چاپ خبــر

اختصاص 2 هزار هکتار از اراضی فریدونشهر به کشت تنباکو

دو هزار هکتار از اراضی مزرعه قهستجان فریدونشهر به کشت تنباکو اختصاص یافته است.

به گزارش  پونه زار به نقل از ایمنا، تنباکو گیاهی با برگ پهن است که بیشتر در آمریکا شمالی کشت می‌شود و معمولا تخم این گیاه که با کود، آرد ذرت و پنبه مخلوط می‌شود در زمین کشت و بعد از ۶ الی ۱۰هفته گیاه تنباکو حدود ۲۰ سانتی‌متر رشد کرده و در نیمه دوم آذرماه هر سال به کشتزار اصلی منتقل می‌شود.

چیدن گل‌های تنباکو از مراحلی است که انجام آن موجب رشد بیشتر ساقه گیاه شده و سه الی چهار ماه پس از قرار دادن نشاء، محصول آماده برداشت می باشد که تنباکو درو شده را جهت خشک شدن در مجاورت نور خورشید قرار می‌دهند.
فراز و نشیب تاریخ توتون و تنباکو در ایران
در فراز و نشیب های تاریخ توتون و تنباکو در ایران قرارداد تالبوت و انحصار خرید وفروش توتون و تنباکو توسط انگلستان و در پی آن فتوای میرزای شیرازی مبنی بر تحریم مصرف دخانیات از جمله مهم‌ترین روایت‌ها از مصرف تنباکو در کشور به شمار می‌رود.
در آغاز کشت، خريد و فروش توتون آزاد و به طور نامنظم در ايران صورت می گرفته و در عصر سلطنت ناصرالدين شاه در سال ۱۲۶۹ شمسي امتياز خريد و فروش و ساختن داخل و خارج کل توتون ايران به انحصار شخصي انگليسي به نام سرگرد رژي تالبوت واگذار شد.
سرگرد رژی تالبوت توانست با پرداخت مبالغي رشوه به شخص شاه امتياز انحصار دخانيات را براي مدت 50 سال تحصيل کند که با تقاضاي چند تن از علما، آيت الله ميرزاي شيرازي مجتهد و مرجع تقليد شيعيان، عليه امتياز تنباکو دست به اقدام زد و چون از جانب حکومت توجهي به اين مطلب نشد از سوي وي فتواي تحريم تنباکو صادر شد.
مردم ایران پس از صدور فتواي تحریم مصرف توتون و تنباکو توسط میرزای شیرازی در منازل و قهوه‌خانه‌ها و حتي دربار ناصرالدين شاه، قليان‌ها را شکستند و چپق‌ها را خرد کردند و این مقاومت مردم در اجراي دستور ميرزاي شيرازي، صاحب کمپاني رژي تالبوت و دولت وقت را به شدت عصباني کرد تا جايي که ناگزير مذاکراتي براي لغو قرار داد آغاز شد و سرانجام در سال ۱۲۷0هجری شمسی شرکت سرگرد رژی تابوت با نام شرکت سهامي توتون شاهنشاهي ايران محدود با سرمايه ۶۵۰ هزار ليره منحل و امتيازنامه تالبوت، ابطال شد و پس از اين ماجرا بود که ميرزاي شيرازي مجددا استعمال دخانيات را مجاز اعلام کرد.
اگرچه آمار دقیقی از میزان تولید این محصول در ایران ارائه نشده است، اما استان‌های بوشهر، اصفهان، خراسان جنوبی، هرمزگان، گلستان، مازندران و خراسان جنوبی در کشت تنباکو فعال بوده که در این میان بوشهر با تولید دو هزار و ۵۰۰ تن و ۷۰۰ هکتار سطح زیر کشت، بیشترین تولید تنباکوی کشور را به خود اختصاص داده است.
مدیرعامل شرکت دخانیات کشور توتون را منبع بزرگ ارز آوری مطرح کرده و با توجه به اینکه سیگار نیز سودآورترین محصول مصرفی در جهان است و هر نوع آن دارای طرفداران خاص است و متاسفانه در داخل و خارج از کشور به دلیل سودآوری این صنعت، سرمایه داران زیادی جذب این صنعت شده اند.

گیاه تنباکو در مصرف قلیان کاربرد داشته و در حال حاضر عمده مصرف تنباکو در ایران مربوط به تنباکوی معسل می باشد که بخش زیادی از آن وارداتی بوده و شرکت دخانیات ایران نیز تنباکوی زرد طلایی را تنها برای صادرات در داخل کشور تولید می کند و جالب توجه آن است که کشور لبنان بیشترین صادرات تنباکوی زرد طلایی ایران یا به قولی «تنباك عجمی» ‌را به خود اختصاص داده و در واقع پرسودترین كالای ایرانی در لبنان لقب گرفته است.
عرب ها و به ویژه لبنانی ها تنباكوی زرد طلایی اصفهان كه در قالب برگ‌های كامل و ورق شده در بسته‌های نیم، یك و دو كیلویی توسط سازمان دخانیات ایران عرضه می‌شود، علاقه نشان می‌دهند و در واقع تنباكوی پودر شده یا تنباكوی خوانسار برای آنان جذابیت و مطلوبیت چندانی ندارد.
کشت تنباکو در فریدونشهر
گشتاسب مری بخشدار فریدونشهر در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در فریدونشهر اظهار داشت: در راستای تولید تنباکو در فریدونشهر پیگیری برای دریافت مجوز کشت، توزیع کودهای شیمیایی، بازدید کارشناسان و توصیه های فنی در دستور کار قرار گرفته است.

13

وی با اشاره به اینکه تنها خریدار تنباکوی کشت شده در فریدونشهر شرکت دخانیات است، ادامه داد: مزرعه قهستجان تنها نقطه کشت تنباکو در فریدونشهر می باشد.
بخشدار مرکزی فریدونشهر گفت: توع تنباکوی کشت شده در فریدونشهر به دو صورت تنباکوی معمولی و صادراتی است که کاملا زیر نظر شرکت دخانیات بوده و برداشت این محصول نیز در مهرماه امسال صورت می گیرد.
وی اضافه کرد: کشت تنباکو در سال جاری به صورت نمونه و آزمایشی بوده که اگر این محصول صرف اقتصادی برای شهرستان داشته باشد در سال های بعدی نیز تنباکو کشت می شود.
مری افزود: در مزرعه قهستجان به صورت حدودی و تناسبی برای ۱۵ نفر اشتغال ایجاد شده که در این محل مشغول کاشت، آبیاری و برداشت محصولات می باشند.
وی گفت: مزرعه تنباکو به دلیل اینکه بصورت آزمایشی کشت شده به صورت غرقابی آبیاری می شود که اگر در سال های بعد کشت این محصول ادامه داشت آبیاری قطره ای و بارانی می شود.

حال باید دید آیا کشت و برداشت تنباکو در فریدونشهر با موفقیت و صرف اقتصادی بالا صورت می گیرد و در سال های بعدی نیز این محصول کشت می شود و یا در سال بعد جایگزین دیگری برای این محصول پیدا می شود.

 

  1. اقای رحیمی کل مزرعه قهستجان 200هکتار است 2هکتار صحیح است

  2. رحیمی گفت:

    2 هکتار تنباکو کاشتیم

Go to TOP