چاپ خبــر

پاسخ به رنج نامه دوست داران طبیعت فریدونشهر با ادعاهایی گزاف

در تاریخ ۳۰/۱۰/۹۲ انجمن دوستداران طبیعت فریدونشهر اقدام به نگارش رنج نامه ای با سرخط «آب شاهرگ حیاتی ما را قطع کردند» به ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران نمود. این نامه با امضای اعضای هیئت مدیره انجمن و جمعی از مردم و اعضای محترم شورای اسلامی شهر فریدونشهر و تعدادی از تشکل های مدنی و صنفی و امضاء و تایید نماینده ولی فقیه و امام جمعه محترم فریدونشهر نیز می باشد.

به گزارش پایگاه خبری فریدونشهر – پونه زار به نقل از وب سایت رسمی انجمن دوست داران طبیعت شهرستان فریدونشهر؛

در متن نامه از مشکلات بوجود آمده و زهکش نمودن آب قنات ها و چشمه ها و… در حوزه عملیاتی حفر تونل چشمه لنگان فریدونشهر و عدم اجرای تعهدات کتبی دولت در سال های گذشته، شکوه ها و گلایه ها شده است و درخواست رسیدگی و تحویل مقدار آب تصویب شده جبران خسارت بر سر مزارع گردیده است.

مجری محترم طرح چشمه لنگان طی نامه شماره ۲۸/۱۷۰ – ۸/۲/۹۳ در پاسخی غیرمنصفانه جملاتی دور از واقعیت و غیر قابل قبول را سر هم نموده اند و برای فرار از پاسخ گویی درمورد تونل چشمه لنگان که در متن نامه به ریاست جمهور ۵ مرتبه جمله «حفر تونل چشمه لنگان» تکرار شده است، از بیان صورت مسئله اصلی خودداری و با فرافکنی توأم با زرنگی خاص، اجرای تونل خدنگستان را پیش کشیده است. طرحی که هرگز در نامه ۳۰/۱۰/۹۲ ذکری از آن به میان نیامده است!

انکار واقعیت و پاک کردن صورت مسئله نه تنها راه حل اصولی نیست بلکه چیزی را از مسئولیت بوجود آورندگان مسائل و مشکلات نمی کاهد! زیرا تمام پیامدهای مثبت و منفی حاصل از اجرای هر طرحی در نخستین نگاه متوجه مسئول اجرای آن طرح می باشد. چون اجرای طرح مورد نظر خارج از ضوابط قانونی و کارشناسی اصولی و بدون در نظر گرفتن منافع ملی صورت گرفته است.

«تا ثریا می رود دیوار کج!»

مجری محترم طرح چشمه لنگان بیشتر از هر کسی از خسارت های وارده بر مردم و محیط زیست در بالادست خروجی تونل چشمه لنگان، در گستره دامنه های شمالی و جنوبی کوه سفید فریدونشهر آگاهی دارند و به خوبی میدانند روستاهای سیبک و نهضت آباد . . . و بیش از ۵۳ مزرعه خسارت کلی دیده اند و سالهاست در انتظار عملی شدن تعهدات شرکت آب منطقه ای اصفهان می باشند. (روستای سیبک در آبان ماه ۹۲ سهم آب جبران خسارت را دریافت نمود).

و همه میدانند که مسبب اصلی همه گرفتاریها در مبدأ شرکت آب منطقه ای است و نه جهاد کشاورزی! بنابراین ارجاع دادن مشکلات مردم به جهاد کشاورزی بدون ضمانت اجرایی باز هم مشکلی را حل نخواهد کرد!

حال به قسمت هایی از نامه ۲۸/۱۷۰ – ۸/۲/۹۳ به دقت توجه نمایید!

سطر دوم«…اجرای طرح خدنگستان بیشترین منافع و مزایا را در شهرستان فریدونشهر داشته است.»

پاسخ: چند کیلومتر پایین تر برداشت بی ضابطه از آب خروجی تونل چشمه لنگان در ساحل رودخانه پلاس جان که منجر به توسعه کاذب کشاورزی و ماندابی شدن برخی از کشتزارها و شستشوی خاک زراعی میشود را به حساب مردم فریدونشهر منظور نمودن دور از انصاف و عقلانیت است و اگر بر این “خوان یغما” در جایی دیگر از آب انتقالی استفاده بی حد می کنند چه ربطی به مزارع خشک شده بالادست تونل دارد؟!

و آیا می دانید که بر اثر نامدیریتی بر انتقال آب، در فصل تابستان آورد آب رودخانه پلاس جان به سد زاینده رود صفر و مساوی هیچ است؟!

سطر چهارم «… از طرفی از سال ۸۸ تاکنون خط انتقال آب به مزارع فریدونشهر جهت توسعه کشاورزی در شهرستان به بهره برداری رسیده است و توسط سازمان جهاد کشاورزی طبق مصوبه استانداری اصفهان بین مزارع خسارت دیده توزیع می گردد..»!!

خدایا از این دروغ بزرگ به تو پناه میبریم

اینگونه پاسخگویی در وحله اول توهین به مخاطبان و اهانت آشکار به شعور اجتماعی مردمی است که سال هاست هر روز نظاره گر کشتگاههای متروک و قنات ها و چشمه های خشکیده و یا نیمه جان در دامنه های مشرف به شهر و روستای شان می باشند.

