چاپ خبــر
عدم برخورد قاطع دولتی ها با عاملان فیش های کثیف نجومی؛

حاجی دلیگانی:‌ دولت می خواهد از فیش‌های نجومی عبور کند/دولت حداقل برای مردم شفاف‌سازی کند

مسئله فیش های نجومی و عدم برخورد دولت با عاملان این رخداد تلخ و همچنین عدم تلاش دولتی ها برای تشکیل پرونده عاملان فیش های نجومی در قوه قضائیه و پیگیری قضایی این موضوع، از جمله مباحثی است که اذهان عمومی را به خود جلب کرده است که چرا دولتی ها می خواهند به سادگی از این مسئله مهم عبور کنند؟

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار به نقل از تهران نیوز، ماجرای فیش های نجومی و میلیونی برخی مدیران در دولت یازدهم، یکی از پرحاشیه ترین رخدادها در دولت تدبیر و امید بوده است، به طوری که این موضوع دهان به دهان در بین مردم کوچه و خیابان ها هم گشت و مورد سو استفاده رسانه های فارسی زبان برون مرزی قرار گرفت، به طوری که برخی از این رسانه های ضدانقلاب، این فیش های نجومی را به نظام مقدمس جمهوری اسلامی ایران ربط دادن و نه دولت تدبیر و امید و در این خصوص تبلیغات زیادی نمودند. در این میان، رهبرانقلاب اسلامی واکنش صرحی نسبت به این فیش های نجومی داشته اند و بارها تاکید کرده اند که باید در این خصوص شفاف سازی شود و با عاملان فیش های نجومی برخورد قاطعی صورت بگیرد. دولتی ها که فاش شدن واقعیت فیش های کثیف برایشان گران تمام شده بود، ابتدا بیان کردند که با عاملان این فیش ها برخورد می کنند اما تا به امروز برخورد قاطعی با این مسئله صورت نگرفته است. علی مطهری، یکی از نمایندگان مجلس در این خصوص موضوعی غیرمنطقی داشته است و گفته که همان طور که در دولت گذشته شاهد اختلاس بودیم، در این دولت هم فیش های نجومی اتفاق افتاده است! یعنی وی با این نوع صحبت خود، دولت را از اتهام به فیش های نجومی تبرئه کرد و این مسئله را امری عادی جلوه داد.

رییس جمهور پس از مطرح شدن فیش های نجومی گفت: فساد در هر سطحی باشد باید برخورد شود و طی نامه ای به آقای جهانگیری معاون جمهوری دستور داد که موضوع را پیگیری و با متخلفین برخورد و آنها را به دستگاه قضایی معرفی کند.

بسیاری از طرفداران اول رییس دولت و اصلاحات این رفتار رییس جمهور را با رفتار رییس جمهور سابق که اعلام کرده بود کابینه خط قرمز من است مقایسه می کردند. قبل از این موضوع برای تخطئه دولت قبل همایش مبارزه با فساد برگزار و دولت مردان خود را پرچمدار مبارزه با فساد معرفی و بسیار مورد توجه قرار گرفتند.

*عدم برخورد دولتی ها با عاملان فیش های کثیف نجومی

مکرر گفته می شد که ۷۰۰ میلیارد دلار پول نفت چی شد؟ تا اینکه خبر هایی مبنی بر مشکلات اقتصادی در باره اطرافیان رییس جمهور به گوش رسید، پس از مدتی با فشار رسانه ها و افکار عمومی صفدر حسینی به عنوان دریافت کننده فیش نجومی برکنار شد و در حالی که این موضوع را به دولت قبل نسبت می دادند اما هرگز مدرکی منتشر نشد و نوبخت معاون رییس جمهور در یافت کنندگان فیش های نجومی ذخایر نظام و سرمایه های انقلاب خوانده شدند که امانتداری را به نحو احسنت انجام دادند.

این در تضاد اشکار با مواضع رهبری بود، سپس دکتر روحانی اعلام کرد: حالا اگر جایی هم فسادی اتفاق می افتد نباید دادگاه و بگیر و ببند و شلاق راه بیندازیم بلکه باید قوانین را اصلاح کرد که این دومین مواضع در تضاد با رهبری در مورد فیش های نجومی بود.

