چاپ خبــر

در زمان تحویل سال خورشید در نقطه اعتدال بهاری قرار می‌گیرد

در ساعت ۲۰ و ۲۷ دقیقه وارد فصل بهار می‌شویم. فردا تمام فارسی زبانان سراسر گیتی دوباره برای تجدید پیمان با بهار و طبیعت زیبای آن پای سفره هفت سین می‌نشینند و این روز را جشن می‌گیرند.

زمان تحویل سال ۹۳ برابر با سال اسب در روز پنج شنبه ۲۹ اسفند و در ساعت ۲۰:۲۷ تحویل می‌شود، به عبارتی از این ساعت به بعد ما وارد فصل بهار می‌شویم و با فصل زمستان خداحافظی می‌کنیم.
شاید برای شما هم این سوال پیش آمده است که چرا هر سال زمان تحویل سال نو متفاوت است مثلا در سال گذشته ۱۴:۳۱ بود اما امسال زمان دیگری سال تحویل می‌شود؟
بهترین پاسخ علمی به این سوال تنها از راه توضیح اعتدال بهاری است که اهالی ساکن در نیمکره شمالی با آن روبرو می‌شوند.
اعتدال بهاری نقطه یا زمانی است که از دید ناظری که در زمین قرار دارد از صفحه استوای سماوی گذشته و حرکت به سمت شمال آسمان را در پیش می‌گیرد.
این در حالی است که این اعتدال در نیمکره شمالی برابر با اعتدال پاییزی در نیمکره جنوبی است، یعنی مکانی که کشورهایی مانند استرالیا، آمریکای جنوبی و آفریقای جنوبی قرار دارد.
حرکت زمین به دور خورشید در هر سال باعث می شود تا ناظر زمینی تصور کند خورشید روی یک مدار دوار که با مدار استوای زمین ۲۳٫۵ درجه اختلاف دارد، به دور سیاره ما می‌چرخد. در این میان چهار نقطه از مدار فرضی گردش خورشید به دور زمین بسیار مهم می‌شود. دو اعتدال بهاری و پاییزی که محل تلاقی دو مدار گردش خورشید به دور زمین و دایره استوای سماوی است و دو انقلاب تابستانی و انقلاب زمستانی که به نظر می‌رسد خورشید در بیشترین ارتفاع نسبت به استوای سماوی قرار گرفته است.
البته باید این نکته را نیز اضافه کرد که طول یکسال برابر با ۳۶۵ روز نیست بلکه زمان دقیق آن برابر با ۳۶۵.۲۵ روز است که هر سال حدود شش ساعت اختلاف زمانی وجود دارد مثلا اگر زمان تحویل سال گذشته که برابر با ۱۴ است را با ۶ جمع کنیم زمان تحویل امسال به دست می‌آید.
به سال هایی که ۳۶۶ روز در نظر گرفته می شوند را اصطلاحا سال کبیسه گویند که در این سال ‌ها لحظه تحویل سال برابر با ۳۰ اسفند است
بنابراین با تمام این توضیحات روز پنج‌شنبه خورشید در نقطه اعتدال بهاری قرار می‌گیرد که با ورود به این نقطه روزهای گرم و بلندتری در انتظار اهالی نیمکره شمالی است.

Go to TOP