چاپ خبــر

برتری Body Language ظریف در مقابل بی‌احترامی‌های فابیوس

محمدجواد ظریف با هوشمندی دیپلماتیک خود جواب بی احترامی های لوران فابیوس را در تهران داد.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار به نقل از تیتریک، سفر «لوران فابیوس» وزیر امورخارجه فرانسه به ایران، اما و اگرهای بسیاری را به همراه داشت. این انتقادات حتی به تظاهرات خیابانی نیز کشیده شد. تظاهراتی که به انتقاد از فابیوس و دولت فرانسه با توجه به مسائلی همچون مواضع ضدایرانی فرانسه در مذاکرات، دریافت رشوه های ملیاردی از عربستان برای مقابله با ایران، ماجرای خونهای آلوده فرانسه به ایران، حمایت فرانسه از منافقین تروریست و تحریم پژو برگزار شده بود.

اما دیروز شاهد هجمه‌ای از پیام‌های دیپلماتیکی بودیم که از سمت تیم هوشمند تشریفات وزارت امورخارجه کشورمان مخصوصا جواد ظریف در استقبال از فابیوس اجرا شد. تیم تشریفات وزارت خارجه ایران استقبال گرمی را به جای نیاوردند.

«زبان بدن» یا همان  Body Language  فاکتوری بسیار مهم در انتقال پیام های سیاسی است که این رفتار غیر کلامی در ارتباطات بین‌الملل و دیپلماتیک بیشترین اهمیت را دارد. در محافل سیاسی و نیز در دیدار‌های دوجانبه و چندجانبه میان دیپلمات‌ ها و سران کشور‌ها، نوع نشستن، سخن گفتن و رفتار کردن هر طرف، حاکی از نوع مواضع آنان در برابر هم و نیز فرستادن پیام به طرف مقابل به صورت غیرمستقیم است.

 

نکته اول در مورد ایستادن وزیر امورخارجه کشورمان در بالای پله‌ها و پایین نرفتن از آن در تالار آینه بود در حالی که در استقبال دیگر میهمانان وزارت خارجه شاهد پایین رفتن وزیر خارجه کشورمان از این پله ها بودیم.

ظریف

نکته دوم دربی که برای فابیوس چارطاق باز نبود! در آداب و رسوم دیپلماتیک هیچ چیز بی مفهوم نیست حتی درب های پشت سر میهمانانی که به وزارت خارجه می‌آیند! در نشست مطبوعاتی وزرای خارجه ایران و فرانسه شاهد باز بودن تنها یک درب بودیم و از این موضوع نیز کارشناسان برداشت‌های متفاوتی دارند از جمله اینکه راه‌های ارتباط ایران و فرانسه چندان هموار نیست و چارچوب‌های بسته همچنان وجود دارد. این درحالی است که دو روز گذشته در کنفرانس مطبوعاتی وزیر امورخارجه کشورمان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا «موگرینی» شاهد باز بودن جفت درب ها بودیم که قطعا حاوی پیام و مطلبی بود و شاید بتوان به روابط دو طرفه و باز دو طرف اشاره کرد.

ظریفظریف

و اما نکته سوم، در دیدار وزیر امورخارجه فرانسه با رئیس جمهور روحانی متاسفانه شاهد تکرار شدن یک حرکت غیر دیپلماتیک مشابه حرکت ” دیوید کامرون ” بودیم. شاید کمتر کسی باشد که حرکت گستاخانه دیوید کامرون در دیدار با رئیس جمهور کشورمان را که بر خلاف عرف دیپلماتیک پاهایش را روی هم انداخته بود را به یاد نداشته باشد، این حرکت نشانه ای است از بی احترامی و نگاه از بالا . لوران فابیوس نیز دیروز در نشست خود با رئیس جمهور روحانی پای خود را روی پای دیگر می اندازد که سکاندار دستگاه دیپلماسی کشورمان “جواد ظریف” با دیدن این حرکت از سوی فابیوس فورا پای خود را روی پا می‌اندازد تا بار دیگر حاضر جوابی خود را در دیپلماسی زبان بدن به رخ کشد تا با این حرکت دیپلماتیک جواب بی ادبی ها و بی احترامی های فابیوس به دولت و مردم ایران را داده باشد.

ظریف
  1. رهبر عزیز ایشان را رزمندگان خط مقدم دیپلماسی نامید . چون انصافا اقای دکتر ظریف زبان منطق و گویای دیپلماسی کشور است و میداند با سایر دیپلماتهای دنیا طبق درک وشعور خودشان برخورد کند و به انها می فهماند که ما به هیچ احدی در هیچ شرایطی باج نمی دهیم . زنده باد اقتدار ایرانی . امدن کشورهای اروپایی به کشور عزیزمان نوعی خواهش و منت کشی کشورهای غربیست که مانیز انرا به فال نیک میگیریم و به اقتدار کشور عزیزمان افتخار میکنیم

Go to TOP