژه درخصوص ماجرای کشته شدن پلنگ در اختیار شورای اسلامی شهر قرار داده‌اند تا‌کنون هیچ‌گونه پیگیری توسط اداره محیط زیست شهرستان در خصوص برخورد با شکارچیان غیرقانونی انجام نشده است.

شکار غیر‌قانونی خرس در پشت کوه فریدونشهر

وی اظهار کرد: در مناطق پشت کوه فریدونشهر حتی بحث شکار غیر قانونی خرس نیز مطرح است و این موضوع را شخصا به عینه دید‌ه‌ام و قابل کتمان و تکذیب نیست.

رییس شورای اسلامی فریدون شهر با بیان اینکه متاسفانه بحث محیط زیست در اولویت‌های شهرستان نیست و این موضوع بسی جای تامل دارد، اضافه کرد: منطقه شکار ممنوع “سه طبله” تنها با نصب دو تابلو مشخص شده است، که با توجه به ورود عشایر و فروش غیرقانونی صیدها این امر تا حدودی بی نتیجه خواهد بود و حتی شکار را بیشتر و وحوش و زیستگاه¬های این منطقه را با تهدید جدی مواجه خواهد کرد.

پوشش گیاهی فریدونشهر در خطر است

گوگونانی با بیان اینکه در زمینه گیاهان دارویی نیز وضعیت به همین شکل است، گفت: گیاهان دارویی منحصر به فرد جهانی مانند کرفس در فریدونشهر وجود دارد، اما در این قضیه نیز به علت ضعف مدیریتی اداره منابع طبیعی و اداره حفاظت محیط زیست شاهد مشکلاتی مانند ورود دام بیش از حد به این مراتع هستیم.

وی خاطرنشان کرد: پروژه‌های عمرانی در حال انجام در این مناطق نیز باعث ایجاد مشکلاتی به خصوص بر روی پروژه انتقال آب شده است، ورود روغن و گازوییل در رودخانه یلان فریدونشهر، محیط زیست زاگرس را تهدید کرده است و این موارد از آخرین خنجرهایی است که در حال ورود به دل زاگرس است.

رییس شورای اسلامی فریدون شهر اضافه کرد: در رودخانه یلان که روزی شاهد تنوع گیاهی بودیم، امروزه به ندرت می‌توان این تنوع را مشاهده کرد.

تصویر منتشر شده از فریدون‌شهر نیست

البته مدیر اداره حفاظت محیط زیست فریدون شهر تصویر منتشر شده از کبک‌های شکار شده به همراه شکارچی را مربوط به فصل پاییز و زمان مهاجرت این پرنده عنوان کرد و گفت: پوشش گیاهی تصویر منتشر شده مربوط به فصل پاییز و زمان مهاجرت این پرنده است، اما با این حال اداره حفاظت محیط زیست فریدونشهر در حال پیگیری صحت و سقم این موضوع و اینکه آیا این عکس مربوط به فریدونشهر و حتی متعلق به استان اصفهان است یا نه می‌باشد.

موحدیان اظهار کرد: این اتفاق ممکن است مانند موضوع کشته شدن پلنگ در فریدونشهر اشتباه باشد، زیرا با پیگری‌های اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نهایتا مشخص شد این حیوان گربه بوده است، نه پلنگ!

وی با اشاره به اینکه یکسری فعالیت‌های مغرضانه علیه اداره حفاظت محیط زیست شهرستان در حال انجام است، ادامه داد: در حال حاضر اداره حفاظت محیط زیست شهرستان در حال شناسایی چهره فرد و یا شماره پلاک خودروی موجود در این تصویر است.

مدیر اداره حفاظت محیط زیست فریدون شهر با بیان اینکه دوستداران محیط زیست نیز تایید کرده‌اند این عکس متعلق به فریدونشهر نیست، اضافه کرد: این تعداد کبک را تنها در فصل مهاجرت می‌توان شکار کرد، زیرا اگر هم‌اکنون برای قصد شکار وارد بیابان و دشت شویم به ندرت کبک پیدا می‌شود چه برسد به این تعداد زیاد کبک!

موحدیان خاطرنشان کرد: البته با توجه به اینکه در پایین عکس منتشر شده نوشته شده که این فرد از اداره حفاظت محیط زیست فریدون شهر مجوز گرفته است، این احتمال وجود دارد که این عمل مغرضانه بوده است، در صورتی که به هر نفر یک مجوز داده می‌شود و آن هم فقط برای شکار پنج قطعه و برای تعداد بیشتر صورت جلسه خواهد شد.

هم‌چنین یوسلیانی، فرماندار فریدونشهر نیز از وقوع چنین حادثه‌ای در فریدونشهر اظهار بی اطلاعی کرد .

کبک‌های شکار شده پرورشی بودند!

مدیر روابط عمومی اداره حفاظت محیط زیست اصفهان با بیان اینکه شاید این پرندگان پرورشی باشند، گفت: نمی توان با اطمینان گفت این تصویر مربوط به اصفهان و فریدون‌شهر است زیرا عده‌ای بیمار این فعالیت‌ها هستند و با جوسازی قصد تخریب اداره حفاظت محیط زیست منطقه را دارند.

قادریان اظهار کرد: پرورشی بودن یا نبودن این پرندگان نیز مشخص نیست، فروشگاه‌هایی در سطح شهر وجود دارد که گوشت کبک و تخم کبک به فروش می‌رسانند و شاید این پرندگان نیز پرورشی بوده باشند.

آرام و بی‌صدا، با مجوز یا بی مجوز، با غرور و افتخار به نام شجاعت، اما با حماقت اسحله شکار دست گرفته و به کشتار حیوانات دست می‌زند. کشتارهای بی رحمانه‌ای که بارها در مورد حیواناتی هم‌چون توله‌های خرس، پلنگ، الاغ، روباه و … به گوشمان رسیده است، اما همچنان با وجود پیگیری‌های قضایی این شکارچیان به فعالیت غیر انسانی خود ادامه می‌دهند.

Go to TOP