بعد از مدتی اقای جهانگیری اعلام کرد: که در یافت کنندگان حقوق های نجومی هیچ خلافی را مرتکب نشدند بلکه به این آقایان دادند و گرفتند در موضع گیری ادامه دار رییس جمهور اعلام شد: اینها را وام یا معوقه بگویید نمی دانم چرا بعضی ها دوست دارند این ها را بزرگ نمایی کنند که خود باعث ترویج فساد می شود.

*دولت باید برخورد قاطعی با عاملان فیش های نجومی داشته باشد

احمد علیرضایی بیگی عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس درباره عدم برخورد دولتی ها با صاحبان فیش‌های نجومی اظهار داشت: دولت تدبیر و امید در زمانی که ماجرای فیش های نجومی برملا شد، ادعا می کرد که به زودی با عاملان آن برخورد می کند اما تا به امروز در عمل چیز زیادی دیده نشده است.

وی افزود: دولت باید به وظیفه قانونی خود یعنی برخورد با عاملان فیش های نجومی عمل کند و گزارشی از روند پیگیری برخورد با فیش نجومی‎ها به مردم ارائه دهد.

*دولت تدبیر و امید در خصوص پرونده فیش نجومی ها و برخورد با آنها، شفاف سازی کند

حسن هانی زاده، کارشناس مسائل سیاسی در در واکنش به عدم برخورد قاطع و منطقی دولتی ها با عاملان فیش های کثیف نجومی اظهار داشت:مسئله فیش های نجومی یک مسئله کاملا ملی است که متاسفانه آثار بدی بر جامعه ایران و افکار عمومی گذاشته است و شرایط به گونه ای است که بسیاری از مردم در خصوص این فیش های نجومی بحث های در گوشی دارند و مدام درباره آن صحبت می کنند.

وی تاکید کرد: اگر دولت درباره فیش های نجومی شفاف سازی نکند، در آینده با مشکلات جدی مواجه خواهد شد و با توجه به نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری، فردی همچون روحانی پاسخ مناسبی برای افکار عمومی نخواهد داشت.

هانی زاده در پایان افزود: دولتی ها باید سریعا باید در خصوص پرونده عاملان فیش های نجومی و برخورد با آنها، شفاف سازی کنند و در غیر این صورت، این خود دولتی ها هستند که ضرر می کنند.

*دولتی ها می خواهند با سرپرپوش گذاشتن بر واقعیت، از مسئله فیش های نجومی عبور کنند

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در جواب این سوال که «چرا دولت در برخورد با فیش های نجومی اقدام عملی انجام نمی دهد و به فرموده امام خامنه ای در معرفی متخلفان به قوه قضاییه عمل نمی کند؟» گفت: با توجه به اینکه رسوایی فیش های نجومی در دولت تدبیر و امید اتفاق افتاده است و دخالت دولت برای شفاف سازی ابعاد آن موجب روشن گری برای افکار عمومی جامعه می شود، دولت در این ماجرا همکاری لازم را به عمل نمی آورد.

وی ادامه داد: برای مردم سخت است که تصور کنند برخی افراد برداشت های آن چنانی از بیت المال دارند و از طرفی دیگر، وقتی آن را با معیشت و گرفتاری ها و بی پول های خود مقایسه می کنند، این رویکرد دولتی را نمی پسندند و در انتخابات آینده به این نوع تفکر و عملکرد، رای نمی دهند و از کنارش می گذرند و به همین دلیل، دولت احتیاط می کند و در خصوص این پرونده شفاف سازی نمی کند.

حاجی دلیگانی خاطر نشان کرد: دولت قصد دارد که با روش هایی همچون سرپوش گذاشتن بر واقعیت و گذرزمان، از مسئله فیش های کثیف نجومی عبور کند و مردم در حالت ابهام باقی بمانند اما باید بداند که مردم روشن تر از آن هستند که واقعیت را ندانند و به نفع دولت هست که با واقعیت ها روبرو شود و ابعاد آن را برای مردم توضیح دهد و با متخلفان برخورد قاطعی داشته باشد.

*گناه توجیه کنندگان فیش های نجومی از عاملان این رخدادکثیف، کمتر نیست

حجت الاسلام دری مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در قرارگاه امر به معروف و نهی از منکر سازمان بسیج با بیان اینکه باید با فیش نجومی ها برخورد قاطع شود و برخورد قانونی با توجیه کنندگان فیش های نجومی الزامی است، گفت: متاسفانه کسانی نجومی بگیران را توجیه می کنند به نوعی به قانون و منافع کشور و همچنین آبروی مردم بی احترامی می کنند.

