چاپ خبــر

چک بی محل از حاجی دلیگانی/ آقای نماینده، لطفا منابع بودجه ای این پیگیری خود را اعلام کنید!

آیا بهتر نیست، یک سوزن به خود بزنید و بعدا یک جوالدوز به دیگران؟! چگونه است که شما طی سالهای گذاشته با پا درهوا گذاشتن اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها، دست دولت را از منابع درآمدی قانون هدفمندسازی یارانه ها خالی کرده اید و از طرف دیگر دنبال اجرای مخارج و تکلیف های مبتنی بر آن قانون هستید؟!

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار، روح اله عباسیان جزی در یادداشتی چنین نوشت:

🔸آقای حسینعلی حاجی دلیگانی روز یکشنبه اول بهمن ماه ۱۴۰۲، در تذکری در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در خصوص عدم پرداخت یارانه رانندگان برون شهری و درون شهری تذکر دادند و عنوان نمودند، دولت در این خصوص تدبیری بیندیشد و جلوی تبعیض را بگیرد.

لازم است به استحضار برسانم:

۱) منبع تامین یارانه بیمه رانندگان از محل منابع درآمدی قانون هدفمندسازی یارانه ها بوده است.

بر اساس این قانون مقرر بوده است، بخشی از درآمدهای قانون هدفمندسازی یارانه ها، به یارانه بیمه رانندگان اختصاص پیدا کند.

متاسفانه طی چندین سال اخیر، به علت افزایش نرخ تورم و در کنار آن ثابت ماندن قیمت بنزین، گازوئیل و سایر فراورده های نفتی، عملا قانون هدفمندسازی یارانه ها کنار گذاشته شده است!

درآمد دولت از محل فروش بنزین و… کاهش یافته است و در کنار آن دولت دارد یارانه نقدی نیز به مردم پرداخت می کند!

با وضعیت به وجود آمده، درآمد چندانی برای دولت از محل فروش داخلی سوخت، باقی نمانده است. این در حالی است که هزینه های تولید و توزیع افزایش یافته است و میزان مصرف سوخت نیز به صورت فزاینده ای افزوده شده است.

هزینه یارانه بیمه رانندگان نیز- که حدودا دولت نصف آن را باید بپردازد- طی سالهای اخیر به علت افزایش حق بیمه، چند برابر شده است. بنابراین دولت نه تنها از پرداخت یارانه بیمه رانندگان، بلکه از پرداخت یارانه نقدی مردم نیز عاجز مانده است!

۲) طی سال های اخیر قیمت هر لیتر گازوئیل در حد ۳۰۰ تومان ثابت مانده است!

این درحالی است که کرایه حمل بار، چندین برابر شده است!

این به معنای آن است که ثبات قیمت سوخت، اصلا عامل ثبات قیمتی و مانع یا کاهش دهنده افزایش قیمت سالانه حمل بار نبوده است!

آنچه مشاهده می شود این است که کرایه ها چندین برابر شده است، بی آنکه قیمت سوخت در این افزایش قیمت دخیل بوده باشد!

فقط دولت و عموم مردم متضرر وضعیت حاضر بوده اند!

(در مقاله ای جداگانه به این موضوع خواهیم پرداخت).

حال با توجه به اینکه صاحبان خودروهای سنگین اکنون درآمدهای ماهانه بین ۵۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان و حتی بالاتر را دارند، آقای حاجی چه اصراری به پرداخت یارانه حق بیمه رانندگان خودروهای سنگین دارند؟!

اگر راننده خودش مالک ماشین سنگین باشد که درآمدش کافی و حتی چندین برابر بیشتر از عموم مردم است.

اگر راننده به اصطلاح شوفر و مستخدم مالک خودرو سنگین است، چرا باید دولت یارانه بیمه او را بپردازد و از درآمد مالک کامیون، بیمه راننده، پرداخت نشود؟!

۳) چرا بسیاری از اقشار جامعه مجبورند حق بیمه خود را بپردازند، در حالی که بعضا درآمدشان ناکافی است ولی به فعالین عرصه حمل و نقل بار که درآمد آنها چندین برابر بیشتر از قشر معمول جامعه است، یارانه بیمه پرداخت می شود؟!

چرا از حقوق کارمند، معلم و امثالهم هم مالیات کسر می شود و هم حق بیمه کسر می گردد ولی فعالین عرصه حمل بار، هم یارانه سوخت می گیرند و هم مالیات آنها از معلمان کمتر است! و هم حق بیمه پرداختی آنها مشمول یارانه دولتی است و از کارمندان معمولی و معلمان، حق بیمه کمتری پرداخت می کنند!

آقای حاجی دلیگانی، به نظر شما این مدل بودجه بندی شما و همفکرانتان مبتنی بر عدالت است؟!

