چاپ خبــر

همه دلایلی که باعث جهانی شدن هندبال ایران شد

صعود هندبال ایران به جام جهانی 2015 قطر در شانزدهمین دوره مسابقات جام ملت های آسیا ، پایانی بر سه دهه انتظار طولانی اهالی هندبال بود . اتفاقی که می توانست زودتر از این ها نیز در سال های 2006 بانکوک و 2008 اصفهان هم برای هندبال ایران رخ دهد ، اما وجود مافیای کویتی حاکم بر کنفدراسیون آسیا همچنین کج سلیقگی مربیان هر بار به نوعی این فرصت را از ما گرفت .

واقعیت اینکه شرایط و اوضاع کنونی کنفدراسیون آسیا با وجود تداوم مدیریت کویتی ها با گذشته ، پس از آن ماجرای جنجالی مسابقات انتخابی المپیک 2008 پکن کاملا تغییر پیدا کرده و در پی اعتراض شرق آسیایی ها ( کشورهای ژاپن و کره جنوبی ) به دادگاه بین المللی ورزش و پس گرفتن سهمیه کویتی ها و جایگزینی کره به جای کویت ، اوضاع در هندبال آسیا به مراتب بهتر از دوره های قبل شده و دیوار بی اعتمادی در حال ترمیم است .

تا جایی که در دو سه دوره اخیر جام ملت های آسیا با درایت توکلی رئیس ایرانی کمتیه داوران که خود روز و روزگاری یکی از بهترین داوران بوندس لیگای آلمان و اروپا بود ، کنفدراسیون آسیا با دعوت از کوبل های داوری بی طرف از اروپا در صدد جلب اعتماد دوباره شرق آسیایی ها و تیم ایران بر آمده که همواره فریادشان از بابت داوری های جهت دار به آسمان بلند بود . سیاستی که در این دوره نیز با آمدن دو کوبل اروپایی از کشورهای فرانسه و سوئد همچنان ادامه پیدا کرد .

تا قبل از مسابقات دوره چهاردهم 2010 در بیروت ، درها همچنان روی همان پاشنه قدیمی می چرخید ، اما از دوره چهاردهم به بعد اوضاع داوری اصلا قابل قیاس با دوره های گذشته نیست . به عنوان نمونه در همین مسابقات اخیر منامه کمتر تیمی را شاهد بودیم که روی مشکل داوری بازنده شده باشد و چه بسا که اگر همان شرایط و معادلات قبلی حاکم بود ، هرگز تیمی مثل ایران نمی توانست از بازی با تیم هایی چون عربستان و یا بحرین با نتیجه مساوی از میدان خارج شود و شانس جهانی شدن پیدا کند .

هر چند از کنار افزایش سهمیه  آسیا از سه تیم به 4 تیم هم به دنبال میزبانی مسابقات جهانی از سوی قطر نباید براحتی گذشت ، چرا که اگر همین شرایط هم در سال های 2006 و 2008 برای تیم ملی هندبال ایران وجود می داشت ، مطمئنا ایران زودتر از این ها حضور در مسابقات جهانی را تجربه می کرد .

موضوع دیگری نیز که در صعود تیم ایران بی تاثیرنبود ، حذف عربستان و باخت این تیم به کره قبل از بازی ایران و بحرین بود و این نیز یکی از خوش شانسی های هندبال ایران بود . در غیر این صورت هیچ بعید نبود که بحرینی ها برای بالا کشیدن تیم عربستان همانند مسابقات انتخابی جام جهانی 2002 فوتبال دوباره متوسل به آن سناریوی مشمئز کننده شوند!

نکته آخری که نباید فراموش کنیم اینکه اگر این اتفاق میمون با این نسل طلایی در این دوره برای هندبال ایران نمی افتاد ، دیگر امکان جهانی شدن تیم ملی هندبال بزرگسالان به این زودی زود میسر و ممکن نبود . نسلی که بر خلاف اسلاف قبلی خود حضور در مسابقات جهانی در رده های نوجوانان و جوانان را تجربه کرده بودند و حیف بود که در اوج بلوغ بازیگری شان فرصت حضور در رده بزرگسالان را از دست بدهند .

علی شاکری/خبرانلاین

Go to TOP