چاپ خبــر

نکات ضروری برای سفر اربعین 1403

سفر اربعین، یک تجربه خاص و استثنایی با تأکیدات مکرر بزرگان بوده است که بسیار به سهولت انجام می‌شود و رعایت نکاتی درباره آن مثلاً در مورد این که تجربه نشان داده همراه داشتن چه وسایلی در این سفر ضروری است به بهره‌مندی هر چه بیشتر از این سفر کمک می‌کند

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار، یکی از مهمترین و اثرگذارترین جلوه‌های انتظار و در عین حال یکی از مهمترین و اثرگذارترین جلوه‌های سوگواری برای اباعبدالله الحسین -علیه السّلام- در عصر حاضر رونق بخشیدن هر چه بیشتر به اجتماع چند ده میلیون نفری اربعین حسینی است.

اربعین آن قدر مهم است که هر کس به اهمیت آن پی می‌برد یکی از اولین سؤال‌هایی که مطرح می‌کند این است که چرا در طول همه سال‌های دوران غیبت، علما و شخصیت‌های آگاه و هوشیار دین، اجتماع اربعین را همچون امروز مطرح نکرده و در مورد عظمت و اهمیت این روز به مردم آگاهی‌بخشی نکرده‌اند!؟

سفری که برای هر قدم آن ثواب یک حج و یک عمره را نوشته‌اند، احادیث و روایات بسیار زیادی در مورد آن گفته‌اند و آثار مادی و معنوی کوتاه مدت و بلند مدت فراوانی برای آن ذکر کرده‌اند.

سفر اربعین هر چند سفری بین‌المللی و برون مرزی است اما بسیار ساده و آسان و لذت‌بخش است که تأکیدات فراوانی برای حضور یافتن در آن شده است. سفری که روح انسان را جلا می‌دهد و طعم لذت معنوی استثنایی را به انسان می‌چشاند.

هر کس یک بار قدم در این مسیر گذاشت، حس و حال آن را دریافت کرد و دیگر نتوانست اربعین به این دنیای غریب پای نگذارد.

اربعین هم دارای بُعد معنوی و مذهبی است، هم دارای بُعد سیاسی، هم دارای بُعد اجتماعی، هم دارای بُعد فرهنگی و خلاصه مجموعه ارزشمند انسان‌سازی و جامعه‌سازی است.

آرزوی سفر به اربعین یکی از زیباترین آرزوها برای کسانی است که به ایشان عشق می‌ورزیم و عاقبت بخیری ایشان را از خداوند منان طلب می‌کنیم.

برای حضور در این سفر خاص و سراسر بابرکت رعایت مسائل و نکاتی کمک می‌کند بیشتر از آن بهره‌مند شوید.

در این سفر هم مانند هر کار دیگری اگر آمادگی پیش از سفر کسب شود، لذت‌بخش‌تر بوده و انسان می‌تواند حظّ معنوی بیشتری از آن ببرد.

این سفر هم مانند هر سفر دیگری ممکن است سختی‌هایی داشته باشد و پیش‌بینی‌های قبل از سفر تا حد زیادی می‌تواند این سختی‌ها را کاهش دهد.

تلاش می‌کنیم بایدها و نبایدهای این سفر و اقداماتی که برای ان لازم است انجام دهید را بیان کنیم. در مورد آموزش سفر اربعین منابع بسیار زیادی وجود دارد که این نوشتار نیز می‌تواند یکی از این منابع قابل توجه باشد.

*رفع مانع خروج از کشور

سفر اربعین مانند هر سفر برون-مرزی دیگر مستلزم رعایت قانون و مقررات خروج از کشور است. اگر شما نیروی نظامی باشید یا مشکل قضایی داشته باشید که منجر به ممنوع الخروج بودن شما از کشور شده است، از الان فرصت دارید تا ایام اربعین حسینی برای رفع آن اقدام کرده و مجوز خروج از کشور را دریافت کنید.

رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا در این رابطه اظهار کرده است مشمولان غایب خدمت سربازی امکان دریافت مجوز خروج از کشور و شرکت در راهپیمایی اربعین را نخواهند داشت و باید تکلیف سربازی خود را مشخص کنند ولی تمام مشمولان غیرغایب می‌توانند در صورتی که قصد سفر به عتبات و حضور در راهپیمایی اربعین را دارند، بدون پرداخت وثیقه برای خروج از کشور اقدام کنند اما لازم است که حتما مجوز مربوطه را دریافت و درخواستشان را از طریق سامانه سخا sakha.epolice.ir  ثبت کنند.

سردار تقی مهری افزوده: حتی سربازانی که در حین خدمت سربازی هستند یا در دستگاه‌های دولتی امریه هستند، می‌توانند از طریق یگان مربوطه درخواست خروج خود از کشور برای سفر به عراق و زیارت اربعین را ثبت کنند.

وی همچنین به دانشجویان دارای معافیت تحصیلی توصیه کرده است که حتما مدارک مربوط به معافیت تحصیلی یا همان گواهی اشتغال به تحصیل خود را در سامانه سازمان وظیفه عمومی فراجا ثبت کنند، تا در فرآیند بررسی و صدور مجوز دچار مشکل نشوند.

ثبت‌نام در سامانه سماح به آدرسsamah.haj.ir   و اقدام برای تهیه گذرنامه یا گذرنامه موقت زیارتی از طریق ارائه درخواست در سامانه sakha.epolice.ir از جمله اقداماتی است که همه مردم برای خروج از کشور و ورود به کشور عراق برای حضور در اجتماع بزرگ اربعین باید انجام دهند.

*مخارج اربعین

تهیه ارز اربعین که همان دینار عراق است و به مدد تدابیر دولت شهید آیت الله رئیسی در شعب شهرها و حتی بسیاری از روستاهای کشور قابل دریافت است در پرداخت وجوه خدماتی نظیر کرایه خودرو در کشور عراق بسیار بهتر از همراه بردن پول ایرانی یا ارزهای دیگر است. بانک‌های عامل این ارز را ارزان‌تر از بازار عرضه می‌کنند.

عمده مخارجی که در این سفر خواهید داشت هزینه کرایه از شهر خود تا مرز، از مرز به سمت شهرهای زیارتی عراق و یا برای طی مسافت بین شهرهای زیارتی است. این نرخ‌ها را می‌توانید با جستجو در اینترنت پیدا کنید اما برای تقریب به ذهن نرخ‌ها بدانید حدوداً کرایه اتوبوس اصفهان-مهران 700 هزار تومان، کرایه ون مهران-سامرا-کاظمین 20 الی 25 هزار دینار، کرایه ون کاظمین-نجف 9 هزار دینار و کرایه ون کربلا-مهران 18 هزار دینار است.

به واسطه حضور مواکب متعدد ایرانی و عراقی و غیره در این سفر، نیاز به پرداخت هزینه بابت اسکان و غذا ندارید و اگر نخواهید خرید و سوغاتی داشته باشید، در صورتی که با خودروی شخصی تا مرز بروید هزینه این سفر برای شما به ازای هر نفر حدوداً دو و نیم میلیون تومان و در صورتی که با اتوبوس از شهر خود تا مرز بروید هزینه این سفر برای شما به ازای هر نفر چهار میلیون تومان می‌شود.

توجه داشته باشید این نرخ، حدودی و معمولی است و بستگی به مخارج و طرح سفر شما ممکن است تغییر کند. همراه داشتن پول نقد ایرانی برای پرداخت کرایه‌های قبل از پایانه مرزی ضروری است.

*لوازم سفر

سبکبار سفر کردن در این مسیر طولانی که بخشی از آن قرار است با پای پیاده طی شود یک اصل است. آن چه همراه خود به این سفر می‌برید باید سبک باشند. طبیعتاً کوله‌پشتی یکی از گزینه‌های خوب برای حمل وسایل شما در این سفر است و شاید چرخ دستی‌های کششی نیز گزینه بدی به شمار نیایند.