حجت الاسلام دری افزود: جماعتی هستند که به جای اینکه گره گشای اقتصادی انجام دهند از بیت المال سو استفاده می‎کنند و مدیرانی که حقوق نجومی را توجیه می‎کنند کار نادرستی مبنی بر توجیهات اعمال زشت و ناپسند را انجام می دهند و گناهشان کمتر از فیش نجومی ها نیست و این دو گروه از نظر ما به نوعی به حیثیت کشورمان ضربه وارد می کنند.

*همه مسببان فیش های نجومی باید شناسایی شوند

علی اکبری عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس دهم در گفتگو با خبرنگار پارلمانی «تهران نیوز» گفت: بسیاری از دستگاه ها و سازمان‌های اجرایی در برابر فیش نجومی عقب نشینی داشته و سکوت در پیش گرفته اند و نباید فقط مدیر را مواخذه نکرد بلکه دستگاه ها و ذی حسابان مرتبط را هم مورد بازخواست قانونی قرار داد.

وی بیان داشت: برای واریز اعتبارات، تبصره های فراوانی وجود دارد تا امکان پرداخت را مهیا سازد، باید همه عواملی که در سلسله دریافت و پرداخت حقوق نجومی نقش داشته اند شناسایی و پیگیری لازم را انجام داد.

*کشورمان نیازمند مدیرانی امانتدار است

جهانبخش محبی نیا عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس معتقد است که تنها مدیرانی لایق و شایسته مدیریت در حوزه مالی هستند که صلاحیت لازم را دارا باشند و نباید به هر فردی مدیریت در این حوزه کسانی باید در راس قرار بگیرند که با مسائلی همچون فیش های نجومی مقابله کنند.

*انتخابات ریاست جمهوری باید انتخابات انقلابی برعلیه کج روی ها و انحرافات باشد

حجت الاسلام تویسرکانی مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری کشورمان و ماجرای فیش های نجومی گفت: من معتقدم که انتخابات ریاست جمهوری کشورمان باید یک انتخابات انقلابی برعلیه کج روی ها، انحرافات و آسیب ها باشد؛ این فساد گسترده در سیستم مدیریتی کشورمان،فساد در بانک ها و این اشرافی گری در مسئولین ،فیش های نجومی و این وضعیتی که در داخل کشور می بینیم برای حفظ خط روشن انقلاب اسلامی نیاز به یک انقلاب دارد.

وی ادامه داد: کسانی در آینده باید سکان دار مسئولیت بشوند که با همه وجودشان بر علیه فساد و مسائلی همچون فیش های نجومی مبارزه کنند.ما احتیاج به یک تحول واقعی و همه جانبه داریم و باید برخی از این پیرها و قدیمی ها کنار بروند و یک نسل جوان انقلاب اسلامی به میدان بیاید. نفس های تازه و گام های محکم و افکار جدید، خلاقیت های مبتکرانه مبتنی بر اندیشه امام خامنه ای می خواهیم و با این رویکرد باید رئیس جمهور آینده کشور به صحنه وارد شود و انقلاب اسلامی را با همه ارزش هایش به دنیا معرفی کند.

*پرونده‌ای از دولت در خصوص فیش های نجومی در اختیار قوه قضائیه قرار نگرفته است

مسئله فیش های نجومی باید به طورکامل برای همگان شفاف سازی شود و شایسته است که یک کمیته رسمی و نه تنها به صورت ظاهری در خصوص حقوق‌های نجومی تشکیل شود ولی متاسفانه دولت خیلی ساده از کنار این قضیه گذشت. طبق گفته سخنان حجت الاسلام اژه ای سخنگوی قوه قضائیه،متاسفانه هنوز شکایت و پرونده‌ای از دولت در خصوص حقوق‌های نجومی در اختیار قوه قضائیه قرار نگرفته است که نشان‌دهنده ضعف دولت در این خصوص است.وجود عوامل مختلف در دولت و مراجع قضائی سبب شده مشکل فساد اداری و فیش‌های نجومی حل نشود و به صورت مبهم باقی بماند که امید است با تاکیدات رهبرانقلاب، هر چقدر زودتر با عاملان فیش های نجومی برخورد قاطعی صورت بگیرد تا شاهد چنین رخدادهایی در کشورمان نباشیم.

Go to TOP