آیا موجب برقراری عدالت در جامعه می شود؟!

۴) آقای حاجی دلیگانی، شما از دولت خواسته اید که تدبیر کند تا به اقشار باقی مانده رانندگان نیز یارانه بیمه تعلق بگیرد.

سوال اینجاست پیشنهاد می دهید چگونه این ناترازی بودجه را دولت تامین کند؟!

آیا می خواهید دولت مثل گذشته پول چاپ کند و کسری بودجه آن را تامین کند و  تورم مضاعف گردد و از جیب عموم مردم- من جمله اطفال یتیم- هزینه این بیمه یارانه ای تامین شود؟!

آیا انتظار دارید دولت برای تامین این هزینه های جاری، املاک و دارایی های دولتی – که متعلق به عموم مردم است- را حراج کند؟!

آیا بهتر نیست به جای پافشاری بر یک هزینه ی غیر ضروری، اقشار ذی نفع را با جهاد تبیین مجاب کنید که کشور هزینه های واجب تری دارد و حذف یارانه غیر ضروری را برای این صنف، موجه جلوه بدهید؟!

یقینا اگر رانندگان خودروهای سنگین، بدانند که برای دریافت این یارانه بیمه ای ذی حق نیستند و تخصیص یارانه به آنها، مستلزم تضییع حق عمومی و اطفال یتیم است، هیچگاه مطالبه ناحق نمی کنند. هیچ گاه خود را مدیون دیگران نمی کنند.

اما وقتی با رفتار نمایندگانی چون شما مواجه می شوند، گمان می برند ذی حق هستند و دولت حقشان را نمی دهد و به دولت و نظام بدبین می شوند!

لذا شما هستید که مسبب ایجاد احساس تبعیض و بی عدالتی در بین اقشار و اصناف مختلف جامعه می شوید!

ای کاش این مطلب را درک می کردید!

۵) آقای حاجی دلیگانی، آیا فکر نمی کنید، قبل از اینکه دولت را دعوت به تدبیر کنید،  ضرورت دارد قدری خودتان فکر کرده و رویکرد مدبرانه داشته باشید؟

به قول قدیمی ها آیا بهتر نیست، یک سوزن به خود بزنید و بعدا یک جوالدوز به دیگران؟!

چگونه است که شما طی سالهای گذاشته با پا درهوا گذاشتن اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها، دست دولت را از منابع درآمدی قانون هدفمندسازی یارانه ها خالی کرده اید و از طرف دیگر دنبال اجرای مخارج و تکلیف های مبتنی بر آن قانون هستید؟!

۶) آقای حاجی دلیگانی، شما از جمله مقصران اصلی وضع کنونی اقتصاد هستید که با دستکاری های متعدد در سیاست های اقتصادی کشور، نظام اقتصادی ایران را آشفته و سردرگم کرده اید!

شما مدام برای دولت هزینه می تراشید ولی مابه‌ازای آن نه تنها چیزی در حساب درآمدی دولت نمی گذارید، بلکه درآمدهای دولت را بعضا کاهش می دهید و یا محل درآمدی غیرقابل وصول یا سخت وصول را برایش  قرار می دهید و از دولت می خواهید، برای انجام مخارج مدنظرتان تدبیر کند!

۷) آقای حاجی دلیگانی، لطف بفرمایید بگویید، دولت چک های بلامحل شما را چگونه و با چه منبع درآمدی بپردازد؟!

چرا اینقدر دوست دارید خود را مردمی و حامی همه اقشار مردم، جلوه داده و دولت را بی تدبیر و عامل مشکلات اقتصادی و تبعیض معرفی کنید؟!

۸) آقای حاجی دلیگانی! فکر نمی کنید، بی تدبیری های نمایندگانی چون شما که سالهای سال عضو کمیسیون تلفیق بودجه بوده اید، منجر به ایجاد شرایط کنونی اقتصادی شده است؟!

آیا نمی بینید در یک دهه اخیر، شکاف طبقاتی افزایش پیدا کرده است و سرمایه داران سرمایه دارتر و به تعداد اقشار فقیر جامعه افزوده شده است؟!

آیا یک درصد احتمال نمی دهید، سیاست های اقتصادی و بودجه ای مجلس عامل بسیاری از این نابسامانی ها بوده است؟!

آیا فکر نمی کنید سوء عملکرد و بی تدبیری های خود شما از عوامل اصلی نابسامانی اقتصادی کشور می باشد؟!

آقای حاجی دلیگانی ای کاش از نمایش بازی های تبلیغاتی دست بردارید و امورات را به اهلش بسپارید.

ان شاءالله با تغییر وضعیت حاضر شاهد اعتلای انقلاب اسلامی و تحقق عدالت و پیشرفت روزافزون کشور باشیم.

انتهای پیام/

Go to TOP