چاپ خبــر

81 میلیارد تومان ارزش غیر بازاری جنگل های فریدونشهر

طرح صیانت از جنگلهای زاگرس شهرستان فریدونشهر در سطحی معادل 250 هکتار به اجرا در آمد.

به گزارش پایگاه خبری فریدونشهر –  پونه زار؛  معاون اداره جنگلکاری و جنگلداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: این عملیات در سه مرحله با اجرای عملیات مراقبت و نگهداری مناطق احیایی در سطح 155 هکتار ، اجرای عملیات غنی سازی جنگل با بذر بلوط در مناطق در معرض خشکیدگی بلوط در سطح 90 هکتار و اجرای عملیات غنی سازی جنگل با نهال بلوط در سطح 5 هکتار به اجرا در آمد.

مهندس برزو زاده  در ادامه افزود: سطح جنگلهای زاگرس  کشور حدود 6 میلیون هکتار است و مساحتی معادل 59 هزار و سیصد و بیست و دو هکتار آن در استان می باشد ، که 28 هزار و هفتصد و چهل و نه هکتار آن در شهرستان فریدونشهر و 30 هزار و دویست و هفتاد و دو هکتار آن در شهرستان سمیرم واقع شده است، گفت: بر اساس نظریه فائو ارزش غیر بازاری هر هکتار جنگل 969 دلار است که با احتساب سطح موجود در استان اصفهان ، ارزش غیر بازاری جنگل های استان  حدود 57 میلیون و چهارصد و هشتاد و سه هزارو هیجده دلار ، یعنی معادل حدود 150 میلیارد تومان می باشد.
گفتنی است ارزش غیر بازاری جنگلهای زاگرس شامل ترسیب کربن ، تنظیم شرایط اقلیمی، گرده افشانی ، کنترل فرسایش ، تنظیم جریانهای هیدرولوژیکی ، خاکزایی ، تنوع زیستی و حفظ ذخائر ژنتیکی می باشد.

وی در ادامه اضافه کرد  : با توجه به سطح وسیع و ارزش ژنتیکی و غیر بازاری جنگلهای زاگرس ، انتظار می رود بمنظور کاهش فشارهای وارده به این جنگلها ، دستگاههای دولتی و غیر دولتی ، جوامع محلی و مردم همکاری های لازم را در اجرای طرح صیانت با منابع طبیعی داشته باشند.

طرح صیانت از جنگلهای زاگرس که از سیاستهای راهبردی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور بمنظور احیاء ، توسعه و حفاظت از این جنگلها می باشد در 11 استان زاگرسی از جمله استان اصفهان بمرحله اجرا در می آید.

Go to TOP