چاپ خبــر
بررسی علت مبالغ بالای قبوض گاز؛

محاسبه ماه‌های زیر صفر درجه فریدونشهر به عنوان فصل گرم در قبض‌های گاز+جدول گازبها

در حالی که مردم شهرستان فریدونشهر هشت ماه از سال مجبورند به علت دمای زیر صفر درجه بخاری های خود را روشن کنند، شرکت گاز تنها گازبهای پنج ماه از سال را مطابق با نرخ فصل سرما محاسبه می کند که این مساله مبالغ بالای قبوض گاز و هزینه گزاف گرم کردن خانه ها را بر مردم فریدونشهر متحمل می کند.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار، توزیع قبض های دوره اخیر شرکت گاز فریدونشهر تعجب مردم این شهرستان محروم را برانگیخت و خانوارهایی که در فصل زمستان قبض های گاز با مبالغ حدود 80 هزار تومان داشتند برای فروردین و اردیبهشت ماه خود به یکباره با قبض های 200 هزار تومانی مواجه شدند.

علت اول: بازه زمانی غیرمنطقی برای تعیین فصل گرم و فصل سرد

پونه زار علت این مساله را با مراجعه به قبوض دو سال گذشته و پرس و جو از مسئولین جویا شد. با نگاهی به قبوض دوره های گذشته متوجه شدیم شرکت گاز بازه زمانی نیمه آبان ماه تا نیمه فروردین ماه یعنی از 8/15/ تا 1/15/ را به عنوان فصل سرد سال حساب کرده و گازبهای خانگی را بر مبنای جدول تعرفه های فصل سرد محاسبه می کند و سایر اوقات سال را به عنوان فصل گرم.

جدول تعرفه گازبها برای فصل سرد و فصل گرم سال 95

جدول تعرفه گازبها برای فصل سرد و فصل گرم سال 95

همان طور که در جدول فوق قابل مشاهده است، نرخ گاز در فصل سرد سال اختلاف فاحشی با نرخ گاز در فصل گرم دارد به شکلی که مصرف تنها 300 لیتر گاز در فصل سرد سال هزینه ای معادل 12420 تومان دارد در حالی که مصرف همین مقدار گار در فصل گرم سال حدود 58765 تومان هزینه دربر خواهد داشت یعنی بیش از 4.7 برابر.

فریدونشهر در طول سال گذشته برخلاف چیزی که مدیر کل هواشناسی استان ماه گدشته در شورای اداری بیان نموده بود، جزء اقلیم یک محسوب شده است یعنی در جرگه سردترین مناطق کشور. اما آیا بازه زمانی شرکت گاز برای تعیین فصول سرد و گرم سال برای همه نقاط کشور منطقی است؟

در حالی فصل سرد در فریدونشهر از 15 آبان ماه تا 15 فروردین ماه تعریف شده است که مردم شهرستان فریدونشهر بخاری های خود را از اواخر شهریورماه(درست خواندید شهریور ماه تابستان) یعنی قبل از فرا رسیدن پاییز روشن کرده اند و این بخاری ها را تا هشت ماه بعد یعنی اواخر اردیبهشت ماه روشن نگه داشته اند. علت این امر در گزارشات هواشناسی موجود است. فریدونشهر هر ساله در ماه های فروردین و اردیبهشت دمای زیر صفر درجه را تجربه می کند.

علت دوم: گران شدن قیمت گاز

هرچند دلیل ذکر شده فوق در رابطه با تعریف غلط بازه زمانی فصل سرد برای محاسبه گازبها را می توان مهمترین علت ارقام بالای قبوض گاز فریدونشهر در ماه اخیر بیان کرد اما افزایش بهای گاز خانگی نیز عاملی برای اختلاف قیمت زیاد قبض های فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری با مدت مشابه در سال گذشته است.

جدول زیر قیمت گاز را در فصول گرم و سرد در سال گذشته نشان می دهد. همان طور که مشخص است قیمت گاز در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش یافته است به شکلی که گاز بهای مصرف 300 لیتر گاز خانگی در فصل گرم سال گذشته 51100 تومان قابل محاسبه است.

جدول تعرفه گازبها برای فصل سرد و فصل گرم سال 94

جدول تعرفه گازبها برای فصل سرد و فصل گرم سال 94

چه اقدامی انجام شده است؟

فرماندار فریدونشهر در گفتگو با پونه زار از پیگیری این موضوع از ماه های گذشته خبر داد. ناصر اسدی از سفر مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان در ماه گذشته به فریدونشهر و بازدید وی از مناطق روستایی این شهرستان و از انتقال مشکل محاسبه غلط فصل سرد و گرم سال برای تعیین گازبها به این مدیر کل سخن گفت.

farmandarFR001

مقام عالی دولت در شهرستان اما بیان کرد: ریشه این مشکل در قانون بودجه است و این پیگیری نمایندگان مجلس شورای اسلامی است که می تواند این قانون را اصلاح و معضل را برطرف کند. اسدی افزود: به همین منظور این موضوع طی ماه های گذشته به اطلاع محمدعلی اسفنانی، نماینده فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت در مجلس قبل، رسیده بود.

فرماندار فریدونشهر گفت: ما مستندات مبنی بر ثبت دمای زیر صفر درجه فریدونشهر در ماه هایی از سال که به عنوان فصل گرم در محاسبه قیمت گاز تعریف شده است را در اختیار مسئولین امر قرار داده ایم.

  1. باسلام واحترام:
    محرومیت شهرستان فریدونشهرراچه کسی باید به گوش مسئولین استانی وکشوری برساند تادرتمام تصمیم گیری های مدیران ومسئولین این مسئله محروم بودن وبیکاری منطقه وعدم توانایی پرداخت قبوض اعم ازقبوض گاز،برق،آب و…مد نظرقرارگیرد ما ازامام جمعه محترم ،نماینده محترم وفرماندارمحترم تقاضای پیگیری واعلام نتیجه راداریم.برای نمونه بنده باخانوارسه نفری درمدت 37 روز 240000 تومان قبض گازدارم .آیابه نظر شما عادلانه است؟خودوخدایی قضاوت کنید ازکجاباکدام درآمد پرداخت نمایم.
    پونه زاربه خاطر درج این مطلب سپاسگزارم.

Go to TOP