انشالله که مقبول خداوند باشد . اما یک پیشنهاد به عزیزان . فریدونشهر دارای پنج مسجد می باشد که متاسفانه یکجورایی داره بهش بی مهری میشه و با ایجاد هیاتها یی در خارج از شهر بدون امکانات یکسری از مردم و جوانان را به ان طرف سوق میدهند و از مساجد دور مینمایند . چه بهتر که شبی در یکی از مساجد مردم را دعوت کنند تا وجه و قداست مساجد نیز حفظ شود و هم مجبور نباشند هزینه هایی بابت نبود امکانات به هیاتها تحمیل کنند . همانطوری که در عکسهای بالا ملاحظه میکنید ا یا مساجد با تمام ان امکانات چه مشکلی دارند که باید یک انبار مخروبه را با کلی هزینه در خارج از شهر اماده کنند . ایا فرمایشات بزرگان جز این بود که مساجد هم باید مرکز فرهنگی باشد هم عبادی چرا مساجد ما سال به سال خلوت میشود ایا فکر میکنید خدا و امام حسین به کدام مورد بشتر رضایت دارند . ایا به اینکه خانه خدا را خالی نگه داریم و با وجود مساجد به جاهای دیگر پناه ببریم . چندی پیش نیز امام جمعه محترم گلایه از استقبال کم مردم و مسئولین از مساجد و نماز جماعت میکرد کما اینکه این علت ریشه یابی نمی شود . اگر کمبود جا بهانه است ایا بهتر نیست همانند ماه رمضان جلو مساجد چادر زده شود و مردم نیز با دل وجان در راه امام حسین هزینه میکنند و بعد نتیجه را ببینید که ایا کدام بهتر و سنگینتر است که اگر دو تا غریبه هم وارد شهر شود از این همبستگی درس بگیرد . عزیزان به سالهای نه چندان دور برگردیم زمانی که در این ایام مساجد جای سوزن انداختن نبود جوری که ما بچه ها دم در مساجد می استادیم و بزرگان و ریش سفیدانمان از دل وجان برا ی مولا حسین عزاداری میکردند و حالا حال و روز مساجد را بنگرید ان روزها به خاطره پیوست و قدیمی شد . عزیزان همه شما نیتتان حسینی است اما در این ایام از مساجد غافل نشوید . و سلام . السلام علیک یا ابا عبدالله
لطفا داخل مسجد را پر کنید بیرونش پیش کش و اگر بیرون هم چادر زده بشه وداخلش بخاری بگذارنند گرم میشه . در ضمن ما تابستانشم دیدیم تا حالا به قول همشهری ندیدیم منسجم با هم عمل کنند. میگید نه تا دو سه سال دیگه میریم تو گرما اگر دیدید عمل کردند…
یعنی میگید 30 ساله محرم تو هوای سرد برگزار میشه . سایت محترم عکسهای شب قدر ماه رمضان امسال را نیز روی سایت گذاشت و شما مشاهده کردید که همان افراد در یک مسجد نیز جا میشد . اما متا سفانه نمی دانیم جرا یکسری نمی خواهیم واقعیتها را درک کنیم و خود را جدا بافته از این جامعه میدانیم و از اصول دور شده ایم و به انسجام و یکپارچگی فکر نمی کنیم . ایا اگر روئسای این هیئتها با هم جمع شوند و فکری برای خالی شدن مساجد بکنند ثوابش کمتر از عذاداری امام حسین است . هدف امام حسین احیای نماز و زنده نگه داشتن مساجد بود عزیز دلی که میگی بیرون هوا سرده . هوا سرد نیست دلها نسبت به همدیگر سرد شده است و گر نه بنده یادم هست که زیر برف و باران برای عزاداران امام حسین زنجیر و سینه زدند . ا یا سزاوار است که مسجد خالی باشد و شب قدر در باشگاه و یا جای دیگر برگذار شود . به خود بیایم . شهیدان عزیزمان از همین مساجد رشد کردند و هیچ گاه خود را از مردم جدا نداستند و برای همیشه مدال افتخارند برای ما . یادشان همیشه گرامی است اما ایا راهشان پر رهرو است ؟…
هدف جذب جوانان است وقتی مسجد نمی روند بالاخره یکی باید آستین بالابزنه جمعشون کنه مسجد که شده مال پیرمردها کدوم جوان را اصلا راه می دن تو جمعشون یکیش خودت اصلا به این موضوع فکر کردی.
سلام به همه همشهریان دلسوز و محترم به خصوص اولین نفر که موضوع را مطرح کردند:
چند نکته قابل ذکر خدمت شما عرض میکنم:
-حضور در مسجد و کمرنگ شدن این حضور بر کسی پوشیده نیست و اهمیت ریشه یابی این موضوع همچنین! خب با یک تامل سطحی به این نتیجه میرسیم که لذت حضور در مسجد نسبت به گذشته کاسته شده و جوانان و نوجوانان متاسفانه مشغله های گوناگونی را پیش پای خود میبینند که مانع از دلدادگی آنان به مسجد میشود و حتی در بزرگان شهر ما نیز این مشهود است ولی به نوع دیگر!
