چاپ خبــر

کدام مشاغل از مالیات معاف هستند/ معافیت مالیاتی خبرنگاران به کجا رسید

طبق قانون فعالیت‌های فرهنگی مشمول معافیت مالیات هستند که از جمله این فعالیت‌های می‌توان به مشاغل روزنامه نگاری، خبرنگاری و عکاسان اشاره کرد.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار، یکی از موضوعات همیشگی خبرنگاران، چگونگی معافیت مالیاتی قشر فرهیخته‌ای است که با تلفیق قلم و فکر آگاهی بخش در عرصه ارتقای فرهنگ عمومی و بسط فرهنگ رسانه‌ای و تنویر افکار عمومی تلاش می‌کنند.

براساس بند «ل» ماده 139 قانون مالیات‌های مستقیم فعالیت های انتشاراتی و مطبوعاتی، فرهنگی و هنری که به موجب مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می شوند، از پرداخت مالیات معاف است.

بنابراین در نگاه اول مشمولان این فعالیت‌ها تصور می‌کنند که از پرداخت مالیات معاف خواهند بود اما آیین نامه اجرایی بند «ل» ماده 139 به صورت شفاف و روشن توضیح داده است کدام دسته از خبرنگاران مشمول این معافیت می‌شوند.

یک کارشنان مالیاتی در این باره می‌گوید: خبرنگاران، روزنامه نگاران و عکاسان و دیگر مشمولان این ماده قانونی در صورتی که با سازمان یا ارگان خود قرارداد داشته باشند مشمول معافیت موضوع این بند نمی‌شوند.

وی تصریح می‌کند: این افراد می‌توانند فقط از معافیت مالیات اشخاص حقیقی و حقوقی ذکر شده در قانون بودجه استفاده کنند که سقف آن در سال 138 میلیون ریال یا به عبارتی در ماه 1150 هزار تومان می‌شود.

براین اساس ماده 6 آیین نامه اجرایی بند «ل» ماده 139 قانون مالیات‌های مستقیم تاکید می‌کند:‌ حقوق بگیرانی که برای انجام فعالیت های موضوع بند ل ماده 139 قانون یاد شده در استخدام اشخاص حقیقی یا حقوقی می باشند مشمول مقررات مالیات بر درآمد حقوق موضوع فصل سوم از باب سوم (مواد 82 الی 92) قانون مالیاتهای مستقیم بوده و مشمول معافیت موضوع بند ل ماده 139 اصلاحی قانون مذکور نخواهند بود.

این کارشناس در پاسخ به این سوال که کدام دسته از خبرنگاران، روزنامه نگاران، عکاسان و تصویر برداران یا دیگر فعالیت‌های مشمول این معافیت مالیاتی‌ می‌شود، گفت: افرادی که قرارداد با نداشته و به صورت حق التحریر یا حق التصویر با مراکز مختلف مشغول همکاری هستند و مالیات آنها اخذ می شود، با رعایت جزئیات آیین نامه و ارائه اظهارنامه مالیاتی می‌توانند از این معافیت برخوردار شوند.

طبق قانون مالیات‌های مستقیم اقشار فرهنگی که از معافیت مالیاتی برخوردار هستند به شرح زیر است:

ردیف طبقه فعالیت نوع فعالیت فعالیت‌های مشمول
1 انتشاراتی انتشار کتاب نویسندگی (تحقیق، تألیف، ترجمه، تصحیح، گردآوری) ویراستاری، صفحه‌آرایی، صفحه‌بندی، حروفچینی، خطاطی، طراحی جلد، بازنویسی، نشرکتاب، اعم از کاغذی یا الکترونیکی، پخش و فروش کتاب
2 مطبوعاتی 1-2- تولید و نشر خبر و اطلاعات تولید خبر – عکاسی – نقد و بررسی خبر- خبرگزاری- تفسیر- تولید و پردازش اطلاعات- اطلاعات رسانی مکتوب یا الکترونیکی که شامل آگهی و تبلیغات نخواهد شد.
2-2- انتشارات نشریات و مطبوعات نویسندگی- گزارشگری- تفسیر و نقد خبر- روزنامه نگاری- عکاسی- گرافیست و کاریکاتور مطبوعات- مدیریت تحریریه مطبوعاتی- نشر و پخ و فروش نشریات و مطبوعات
3 فرهنگی 1-3- مسابقات فرهنگی و هنری مسابقات کتاب‌خوانی، قرآنی و هنری.
2-3- جشنواره‌های فرهنگی و هنری مراسم- نمایشگاه- مسابقات و نشست‌ها که به صورت داخلی و بین‌المللی انجام می‌گیرد.
3-3- نمایشگاه فرهنگی و هنری نمایشگاه کتاب – مطبوعات، هنرهای تجسمی.
4-3- مراسم و مجامع فرهنگی و هنری شبهار شعر و ادب- نقد و بررسی کتاب و آثار هنری و سینمایی- بزرگداشت‌ها- یادبودها، همایش‌ها- کنگره‌ها و سایر نشستهای فرهنگی و هنری.
5-3- کتابخانه عمومی راه‌اندازی کتابخانه عمومی و اداره آن را در بر می‌گیرد.
4 هنری 1-4- تولید، تکثیر، توزیع ونمایش فیلم فیلمنامه‌نویسی- تهیه کنندگی- کارگردانی- صدابرداری- صداگذاری- فیلمبرداری- طراحی صحنه و لباس- تدوینگری- مدیریت تدارکات- فیلمبرداری- جلوه‌های ویژه- بازیگری- بدل کاری- چهره‌پردازی- خدمات لابراتوری فیلم‌سازی- عکاسی- گویندگی- منشی‌گری صحنه- مدیریت تولید فیلم- آهنگسازی- دوبلوری- انیمیشن‌سازی- مستندسازی- مونتاژگری- بازیگردانی- نورپردازی- دستیار کارگردان و صدابرداری و نمایش فیلم و پخش و فروش آثار تصویری
2-4- تولید، تکثیر، توزیع و اجرای صحنه‌ای موسیقی – پخش و فروش آثار صورتی و تصویری آهنگسازی- تنظیم کننده آهنگ- نوازندگی- شعر- خوانندگی- ضبط و صداگذاری و تکنوازی- پخش و فروش آثار صوتی
3-4- تئاتر و نمایش صحنه‌ای نمایشنامه نویسی- کارگردانی- تهیه کنندگی- صدابرداری- طراحی صحنه- نورپردازی- بازیگری- مدیریت تدارکات- چهره‌پردازی- نمایش صحنه‌ای (sceen). روحوضی، پرده خوانی، تعزیه، خیمه شب بازی، عروسکی، سیاه‌بازی و خیابانی.
4-4- هنرهای تجسمی نقاشی- طراحی- خوشنویسی- مجسمه‌سازی- نگارگری

منبع: فارس

Go to TOP