مدارک شناسایی مانند گذرنامه و کپی آن، کفش یا دمپایی مناسب، یک دست لباس اضافه، حوله، شارژر و هندزفری و پاوربانک، فهرستی از لغات پرکاربرد عربی عراقی مانند اعداد و ارقام و پرسش‌ها که ممکن است در این سفر لازم شوند، یک کتاب زیارتنامه جیبی، عینک آفتابی، کرم ضدآفتاب، کلاه نقاب‌دار، چفیه و داروهایی که مصرف می‌کنید مهمترین لوازمی هستند که به آن احتیاج پیدا کنید.

تجربه نشان داده است همراه داشتن یک لیوان، یک قاشق، مقداری آبلیمو برای رفع مشکلات گوارشی، پاد تتراسایکلین، مقداری عسل برای ترمیم تاول‌ها، باند و گاز استریل و چسب زخم، ژل ضدعفونی‌کننده دست، کاغذ و خودکار، پلاستیک اضافه، نخ و سوزن، دستمال کاغذی و مقداری طناب نازک نیز در این سفر لازم می‌شود.

در این سفر نیاز به لباس گرم، پتو، کیسه خواب و غیره پیدا نمی‌کنید و تقریباً هر جا اراده کنید می‌توانید جایی برای خواب پیدا کنید هر چند نباید انتظار داشته باشید کیفیت ارائه خدماتی مانند غذا و جای خواب در این سفر که بیش از 20 میلیون نفر در آن حضور دارند به بهترین شکل ممکن باشد.

در این سفر لوازم گران قیمت همراه خود نبرید چرا که به دلیل ازدحام جمعیت شاید نتوانید برای حضور در حرم‌ها لوازم خود را به بخش امانات بسپارید و مجبور شوید آن را در جایی بیرون از حرم بگذارید تا بعد از زیارت برگشته و آن را بردارید.

*تدابیر گرما

یکی از مهمترین چالش‌هایی که در این سفر با آن روبر هستید، گرمای هوا است لذا باید تدابیر لازم برای این مسأله را بیاندیشید.

سفر خود را طوری برنامه‌ریزی کنید که حضورتان در نقاط اردحام جمعیت مانند مرزها و جاهایی که امکانات کمتری است، مانند بخش عراقی مرز و یا گاراژهای عراق در ساعات گرم روز نباشد. مثلاً سفر خود را طوری برنامه‌ریزی کنید که عصر هنگام به مرز برسید و در خُنکای هوا از مرز عبور کنید و با طیب خاطر بیشتری به دنبال خودروی ارزان‌تر برای سفر به شهرهای عراق بگردید.

یکی از مخاطره‌آمیزترین مراکز ازدحام جمعیت که باید مراقب باشید حضورتان در آن‌ها مصادف با ساعات گرم روز نشود، گاراژها در خروجی شهرهای زیارتی به ویژه خروجی کربلا است. جمعیت بالا پیدا کردن خودرو برای خارج شدن از این شهرها را دشوار می‌کند و ممکن است در این اماکن سرگردان شوید در حالی که مواکب زیادی نیز در این نقاط برای خدمات‌دهی به زوار مستقر نیستند لذا اولاً سعی کنید خروجتان از شهرهای مختلف را به ویژه در صورتی که با خودرو مشخصی قرار نگذاشته‌اید، به ساعات خنک هوا و عصرهنگام موکول کنید، ثانیاً حتماً آب کافی برای مصرف در طول مسیر به همراه داشته باشید.

پیاده‌روی را در ساعات گرم روز متوقف کنید. بین ساعات 11 تا 3 ظهر می‌توانید در مواکب و زیر کولر استراحت کنید. دوش گرفتن هر روز و حتی در بین مسیر پیاده‌روی خیلی می‌تواند به بازیابی انرژی شما کمک کند، از آن غافل نشوید.