مشغله جوانان: تفریحات مختلف چه تایید شده مانند کار و درس و فعالیت های فرهنگی و هنری هرچند کم و بدون هدف بلندمدت و چه پوچ و بیهوده مانند گشتن در شهر، دخانیات، فضای مجازی، توجه به جنس مخالف، خواب و …
مشغله بزرگان: کار و فعالیت، باغ و باغداری، رسیدگی به امور خانواده، مسافرت، کسب و کاسبی، سفرهای درون شهرستانی در فصول گرم سال و تفریحات زمستانی در فصول سرد
البته که این مشغله ها نباید هیچ انسانی را از توجه به مسجد و مخصوصا نماز اول وقت وجماعت بازدارد
در سخن همه علما و پیش وایان دین هم اصلی ترین راه خوشبختی در دین، نماز اول وقت ذکر شده و حتی در اهمیت مسجد روایت و حدیث و داستان و پند و نصیحت به وفور داریم
اما به سراغ مدیران مساجد و فعالان که میرویم باید عرض کنم بی محتوایی فعالیت های فرهنگی مساجد، نظافت بسیار تاسف بار مساجد، عدم همت برای ایجاد فضایی آرام بخش در مساجد، مداحان و دعاخوان های سطحی در مساجد، احساس وقت گیر بودن مراسمات مسجد، سنتی بودن اداره مسجد و مراسمات به خصوص منابر مهم شبهای قدر و مراسمات سوگواری، عدم توجه به ایام جشن و سرور در مساجد، عدم ارتباط صحیح و مستمر امامان جماعت، عدم توجه به مستحبات و مکروهات مساجد از جمله خودداری از بحث و جدل و امور دنیوی بخصوص و در بین بانوان نیز عدم صحبت های بیهوده و غیبت و…
00000000000000000000000000000000000000000000000000000000
خب در میان صحبت دوستان پیشنهادهایی مطرح شد
هم اندیشی مدیران هیآت های مذهبی برای برگزاری یکدست این مراسمات که واقعا جای خالی آن احساس میشود البته ناگفته نماند برای دستجات عزاداری هماهنگی صورت میگیرد اما متاسفانه بسیاری از اوقات در عمل و بین خیابان های شهر شاهد عدم فرمانبرداری هیات ها از تصمیمات اتخاذ شده هستیم که متاسفانه عدم وجود مدیریت واحد و مقبول عموم در بین هیات ها باعث این موضوع میباشد.
عزیزم در ابتدا فرمودند از امکانات مسجد استفاده شود که نیازی به صرف هزینه و اماده سازی مکان نباشد در بخش بعدی ذکر شد بیرون مسجد فضا اماده شود!
خب در مورد این دو صحبت عرض میشود فضای مخصوص مراسم با فضای نماز جمعه و جماعات بسیار فرق میکند، عزیزان مستحضرید مراسم چندین ساعت طول میکشد و نیاز به فراهم نمودن محیطی خاص و هیاتی با هوای مطبوع و نیز مهم تر سیستم صوت و نور مناسب است ولی اقامه نماز برای حداکثر یک ساعت به این امکانات نیازی ندارد
به همین جهت فضا باید هم بسته باشد یعنی سرپوشیده جهت حفاظت از نزولات جوی و به خصوص تنظیمات مخصوص به صوت مجلس چون برگزاری مراسم در فضای باز نیاز به سیستم صوت بسیار پرقدرت دارد، برگزاری مراسم با صوت خراب باعث خستگی بسیار حضار و مداحان و عدم آرامش جهت بهره معنوی و اشک میشود
از طرفی فضای سرپوشیده باید ظرفیت هوای مطبوع را نیز داشته باشد، هوای بسیار گرم یا بسیار سرد مانع از بهره مندی از مراسم خواهد شد
99999999999999999999999999999999999999999999999999999999999
از اینکه پرحرفی کردم عذرخواهی میکنم
عرض پایانی بنده تاکید بر احترام همدیگر, همبستگی و اتحاد ما و تامل و تجمع فکری برای رفع کمبودها و کاستی ها چه در میان زندگی ها و چه در میان جامعه شهری که مراسمات ما یک نماد از آن است میباشد
توفیق همگان آرزوی همه ماست- حقیر را حتما در اشک و عزای خود یاد کنید
برادر یا خواهر عزیز! این جایی که شما فرمودید مسجد و حسینیه گلستان شهدای شهر ماست که در جوار مزار شهدای عزیزمان واقع است و مردم محله های 400 دستگاه، مسکن مهر، 100 دستگاه و… میتوانند از آن بهره ببرند.
مشکل اساسی خالی شدن مساجد، خود هیئات امنای مساجد هستند و نه چیز دیگری!
لطفا تقصیر را گردن هیئت رزمندگان اسلام نیندازید…
ضمنا شما که نظر می دی اولا خودت برای این امر چکارکردی غیر حرف زدن و غر زدن و انتقاد بی جا . ضمنا مسجد جای نماز است و این مکان هم نه خارج شهر است و نه جای پرت. یعنی اینهمه آدم که تو چهارصددستگاه زندگی می کنند و توی صد دستگاه و مسکن مهر و خیابان مدنی همه جای پرت زندگی می کنند. اصلا فکر کنم تا حالا تو خود فریدونشهر هم نگشتی که مردم و محلاتش را بشناسی بعد نظر و پیشنهاد بدی….!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
سلام علیکم
این مدیر محترم سایت هم خوب بلده بزنه به اون جایی از دردهای ما که زخمش بیشتره. بنده با اینکه به لحاظ ظاهر ( باطن را خدا می داند و بس ) هم ریش دوستان حزب اللهی فریدونشهر هستم و از دید خیلی ها جزو این طیف هستم و صد البته به صداقت و پاکی این دوستان خاصه چند نفرشان خیلی ارادت دارم اما صادقانه عرض کنم که این تفکیک مکان عزاداری از مساجد و برگزاری جداگانه ی چنین مراسم هایی از سوی این دوستان را قبول ندارم و به آن معترض هم هستم به دلایل مختلفی که چند دلیل مهم را ذیلا می آورم . البته گفتنی است که برادران عزیزی در بالاتر ( همشهری شما ، همشهری ، نام و نام خانوادگی: یعنی میگید… ) به نوعی حرف دل بنده را زده اند منتها بنده هم از دید خود این دلایل را می نویسم. باشد تا برادران مذهبی شهرمان فکری به حال وضعیت موجود بکنند.