ایشان مخاطبان و امضا کنندگان و مردم فهیم و صبور فریدونشهر را بلحاظ رفتار مدنی و صبورانه شان کودکانی تصور کرده اند که قدرت تشخیص تونل چشمه لنگان و محل اجرای آن را از تونل خدنگستان و محل وقوع آن ندارند!

آیا اینگونه رفتار مجری طرح با ارباب رجوع را جزو منشور اخلاقی ایشان و یا در زمره تکریم مراجعه کنندگان باید دانست؟

وقتی صحبت از اهانت به شعور مردم می شود سخن به گزافه نرفته است! به این چند جمله دقت نمایید:

« حفر چنین تونلی می تواند تراژدی تونل چشمه لنگان را برای مردم منطقه تکرار کند، چرا که با حفر آن تونل بیش از ۵۳ مزرعه مردم فریدونشهر خشک شد و تمام پیگیری های صورت گرفته برای رسیدگی به این موضوع با عدم پاسخگویی مسئولان مواجه شده است و مردم منطقه در این مورد دچار مضحکه شده اند!». نماینده مردم منطقه در مجلس شورای اسلامی/ پایگاه خبری پونه زار ۳۱/۱/۹۳

همانطوری که ملاحظه شد از نظر مجری طرح چشمه لنگان از سال ۸۸ تاکنون آب بین مزارع خسارت دیده توزیع میگردد!!

که دروغی است بزرگ و آشکار ؛ چرا که در آنسوی قضیه از همان سال ۸۸ تاکنون بسیاری از مردم و نمایندگان کشاورزان خسارت دیده و مسئولان اداری شهرستان برای اجرایی شدن مصوبات و انجام تعهدات دولتی برای انتقال آب بر سر مزارع تا به امروز در تلاش بوده اند که به نمونه های از آن اشاره میشود.

۱-حل مشکل آبی فریدونشهر در اولویت است. استاندار اصفهان / پونه زار ۲/۲/۹۳

۲- ارسال طوماری به طول ۲ متر با امضای زنده و حقیقی بیش از ۳۰۰ نفر از مردم فریدونشهر و روستاهای خسارت دیده متضمن مهر و امضای نماینده ولی فقیه و امام جمعه و تعدادی از تشکل های صنفی و مدنی و امضای شورای اسلامی فریدونشهر برای دکتر زرگرپور استاندار محترم اصفهان در رابطه با تحویل آب بر سر مزارع. به تاریخ ۱۵/۴/۹۳

۳- آب منطقه ای به تعهدات خود در خصوص تخصیص آب به مزارع خسارت دیده شهرستان عمل کند. اسفنانی / پونه زار ۱۵/۴/۹۳

۴- تذکر اسفنانی به وزیر نیرو بعلت عدم اجرای تعهدات تحویل ۴۵۰ لیتر در ثانیه آب کشاورزان ۵۳ مزرعه / پونه زار ۵/۱۰/۹۲

۵- اسفنانی نماینده مردم: انتقال آب از فریدونشهر ۵۳ مزرعه را دچار بی آبی کرده است. در جریان انتقال آب از فریدونشهر در قالب تونل چشمه لنگان ۵۳ مزرعه دچار خشکی شد و آبهای سطحی منطقه بطور کلی از بین رفته است./ پونه زار ۲۴/۱۲/۹۲

۶- امام جمعه فریدونشهر؛ مسئولین استانی حق آشکار فریدونشهر را پایمال نکنند… از بی توجهی مسئولان استان به مشکلات مردم فریدونشهر برای تامین آب کشاورزی خود انتقاد کرد. /پونه زار ۱۵/۴/۹۳

۷- امام جمعه فریدونشهر گفت: کشاورزان فریدونشهری باید حق آبه خود را از استان مطالبه کنند و عدالت باید بصورت یکسان در شرق و غرب استان رعایت شود. /پونه زار

علیرغم تاکید و تصریح مجری طرح مبنی بر توزیع دروغین آب از سال ۸۸ تاکنون، در قسمت انتهایی نامه ناگهان دم خروس پیدا میشود!

آنجا که میفرمایند: «امید است با اجرای کامل خط لوله از مخزن چغیورت به اراضی کشاورزی توسط سازمان جهاد کشاورزی کلیه کشاورزان منطقه از نعمت آب بهره مند گردند و باعث توسعه کشاورزی در این شهرستان باشیم.»! دقیقا در تضاد و تناقض با جمله سطر چهارم نامه خودشان!

آیا بهتر نبود بجای گزارش غیر واقع با شهامت و اعتراف به اشتباهات گذشته کمکی در جهت اجرایی شدن تعهدات آب منطقه ای و رفع گرفتاری چندین ساله مردم میشد؟

اینک ضمن اعتراض شدید به نحوه پاسخگویی مجری محترم طرح تونل چشمه لنگان شرکت آب منطقه اصفهان، از نماینده محترم مردم در مجلس و مسئولان محترم شهرستان و استان بعنوان مدافعان حقوق و منافع مردم درخواست می شود نسبت به این بداخلاقی اداری و هتک حرمت پرسشگران و سیاه نمایی و خدشه دار کردن شخصیت مطالبه کنندگان حقوق مردم، رسیدگی نمایند و در حل معضل چندین ساله انتقال آب مصوب خسارتی بر سر مزارع تسریع فرمایند.

نمونه ای از کشتگاههای خشک شده و متروک فریدونشهر:

IMG_1477 IMG_1479 Photo-Sep-26-7-12-04-PMپا

Go to TOP