با شستشوی مداوم سر و صورت خود و گذاشتن چفیه خیس بر روی سر و صورتتان یک کولر آبی همراه برای خود درست می‌کنید.

با نوشیدن آب، شربت (به ویژه شربت آبلیمو و شربت خاکشیر)، نوشیدنی‌های خنک و چای کم‌رنگ، آب از دست رفته بدن خود را تأمین کنید. تدابیر طب سنتی برای این منظور را در منابع معتبر جستجو کنید و از آن بهره‌مند شوید.

*ضرورت توجه معنوی در سفر اربعین

حضور شما در این سفر مهمترین وجه آن است و اکنون که تصمیم گرفته‌اید در این سفر شکوهمند حضور پیدا کنید از وجه معنوی ان غفلت نکنید. توجه قلبی داشته باشید که در چه مسیری قدم گذاشته‌اید. سخنان استاد پناهیان در مورد اهمیت اربعین کمک می‌کند با معرفت بیشتری به این سفر قدم بگذارید.

از ساعات و لحظات این سفر برای قرائت زیارت عاشورا، قرائت قرآن کریم، توجه و صحبت با امام زمان -عجّل الله تعالی فرجه الشّریف- و محاسبه نفس استفاده کنید. می‌توانید در طول مسیر با هندزفری به سخنان مذهبی، ادعیه و قرآن کریم گوش فرا دهید.

یکی از بهترین کارها در طول این مسیر ذکر گفتن و دعا کردن به ویژه برای فرج امام عصر و پیروزی جبهه حق است. برای کودکان غزه و مادران فلسطینی دعا کنید.

حضورتان در این سفر و در اماکن متبرکه را قدر بدانید و با حضور قلبی در این اماکن شرفیاب شوید. در حرم‌ها اگر ازدحام جمعیت اجازه داد، زیارتنامه و نمازی بخوانید و روح خود را به نور آنجا متصل کنید.

آن چه در این سفر می‌بینید جلوه مهر و محبت و ایثار است. مردم عراق و بسیاری از مواکب ایرانی کریمانه هر آن چه دارند برای پذیرایی از زوار عرضه می‌کنند، شما هم به این دریای مهربانی بپیوندید. محبت خود را به دیگر زوار دریغ نکنید و بدانید با ایثار خود مثلاً در دریافت نذری‌های مختلف، بیش از دیگران با رشد روح خود کمک می‌کنید.

سعی کنید برای تقویت هر چه بیشتر این همایش باشکوه، شما هم با کمک کردن وجه، در پذیرایی از زائران امام حسین -علیه السّلام- شریک شوید.

*نکات دیگر سفر

با دیگر زوار و خادمین اعمّ از ایرانی، عراقی و غیره ارتباط برقرار کنید و جلوه ملت واحده مسلمان را به رخ جهان بکشید. به کودکان که شاید در این سفر سختی بیشتری را متحمل شوند، توجه بیشتری نشان دهید و محبت کنید تا خاطره خوبی از این سفر در یادشان باقی بماند.

در این سفر سعی کنید از پرحرفی، شوخی‌های بیش از حد، پرخاشگری و از این قبیل که برای دیگران مزاحمت ایجاد کرده و فضای معنوی حاکم در این اجتماع را کم‌رنگ می‌کند، پرهیز کنید.

اجتماع بیش از 20 میلیون نفر انسان در این نقطه خودبه‌خود برای سودجویان و سارقین می‌تواند جذاب باشد، هر چند بسیار معدود مشاهده شده اما بالاخره موارد سرقت تلفن همراه و کیف مدارک و غیره در این سفر دیده شده است. پس گمان نکنید همه کسانی که در این سفر حضور دارند، انسان‌های حزب اللهی و خوبی هستند.