1- برای امثال بنده که از کودکی به مسجد محل می رفته ام و اکنون اصفهان را با آن هیئت های کلان و مراسم های عزاداری با آن حجم و عظمت رها می کنم و تاسوعا و عاشورا را به مسجد محل قدیمی مان در فریدونشهر می آیم، حال و هوای محرم و عزای حسینی در همان مسجد خالص و بی ریا و دور از های و هوی بسی دلنشین تر و سرشار از عشق آقا امام حسین است. حال اینکه در هیئت های ایجاد شده در حاشیه شهر این حال و هوا احساس نمی شود.
2- از گوشه و کنار می شنوم که کسانی به جوان خانواده می گویند حتما برو در آن مراسم هم شرکت کن که چند نفر تو را ببینند و فردا روزی اگر جایی بحث استخدامت پیش آمد در گزینش کمکت کنند. و این خیلی دردناک و عذاب آور است… به راستی چه تفکری به این رفتار انجامیده است؟
3- مساجد قدیمی فریدونشهر شب های حتی تاسوعا و عاشورا خالی از جمعیت و تقریبا حالت نیمه تعطیل دارد. کدام مساجد؟ همان مساجدی که برگزار کنندگان هیئت های فعلی پرورش یافته ی همان مساجد هستند. اگر غیر از این است بفرمایید… و خالی شدن این مساجد و کم رنگ شدن شور و حال عزای امام حسین علیه السلام در این مساجد حتما وزر و وبالی دارد که بر گردن دوستان هست و خواهد بود.
4- تا به یاد داریم مداحان بومی شهرمان در همه ی هیئت ها و مساجد بدون کوچکترین چشمداشتی همه ساله آمده اند و خوش صدا یا بد صدا مداحی کرده اند و نوحه خوانده اند و ما سینه زده ایم و گریه کرده ایم با صدای همین مداحان… حال اینکه در هیئت های خارج از مساجد برادران عزیزمان می روند از شهر دیگر مداح می آورند و پول می دهند به ایشان… بفرمایید این مصداق عینی بدعت هست یا خیر؟ آلوده کردن مداحی امام حسین علیه السلام به دریافت دستمزد از بزرگ ترین امتیازات مراسم عزاداری شهر ما بود که متاسفانه برادران نگذاشتند حفظ شود و دیدید که سال گذشته به تبع ایشان یکی از مساجد هم مداح پولی از شهری دیگر آورد. مداحانی که از دید بنده مداح اهل بیت نیستند مداح پولند… باور ندارید پول به ایشان ندهید خواهید دید که یک خط هم برایتان نخواهند خواند… افسوس افسوس افسوس.
5- دوستان و برادران مذهبی و حزب اللهی ما سال های قبل تر خیلی بیشتر و بهتر در بطن جامعه و در دل مردم بودند. مردمی بودن نیروهای معتقد و مذهبی، اعتبار و ارزشی بی نهایت گرانقدر و گرانسنگ بود که گویا دوستان قدرش را ندانستند و کم کم فاصله گرفتند از عامه ی مردم. و این تفکیک و جداسازی مراسم عزاداری و ایام ماه رمضان نیز مزید بر همین علت شد. این تفکیک به خدا به صلاح نبود و نیست… تاکید رهبر عزیز انقلاب نزدیکی نیروهای انقلابی و ولایی به عامه ی مردم است… مردم سرمایه ی عظیم انقلاب و نظام هستند. حتی اگر گاهی کم لطفی هم بکنند نباید از ایشان فاصله بگیریم.
6- نشانه ی اتحاد ، کمتر شدن هیئت ها و ادغام هیئت هاست یا تکثر و تکثیر آنها؟ زمانی چند هیئت قدیمی در چهارگوشه شهر داشتیم. خوب البته شهر توسعه ی کمی پیدا کرد. دوستان شهرک برای خودشان مسجد ساختند و امام زاده تاجعلی هم برای خودش هیئتی ایجاد کرد. کسی هم مخالف این امر نیست اما تکثیر و تکثر بدون دلیل مشخص گو اینکه خیلی شایسته نیست.
7- مساجد ما و هیئت امنای این مساجد نیز ماجراهایی دارند که البته نیاز به بازنگری دارد… فقدان برنامه ی مشخص در ایام عزاداری و مناسبت ها، عدم رویکرد اعتماد محور به جوانان، بی توجهی به نظرات و ایده های جدید و نبود جوانگرایی در این عزیزان ، تاکید و اصرار به حضور افراد خاص پشت تریبون ها و نوعی انحصار گرایی و موارد ریز و درشت دیگر از جمله دلایلی است که تفکیک هیئت و برگزاری مراسم جداگانه توسط دوستان ما را تقویت کرد… حال اینکه بنده ضمن پذیرفتن این اشکالات باز هم تفکیک را قبول ندارم و همانطور که به بعضی دست اندرکاران هیئت های جدید عرض کردم به جای این تفکیک می بایست در همین مساجد و هیئت امناها ورود می کردند و برنامه ایجاد می کردند و کمک می کردند در مدیریت صحیح.
و نکته ی آخر اینکه انشقاق و تفکیک هیچگاه در طول تاریخ اسلام سودی به همراه نداشته و هرکه بیشتر گرایش به انشقاق و تفکیک داشته باشد هم او زودتر منزوی و تنها خواهد شد… برادران مذهبی و حزب اللهی من… دلسوزانه و منتقدانه عرض می کنم… خدا شاهد است در بسیاری شهرها بچه حزب اللهی های منفک شده از مردم شان را که می دیدم پیش خود می گفتم خدا را شکر که در فریدونشهر اینطور نیست. نعمت با مردم بودن نعمت بزرگی است… مبادا با تفکرات رادیکال از مردم فاصله بگیریم. آن هم مردم خالص بی ریا و دوست داشتنی فریدونشهر. حتی اگر هم جایی کم لطفی کردند وظیفه ی ماست که در کنار آنها باشیم. خاصه در ایامی اینچنین… انشاالله که این نقد دلسوزانه بنده باعث مکدر شدن خاطرتان نشود.
