چاپ خبــر

نماینده مجلس:حقوق شهروندی از قاب دیوار پایین می آید و عملیاتی می شود

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان اخیر رییس جمهوری برای تدوین منشور حقوق شهروندی گفت: اکنون با نظر دکتر روحانی این منشور از قاب روی دیوار در ادارات خارج و عملیاتی می شود.

ˈمحمدعلی اسفنانیˈ روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: منشور حقوق شهروندی در زمان حاضر در بیشتر ادارات در قابی شیک بر روی دیوار نصب شده ولی در عمل بسیار ضعیف رعایت می شود.

وی اظهارکرد: حقوق شهروندی لازمه اولیه زندگی اجتماعی شهروندان با حفظ آزادی های مشروع در جامعه است.

نماینده مردم فریدن، فریدونشهر و چادگان در مجلس تصریح کرد: به طور معمول نظام های حقوقی دنیا در خیلی فصل ها با هم اشتراکاتی دارند و این حقوق از امور بدیهی زندگی افراد است.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، قانون اساسی ایران را یکی از مترقی ترین قوانین اساسی دنیا بیان کرد و گفت: این قانون علاوه بر بخشهایی که زاییده ذهن انسان است، از شرع و تعلیمات دینی نیز بهره گرفته است.

وی اظهار کرد: از آنجا که تعالیم دینی از ناحیه خدا در قالب دین و به صورت وحی به پیامبراسلام(ص) نازل شده بنابراین ضرورت های انکار ناپذیر زندگی بشر با الهام از آموزه های دینی در آن قید و تاکید شده است.

اسفنانی، حق اظهار نظر، آزادی بیان، همسر، شغل، ازدواج انتخاب محل سکونت و دیگر آزادی ها را از جمله آزادی های مشروع در جامعه عنوان کرد.

وی با اشاره به تفاوت قانونی اساسی با قانون شهروندی گفت: قانون اساسی به طور معمول اصول کلی را مطرح می کند و در قوانین موضوعه از جمله قانون حقوق شهروندی، مطالب به صورت ریزتر مطرح می شود.

نماینده مردم فریدن، فریدونشهر و چادگان در مجلس افزود: اگر دولت، مجری درستی برای اجرای قانون حقوق شهروندی باشد مردم نیز به تبعیت از آن به رعایت این قوانین در جامعه ترغیب و تشویق می شوند.

وی اظهار کرد: در صورت اجرای درست قانون حقوق شهروندی از سوی دولت و مردم می توان در انتظار داشتن جامعه ای کامل به لحاظ قانونمندی بود.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اهمیت اجرای صحیح قانون حقوق شهروندی گفت: یکی از معضلات جامعه، عدم نظارت بر حسن اجرای قوانین است.

اسفنانی با بیان اینکه نظارت نباید صرف اجرای قانون باشد گفت: باید بر حسن اجرای قانون نظارت صورت گیرد تا قوانین به بهترین نحو اجرا شوند.

نماینده مردم فریدن، فریدونشهر و چادگان در مجلس تصریح کرد: برای اجرای قانون حقوق شهروندی همه دستگاهها، ارگانها، سازمانها و ادارات باید وارد عمل شوند.

وی با بیان اینکه آموزش در کشور به شدت مهجور است، اظهار کرد: در این میان وظیفه رسانه ها بویژه صدا و سیما برای بسترسازی این موضوع بسیار سنگین تر از دیگران است.

اسفنانی افزود: به طور عمده مباحث آموزشی یا در چارچوب درآمد زایی و یا رفع تکلیف محسوب می شود.

وی با بیان اینکه فرهنگ آموزش در جامعه درست نهادینه نشده است گفت: در مدت 24 ساعته اجرای برنامه ها از رسانه ملی خیلی به ندرت به برنامه های آموزشی از جمله مباحث حقوق شهروندی، خانوادگی، اداری و تجاری و امثال آن پرداخته می شود.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس همچنین گفت: در مباحث حقوقی حتی افراد تحصیل کرده نیز اطلاعات بسیار ضعیفی دارند.

Go to TOP