کما این که برخی از کسانی که در طول مسیر ممکن است با آن‌ها مواجه شوید دارای عقاید خرافی و باطلی هستند مانند طرفداران صادق شیرازی، مروجان احمد الحسنی، طرفداران مکاتب انحرافی و غیره. در برخورد با این‌ها ضمن خودداری از بحث و دعوا، تنها از کنارشان عبور کنید و از توقف در مواکب ایشان خودداری کنید.

هر چند تنهایی سفر کردن در اربعین امتیازاتی دارد اما هم سفارش‌ها بر سفر کردن جمعی در اربعین است و هم این که ضروریات پیش‌بینی نشده‌ای ممکن است در این سفر خارجی پیش بیاید که نیاز به همسفر در آن وجود داشته باشد.

سفر اربعین با سفری برای زیارت تفاوت دارد. در این سفر اصل حضور شما در اجتماع اربعین است نه زیارت مفصل اماکن شریفه متبرکه. لذا تا حدّ امکان سفر خود را کوتاه کنید و از توقف کردن بیشتر از یک روز در هر شهر خودداری کنید.

شما می‌توانید ظرف مدت پنج روز به همه شهرهای زیارتی عراق سفر کرده و در پیاده‌روی نجف-کربلا هم حضور پیدا کنید لذا سفر بیشتر از این با توجه به ازدحام جمعیتی که وجود دارد شرایط را برای حضور دیگر زوار سخت‌تر می‌کند.

پیشنهاد می‌کنیم نقشه‌ای از شهرهای مختلف عراق تهیه کرده و چاپ کنید و همراه داشته باشید تا هم در پرسیدن آدرس‌ها و هم در پیدا کردن آدرس‌هایی نظیر محل توقف ون‌های بین شهری راحت‌تر باشید.

اگر کمی با کلمات و اصطلاحات عربی عراقی آشنایی داشته باشید که با عبارات عربی قرآنی خیلی متفاوت است، در چانه زدن بر سر قیمت، در آدرس پرسیدن و موارد این چنین راحت‌تر خواهید بود لذا فرا گرفتن این عبارات را که از قضا آسان نیز هستند در دستور کار خود قرار دهید.

بهترین راه ارتباط گرفتن با ایران و یا با دیگر همراهان و تأمین اینترنت در این سفر خریداری سیمکارت عراقی است. هر چند اپراتورهای ایرانی نیز با همکاری پیام‌رسان‌های ایرانی در این سفر خدمات رایگانی ارائه می‌دهند اما به دلیل عدم پوشش کامل آنتنی تجربه سال‌های قبل نشان داده، بهتر آن است که سیمکارتی عراقی برای این منظور تهیه شود. جزئیات خدمات اپراتورها و پیام‌رسان‌های ایرانی در سفر اربعین به زودی ار طریق رسانه‌ها اعلام می‌شود. تنها نکته مورد توجه این است که تماس با اپراتورهای ایرانی در این سفر مشمول هزینه‌های گزاف رومینگ می‌شود.

حتماً با خاطره‌نویسی و تجربه‌نگاری چه در پایگاه‌های رسمی مانند خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری و چه حتی در گروه‌های فضای مجازی به دیگر زائران کمک کنید سفر بهتری داشته باشند.

ضمن این که شما یک رسانه قوی می‌توانید باشید برای رساندن پیام اربعین به جهانیان و با انتشار تصاویر خود از این سفر و به خصوص زیبایی‌های آن، مردم ایران و سایر کشورهای جهان را به سمت آن و پیام اربعین جذب کنید.

در پایان توصیه می‌شود با دنبال کردن کانال‌ها و صفحاتی که به صورت تخصصی به سفر اربعین می‌پردازند مانند کانال  eitaa.com/e_arbaeen در پیام‌رسان ایتا ضمن اطلاع و آگاهی از موضوعات و اخبار روز مرتبط با این سفر، بهترین تصمیمات را در مورد آن از جمله در مورد مرز انتخابی خود برای خروج از کشور اتخاذ کنید.

انتهای خبر/

Go to TOP