من آنچه شرط بلاغ است با تو می گویم
تو خواه از سخنم پند گیر و خواه ملال
احسنت به این دیدگاه و نظر . اما یگ نکته عزیزان اشاره نشد و ان اینکه شهرستان شورای تامین دارد امام جمعه . فرماندار . دادستان و فرمانده نیروی انتظامی اعضای این شورا باید قبل از مراسمات هیئت امنا را جمع کنند و برنامه از انها بخواهند و برنامه بدهند و همانگونه که برای نماز جمعه نوبت گذاری و برنامه ریزی شده برای مراسمات نیز بدان صورت باشد و احیانا عواقب بی نظمی و خودسری بعضی افراد را تحت کنترل داشته باشند و باز خواست شوند .
در بند 4 یک اشتباه جمله بندی داشتم که به این ترتیب اصلاح می کنم
۴- تا به یاد داریم مداحان بومی شهرمان در همه ی هیئت ها و مساجد بدون کوچکترین چشمداشتی همه ساله آمده اند و خوش صدا یا بد صدا مداحی کرده اند و نوحه خوانده اند و ما سینه زده ایم و گریه کرده ایم با صدای همین مداحان… حال اینکه در هیئت های خارج از مساجد برادران عزیزمان می روند از شهر دیگر مداح می آورند و پول می دهند به ایشان… بفرمایید این مصداق عینی بدعت هست یا خیر؟ آلوده کردن مداحی امام حسین علیه السلام به دریافت دستمزد!!! از بزرگ ترین امتیازات مراسم عزاداری شهر ما مداحی بدون دریافت کوچکترین حق مداحی و پول بود که متاسفانه برادران نگذاشتند حفظ شود و دیدید که سال گذشته به تبع ایشان یکی از مساجد هم مداح پولی از شهری دیگر آورد. مداحانی که از دید بنده مداح اهل بیت نیستند مداح پولند… باور ندارید پول به ایشان ندهید خواهید دید که یک خط هم برایتان نخواهند خواند… افسوس افسوس افسوس.
در پاسخ ذره بین
کاش تاسوعا و عاشورا را هم در همان اصفهان می ماندی و با این نظرات کهنه پرستانه ات بر طبل تفرقه و جدایی نمی کوبیدی . دیروز در مساجد جوانان ارج و قرب داشتند و احترام اما امروز جوان حتما باید چند صف عقب تر بنشیند و گرنه طوری با او برخورد می شود که نه تنها به مسجد نمی رود بلکه قید نماز و … را هم می زند. کاش بجای این همه تفرقه افکنی بین مردم و جوانان کمی هم به مشکل مساجد فکر می کردید.
در پاسخ به نام و نام خانوادگی
شما توقع داری از پیرمردها و بزرگترهای خودت جلوتر بنشینی؟؟؟
عجب!!!
نوشته های من تاکید به وحدت بود یا کوبیدن بر طبل نفاق و جدایی؟؟؟
عجب!!!
امکانش هست یکبار دیگر نوشته ی مرا بازخوانی کنی؟؟؟
يکى از دلايل خلوت شدن مساجد بى حرمتى ىک عده به مردم هست.مخصوصا بى حرمتى کوچکترها به بزرکترها.اين مورد تو قسمت خانمها خودم شاهد بودم واما از زبان بردران هم شنيدم
ضمنا دسته های عزاداری محرم بویژه امسال خیلی بی روح شده، در هر دسته مثلا حسینیه، مسجد ابوالفضل… افراد با کلی فاصله می ایستند و بسیار هم بی رمق سینه و زنجیر میزنند قشنگ عین حرکت آهسته. شاید افرادی که داخل دسته ها هستن متوجه نباشن اما کسانی که تماشا میکنند این حالت رو کاملا متوجه میشن؛ چقد خوب بود اگر افراد داخل دسته ها به افراد تماشاکننده احترام میگذاشتند و بالعکس. باور کنید این وضعیت اصلا نمای قشنگی نداره مگر نه اینکه مراسم عزاداری مردان بزرگ کربلا بویژه آقا امام حسین باید باشکوه و بانظم و آبرومندانه برگزار بشه؟؟ ولی نیست، آنچه که باید باشه نیست. جوانهای فریدونشهر اگر در دسته ها زنجیر میزنید اگر بر طبل میکوبید اگر نوحه میخوانید و اگر با لیوانی چای یا شربت از عزاداران حسین(ع) پذیرایی میکنید فرقی نمیکند؛ لطفابه بهترین شکل دسته ها را برپا کنید؛ از سالمندان عزیز انتظار کمتر است و عذرشان موجه. خواهشا اینقدر خسته و بی حوصله و بی انگیزه نباشید شما برای امام(ع) قبراق و موقر وارد دسته ها شوید انشاالله بی اجر نخواهد ماند. و ای کاش روزی هم برسد که انسجام و وحدت بیشتری بین دسته ها ببینیم و درگیر این همه اسم و علم وکتل اضافی نباشیم.. برای همه همشهریهای عزیز آرزوی سلامتی و نشاط دارم. شورتان حسینی.
انشالله که مقبول خداوند باشد . اما یک پیشنهاد به عزیزان . فریدونشهر دارای پنج مسجد می باشد که متاسفانه یکجورایی داره بهش بی مهری میشه و با ایجاد هیاتها یی در خارج از شهر بدون امکانات یکسری از مردم و جوانان را به ان طرف سوق میدهند و از مساجد دور مینمایند . چه بهتر که شبی در یکی از مساجد مردم را دعوت کنند تا وجه و قداست مساجد نیز حفظ شود و هم مجبور نباشند هزینه هایی بابت نبود امکانات به هیاتها تحمیل کنند . همانطوری که در عکسهای بالا ملاحظه میکنید ا یا مساجد با تمام ان امکانات چه مشکلی دارند که باید یک انبار مخروبه را با کلی هزینه در خارج از شهر اماده کنند . ایا فرمایشات بزرگان جز این بود که مساجد هم باید مرکز فرهنگی باشد هم عبادی چرا مساجد ما سال به سال خلوت میشود ایا فکر میکنید خدا و امام حسین به کدام مورد بشتر رضایت دارند . ایا به اینکه خانه خدا را خالی نگه داریم و با وجود مساجد به جاهای دیگر پناه ببریم . چندی پیش نیز امام جمعه محترم گلایه از استقبال کم مردم و مسئولین از مساجد و نماز جماعت میکرد کما اینکه این علت ریشه یابی نمی شود . اگر کمبود جا بهانه است ایا بهتر نیست همانند ماه رمضان جلو مساجد چادر زده شود و مردم نیز با دل وجان در راه امام حسین هزینه میکنند و بعد نتیجه را ببینید که ایا کدام بهتر و سنگینتر است که اگر دو تا غریبه هم وارد شهر شود از این همبستگی درس بگیرد . عزیزان به سالهای نه چندان دور برگردیم زمانی که در این ایام مساجد جای سوزن انداختن نبود جوری که ما بچه ها دم در مساجد می استادیم و بزرگان و ریش سفیدانمان از دل وجان برا ی مولا حسین عزاداری میکردند و حالا حال و روز مساجد را بنگرید ان روزها به خاطره پیوست و قدیمی شد . عزیزان همه شما نیتتان حسینی است اما در این ایام از مساجد غافل نشوید . و سلام . السلام علیک یا ابا عبدالله
عزیزی که میگی جلو مسجدچادر بزنن باید توجه کنی که ماه رمضان هوا گرمه ومردم میتونن بیرون بشینن ولی الان تو این سرما نمیشه….
لطفا داخل مسجد را پر کنید بیرونش پیش کش و اگر بیرون هم چادر زده بشه وداخلش بخاری بگذارنند گرم میشه . در ضمن ما تابستانشم دیدیم تا حالا به قول همشهری ندیدیم منسجم با هم عمل کنند. میگید نه تا دو سه سال دیگه میریم تو گرما اگر دیدید عمل کردند…
یعنی میگید 30 ساله محرم تو هوای سرد برگزار میشه . سایت محترم عکسهای شب قدر ماه رمضان امسال را نیز روی سایت گذاشت و شما مشاهده کردید که همان افراد در یک مسجد نیز جا میشد . اما متا سفانه نمی دانیم جرا یکسری نمی خواهیم واقعیتها را درک کنیم و خود را جدا بافته از این جامعه میدانیم و از اصول دور شده ایم و به انسجام و یکپارچگی فکر نمی کنیم . ایا اگر روئسای این هیئتها با هم جمع شوند و فکری برای خالی شدن مساجد بکنند ثوابش کمتر از عذاداری امام حسین است . هدف امام حسین احیای نماز و زنده نگه داشتن مساجد بود عزیز دلی که میگی بیرون هوا سرده . هوا سرد نیست دلها نسبت به همدیگر سرد شده است و گر نه بنده یادم هست که زیر برف و باران برای عزاداران امام حسین زنجیر و سینه زدند . ا یا سزاوار است که مسجد خالی باشد و شب قدر در باشگاه و یا جای دیگر برگذار شود . به خود بیایم . شهیدان عزیزمان از همین مساجد رشد کردند و هیچ گاه خود را از مردم جدا نداستند و برای همیشه مدال افتخارند برای ما . یادشان همیشه گرامی است اما ایا راهشان پر رهرو است ؟…
هدف جذب جوانان است وقتی مسجد نمی روند بالاخره یکی باید آستین بالابزنه جمعشون کنه مسجد که شده مال پیرمردها کدوم جوان را اصلا راه می دن تو جمعشون یکیش خودت اصلا به این موضوع فکر کردی.
سلام به همه همشهریان دلسوز و محترم به خصوص اولین نفر که موضوع را مطرح کردند:
چند نکته قابل ذکر خدمت شما عرض میکنم:
-حضور در مسجد و کمرنگ شدن این حضور بر کسی پوشیده نیست و اهمیت ریشه یابی این موضوع همچنین! خب با یک تامل سطحی به این نتیجه میرسیم که لذت حضور در مسجد نسبت به گذشته کاسته شده و جوانان و نوجوانان متاسفانه مشغله های گوناگونی را پیش پای خود میبینند که مانع از دلدادگی آنان به مسجد میشود و حتی در بزرگان شهر ما نیز این مشهود است ولی به نوع دیگر!
مشغله جوانان: تفریحات مختلف چه تایید شده مانند کار و درس و فعالیت های فرهنگی و هنری هرچند کم و بدون هدف بلندمدت و چه پوچ و بیهوده مانند گشتن در شهر، دخانیات، فضای مجازی، توجه به جنس مخالف، خواب و …
مشغله بزرگان: کار و فعالیت، باغ و باغداری، رسیدگی به امور خانواده، مسافرت، کسب و کاسبی، سفرهای درون شهرستانی در فصول گرم سال و تفریحات زمستانی در فصول سرد
البته که این مشغله ها نباید هیچ انسانی را از توجه به مسجد و مخصوصا نماز اول وقت وجماعت بازدارد
در سخن همه علما و پیش وایان دین هم اصلی ترین راه خوشبختی در دین، نماز اول وقت ذکر شده و حتی در اهمیت مسجد روایت و حدیث و داستان و پند و نصیحت به وفور داریم
اما به سراغ مدیران مساجد و فعالان که میرویم باید عرض کنم بی محتوایی فعالیت های فرهنگی مساجد، نظافت بسیار تاسف بار مساجد، عدم همت برای ایجاد فضایی آرام بخش در مساجد، مداحان و دعاخوان های سطحی در مساجد، احساس وقت گیر بودن مراسمات مسجد، سنتی بودن اداره مسجد و مراسمات به خصوص منابر مهم شبهای قدر و مراسمات سوگواری، عدم توجه به ایام جشن و سرور در مساجد، عدم ارتباط صحیح و مستمر امامان جماعت، عدم توجه به مستحبات و مکروهات مساجد از جمله خودداری از بحث و جدل و امور دنیوی بخصوص و در بین بانوان نیز عدم صحبت های بیهوده و غیبت و…
00000000000000000000000000000000000000000000000000000000
خب در میان صحبت دوستان پیشنهادهایی مطرح شد
هم اندیشی مدیران هیآت های مذهبی برای برگزاری یکدست این مراسمات که واقعا جای خالی آن احساس میشود البته ناگفته نماند برای دستجات عزاداری هماهنگی صورت میگیرد اما متاسفانه بسیاری از اوقات در عمل و بین خیابان های شهر شاهد عدم فرمانبرداری هیات ها از تصمیمات اتخاذ شده هستیم که متاسفانه عدم وجود مدیریت واحد و مقبول عموم در بین هیات ها باعث این موضوع میباشد.
عزیزم در ابتدا فرمودند از امکانات مسجد استفاده شود که نیازی به صرف هزینه و اماده سازی مکان نباشد در بخش بعدی ذکر شد بیرون مسجد فضا اماده شود!
خب در مورد این دو صحبت عرض میشود فضای مخصوص مراسم با فضای نماز جمعه و جماعات بسیار فرق میکند، عزیزان مستحضرید مراسم چندین ساعت طول میکشد و نیاز به فراهم نمودن محیطی خاص و هیاتی با هوای مطبوع و نیز مهم تر سیستم صوت و نور مناسب است ولی اقامه نماز برای حداکثر یک ساعت به این امکانات نیازی ندارد
به همین جهت فضا باید هم بسته باشد یعنی سرپوشیده جهت حفاظت از نزولات جوی و به خصوص تنظیمات مخصوص به صوت مجلس چون برگزاری مراسم در فضای باز نیاز به سیستم صوت بسیار پرقدرت دارد، برگزاری مراسم با صوت خراب باعث خستگی بسیار حضار و مداحان و عدم آرامش جهت بهره معنوی و اشک میشود
از طرفی فضای سرپوشیده باید ظرفیت هوای مطبوع را نیز داشته باشد، هوای بسیار گرم یا بسیار سرد مانع از بهره مندی از مراسم خواهد شد
99999999999999999999999999999999999999999999999999999999999
از اینکه پرحرفی کردم عذرخواهی میکنم
عرض پایانی بنده تاکید بر احترام همدیگر, همبستگی و اتحاد ما و تامل و تجمع فکری برای رفع کمبودها و کاستی ها چه در میان زندگی ها و چه در میان جامعه شهری که مراسمات ما یک نماد از آن است میباشد
توفیق همگان آرزوی همه ماست- حقیر را حتما در اشک و عزای خود یاد کنید
نام و نام خانوادگی عزیز… به نوبه خودم از شما بابت این نظر کامل و نسبتا طولانی ممنونم… به خوبی حق مطلب را ادا کردید. خدا خیرتان بدهد.
بحث چادر زدن و داخل و خارج مسجد نیست… بحث سرما و گرما هم نیست… بحث جدایی ها و تفکیک هاست… بحثی که هیچ خیری در آن نیست…
سلام برادر عزیز… خواستم عرض کنم که جانا سخن از زبان ما می گویی.
شما فکر نمی کنی مهمترین علتش بی برنامگی در زمان اجرای تعزیه باشه
ما برای دل خودمون داریم کار می کنیم یا امام حسین پس این هیئت و اون هیئت نداره
چی؟
انبار مخروبه؟
خرج از شهر؟
برادر یا خواهر عزیز! این جایی که شما فرمودید مسجد و حسینیه گلستان شهدای شهر ماست که در جوار مزار شهدای عزیزمان واقع است و مردم محله های 400 دستگاه، مسکن مهر، 100 دستگاه و… میتوانند از آن بهره ببرند.
مشکل اساسی خالی شدن مساجد، خود هیئات امنای مساجد هستند و نه چیز دیگری!
لطفا تقصیر را گردن هیئت رزمندگان اسلام نیندازید…
ضمنا شما که نظر می دی اولا خودت برای این امر چکارکردی غیر حرف زدن و غر زدن و انتقاد بی جا . ضمنا مسجد جای نماز است و این مکان هم نه خارج شهر است و نه جای پرت. یعنی اینهمه آدم که تو چهارصددستگاه زندگی می کنند و توی صد دستگاه و مسکن مهر و خیابان مدنی همه جای پرت زندگی می کنند. اصلا فکر کنم تا حالا تو خود فریدونشهر هم نگشتی که مردم و محلاتش را بشناسی بعد نظر و پیشنهاد بدی….!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
موافقم
سلام علیکم
این مدیر محترم سایت هم خوب بلده بزنه به اون جایی از دردهای ما که زخمش بیشتره. بنده با اینکه به لحاظ ظاهر ( باطن را خدا می داند و بس ) هم ریش دوستان حزب اللهی فریدونشهر هستم و از دید خیلی ها جزو این طیف هستم و صد البته به صداقت و پاکی این دوستان خاصه چند نفرشان خیلی ارادت دارم اما صادقانه عرض کنم که این تفکیک مکان عزاداری از مساجد و برگزاری جداگانه ی چنین مراسم هایی از سوی این دوستان را قبول ندارم و به آن معترض هم هستم به دلایل مختلفی که چند دلیل مهم را ذیلا می آورم . البته گفتنی است که برادران عزیزی در بالاتر ( همشهری شما ، همشهری ، نام و نام خانوادگی: یعنی میگید… ) به نوعی حرف دل بنده را زده اند منتها بنده هم از دید خود این دلایل را می نویسم. باشد تا برادران مذهبی شهرمان فکری به حال وضعیت موجود بکنند.
1- برای امثال بنده که از کودکی به مسجد محل می رفته ام و اکنون اصفهان را با آن هیئت های کلان و مراسم های عزاداری با آن حجم و عظمت رها می کنم و تاسوعا و عاشورا را به مسجد محل قدیمی مان در فریدونشهر می آیم، حال و هوای محرم و عزای حسینی در همان مسجد خالص و بی ریا و دور از های و هوی بسی دلنشین تر و سرشار از عشق آقا امام حسین است. حال اینکه در هیئت های ایجاد شده در حاشیه شهر این حال و هوا احساس نمی شود.
2- از گوشه و کنار می شنوم که کسانی به جوان خانواده می گویند حتما برو در آن مراسم هم شرکت کن که چند نفر تو را ببینند و فردا روزی اگر جایی بحث استخدامت پیش آمد در گزینش کمکت کنند. و این خیلی دردناک و عذاب آور است… به راستی چه تفکری به این رفتار انجامیده است؟
3- مساجد قدیمی فریدونشهر شب های حتی تاسوعا و عاشورا خالی از جمعیت و تقریبا حالت نیمه تعطیل دارد. کدام مساجد؟ همان مساجدی که برگزار کنندگان هیئت های فعلی پرورش یافته ی همان مساجد هستند. اگر غیر از این است بفرمایید… و خالی شدن این مساجد و کم رنگ شدن شور و حال عزای امام حسین علیه السلام در این مساجد حتما وزر و وبالی دارد که بر گردن دوستان هست و خواهد بود.
4- تا به یاد داریم مداحان بومی شهرمان در همه ی هیئت ها و مساجد بدون کوچکترین چشمداشتی همه ساله آمده اند و خوش صدا یا بد صدا مداحی کرده اند و نوحه خوانده اند و ما سینه زده ایم و گریه کرده ایم با صدای همین مداحان… حال اینکه در هیئت های خارج از مساجد برادران عزیزمان می روند از شهر دیگر مداح می آورند و پول می دهند به ایشان… بفرمایید این مصداق عینی بدعت هست یا خیر؟ آلوده کردن مداحی امام حسین علیه السلام به دریافت دستمزد از بزرگ ترین امتیازات مراسم عزاداری شهر ما بود که متاسفانه برادران نگذاشتند حفظ شود و دیدید که سال گذشته به تبع ایشان یکی از مساجد هم مداح پولی از شهری دیگر آورد. مداحانی که از دید بنده مداح اهل بیت نیستند مداح پولند… باور ندارید پول به ایشان ندهید خواهید دید که یک خط هم برایتان نخواهند خواند… افسوس افسوس افسوس.
5- دوستان و برادران مذهبی و حزب اللهی ما سال های قبل تر خیلی بیشتر و بهتر در بطن جامعه و در دل مردم بودند. مردمی بودن نیروهای معتقد و مذهبی، اعتبار و ارزشی بی نهایت گرانقدر و گرانسنگ بود که گویا دوستان قدرش را ندانستند و کم کم فاصله گرفتند از عامه ی مردم. و این تفکیک و جداسازی مراسم عزاداری و ایام ماه رمضان نیز مزید بر همین علت شد. این تفکیک به خدا به صلاح نبود و نیست… تاکید رهبر عزیز انقلاب نزدیکی نیروهای انقلابی و ولایی به عامه ی مردم است… مردم سرمایه ی عظیم انقلاب و نظام هستند. حتی اگر گاهی کم لطفی هم بکنند نباید از ایشان فاصله بگیریم.
6- نشانه ی اتحاد ، کمتر شدن هیئت ها و ادغام هیئت هاست یا تکثر و تکثیر آنها؟ زمانی چند هیئت قدیمی در چهارگوشه شهر داشتیم. خوب البته شهر توسعه ی کمی پیدا کرد. دوستان شهرک برای خودشان مسجد ساختند و امام زاده تاجعلی هم برای خودش هیئتی ایجاد کرد. کسی هم مخالف این امر نیست اما تکثیر و تکثر بدون دلیل مشخص گو اینکه خیلی شایسته نیست.
7- مساجد ما و هیئت امنای این مساجد نیز ماجراهایی دارند که البته نیاز به بازنگری دارد… فقدان برنامه ی مشخص در ایام عزاداری و مناسبت ها، عدم رویکرد اعتماد محور به جوانان، بی توجهی به نظرات و ایده های جدید و نبود جوانگرایی در این عزیزان ، تاکید و اصرار به حضور افراد خاص پشت تریبون ها و نوعی انحصار گرایی و موارد ریز و درشت دیگر از جمله دلایلی است که تفکیک هیئت و برگزاری مراسم جداگانه توسط دوستان ما را تقویت کرد… حال اینکه بنده ضمن پذیرفتن این اشکالات باز هم تفکیک را قبول ندارم و همانطور که به بعضی دست اندرکاران هیئت های جدید عرض کردم به جای این تفکیک می بایست در همین مساجد و هیئت امناها ورود می کردند و برنامه ایجاد می کردند و کمک می کردند در مدیریت صحیح.
و نکته ی آخر اینکه انشقاق و تفکیک هیچگاه در طول تاریخ اسلام سودی به همراه نداشته و هرکه بیشتر گرایش به انشقاق و تفکیک داشته باشد هم او زودتر منزوی و تنها خواهد شد… برادران مذهبی و حزب اللهی من… دلسوزانه و منتقدانه عرض می کنم… خدا شاهد است در بسیاری شهرها بچه حزب اللهی های منفک شده از مردم شان را که می دیدم پیش خود می گفتم خدا را شکر که در فریدونشهر اینطور نیست. نعمت با مردم بودن نعمت بزرگی است… مبادا با تفکرات رادیکال از مردم فاصله بگیریم. آن هم مردم خالص بی ریا و دوست داشتنی فریدونشهر. حتی اگر هم جایی کم لطفی کردند وظیفه ی ماست که در کنار آنها باشیم. خاصه در ایامی اینچنین… انشاالله که این نقد دلسوزانه بنده باعث مکدر شدن خاطرتان نشود.
من آنچه شرط بلاغ است با تو می گویم
تو خواه از سخنم پند گیر و خواه ملال
کوچک همه ی شما : ذره بین
احسنت به این دیدگاه و نظر . اما یگ نکته عزیزان اشاره نشد و ان اینکه شهرستان شورای تامین دارد امام جمعه . فرماندار . دادستان و فرمانده نیروی انتظامی اعضای این شورا باید قبل از مراسمات هیئت امنا را جمع کنند و برنامه از انها بخواهند و برنامه بدهند و همانگونه که برای نماز جمعه نوبت گذاری و برنامه ریزی شده برای مراسمات نیز بدان صورت باشد و احیانا عواقب بی نظمی و خودسری بعضی افراد را تحت کنترل داشته باشند و باز خواست شوند .
در بند 4 یک اشتباه جمله بندی داشتم که به این ترتیب اصلاح می کنم
۴- تا به یاد داریم مداحان بومی شهرمان در همه ی هیئت ها و مساجد بدون کوچکترین چشمداشتی همه ساله آمده اند و خوش صدا یا بد صدا مداحی کرده اند و نوحه خوانده اند و ما سینه زده ایم و گریه کرده ایم با صدای همین مداحان… حال اینکه در هیئت های خارج از مساجد برادران عزیزمان می روند از شهر دیگر مداح می آورند و پول می دهند به ایشان… بفرمایید این مصداق عینی بدعت هست یا خیر؟ آلوده کردن مداحی امام حسین علیه السلام به دریافت دستمزد!!! از بزرگ ترین امتیازات مراسم عزاداری شهر ما مداحی بدون دریافت کوچکترین حق مداحی و پول بود که متاسفانه برادران نگذاشتند حفظ شود و دیدید که سال گذشته به تبع ایشان یکی از مساجد هم مداح پولی از شهری دیگر آورد. مداحانی که از دید بنده مداح اهل بیت نیستند مداح پولند… باور ندارید پول به ایشان ندهید خواهید دید که یک خط هم برایتان نخواهند خواند… افسوس افسوس افسوس.
در پاسخ ذره بین
کاش تاسوعا و عاشورا را هم در همان اصفهان می ماندی و با این نظرات کهنه پرستانه ات بر طبل تفرقه و جدایی نمی کوبیدی . دیروز در مساجد جوانان ارج و قرب داشتند و احترام اما امروز جوان حتما باید چند صف عقب تر بنشیند و گرنه طوری با او برخورد می شود که نه تنها به مسجد نمی رود بلکه قید نماز و … را هم می زند. کاش بجای این همه تفرقه افکنی بین مردم و جوانان کمی هم به مشکل مساجد فکر می کردید.
در پاسخ به نام و نام خانوادگی
شما توقع داری از پیرمردها و بزرگترهای خودت جلوتر بنشینی؟؟؟
عجب!!!
نوشته های من تاکید به وحدت بود یا کوبیدن بر طبل نفاق و جدایی؟؟؟
عجب!!!
امکانش هست یکبار دیگر نوشته ی مرا بازخوانی کنی؟؟؟
مشکل از خود توست . مسجد مشکل ندارد
يکى از دلايل خلوت شدن مساجد بى حرمتى ىک عده به مردم هست.مخصوصا بى حرمتى کوچکترها به بزرکترها.اين مورد تو قسمت خانمها خودم شاهد بودم واما از زبان بردران هم شنيدم
ضمنا دسته های عزاداری محرم بویژه امسال خیلی بی روح شده، در هر دسته مثلا حسینیه، مسجد ابوالفضل… افراد با کلی فاصله می ایستند و بسیار هم بی رمق سینه و زنجیر میزنند قشنگ عین حرکت آهسته. شاید افرادی که داخل دسته ها هستن متوجه نباشن اما کسانی که تماشا میکنند این حالت رو کاملا متوجه میشن؛ چقد خوب بود اگر افراد داخل دسته ها به افراد تماشاکننده احترام میگذاشتند و بالعکس. باور کنید این وضعیت اصلا نمای قشنگی نداره مگر نه اینکه مراسم عزاداری مردان بزرگ کربلا بویژه آقا امام حسین باید باشکوه و بانظم و آبرومندانه برگزار بشه؟؟ ولی نیست، آنچه که باید باشه نیست. جوانهای فریدونشهر اگر در دسته ها زنجیر میزنید اگر بر طبل میکوبید اگر نوحه میخوانید و اگر با لیوانی چای یا شربت از عزاداران حسین(ع) پذیرایی میکنید فرقی نمیکند؛ لطفابه بهترین شکل دسته ها را برپا کنید؛ از سالمندان عزیز انتظار کمتر است و عذرشان موجه. خواهشا اینقدر خسته و بی حوصله و بی انگیزه نباشید شما برای امام(ع) قبراق و موقر وارد دسته ها شوید انشاالله بی اجر نخواهد ماند. و ای کاش روزی هم برسد که انسجام و وحدت بیشتری بین دسته ها ببینیم و درگیر این همه اسم و علم وکتل اضافی نباشیم.. برای همه همشهریهای عزیز آرزوی سلامتی و نشاط دارم. شورتان حسینی.