چاپ خبــر

از تامین دو هزار تنی گوشت استان توسط عشایر فریدونشهر تا تحت حمایت بودن یک چهارم آنان توسط کمیته امداد

اخباری از عشایر شهرستان فریدونشهر

پایگاه خبری فریدونشهر:

عشایر شهرستان فریدونشهر حدود دو هزار و صد تن از گوشت استان را تامین می کنند.

شیاسی رئیس اداره امور عشایر شهرستان فریدونشهر در مصاحبه خبری با بیان این مطلب از تولید 300 تن پشم و 15 تن لبنیات خبر داد و افزود : کمبود علوفه برای چرای دام ، ضعف در پیگیری کردن مباحث آموزش و پرورش و نهضت سواد آموزی ، کمبود اعتبار با توجه به نیاز عشایر و شرایط آب و هوایی ، نداشتن متولی خرید دام به موقع و بازار فروش ، سهل انگاری در اجرای ائین نامه ساماندهی عشایر از طرف ادارات و همچنین دامداران بدو پروانه چرا و پروانه داران بدون دام را از جمله مشکلات عمده عشایر است که باید به صورت ویژه به آن پرداخته شود. وی تامین آب کشاورزی مناطق عشایری ، تشکیل اردوهای فرهنگی ، تهیه و تدارک نهادهای کشاورزی ، نگهداری و مرمت ایلراها ، تهیه و تجهیز اردوگاه های عشایری ، تامین آب شرب انسان و دام ، کمک به تامین سوخت برای جلوگیری از مصرف سوخت فسیلی از طریق توزیع سیلندر گاز و کمک به مسکن عشایری را از عمده فعالیت و سیاست های امور عشایر در منطقه خواهد. شیاسی کمبود آب در تابستان را از دیگر مشکلات نام برد و گفت : در سال گذشته 340 سرویس آب به میزان 4 میلیون لیتر برای 16 هزار و 878 نفر در غالب 2 هزار و 787 خانوار ابرسانی شده است . ایشان قالی ، گلیم ، چوخا و جاجیم را از جمله صنایع دستی عشایر منطقه فریدونشهر خواند و افزود که متاسفانه برای این بخش هیچگونه اعتباری یا تسهیلات برای توسعه اشتغال در بین عشایر تا کنون تخصیص پیدا نکرده است . شیاسی حرکت به سمت کشاورزی را از دیگر سیاست های امور عشایر برای اشتغالزایی و همچنین حفاظت از منابع طبیعی خواند و احداث بند خاکی گاوخفت برای 85 خانوار ، پمپاژ آب ویحه برای 100 خانوار ، احداث بند ذخیره آب پیرگلی برای 85 خانوار را از فعالیت های مهم این مدیریت برای توسعه بخش کشاورزی خواند افزود : پنج مورد کمک به مسکن عشایر ، اجرای خط انتقال آب کشاورزی گوکان با لوله 450 به طول 3 هزار و 300 متر ، اجرای خط انتقال آب کشاورزی منطقه چقاگلی به طول 3 هزار متر با لوله 110 ، احداث حمام های خورشیدی 5 مورد ، کمک به احداث باغات 5 هکتار ، توزیع سیلندر گاز 13 هزار عدد را از جمله کارهای انجام شده خواند.

 از مجموع 2 هزار خانوار عشایری حدود 500 خانوار تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی ره شهرستان فریدونشهر هستند.

حمراطلایی مدیر کمیته امداد و دبیر ستاد احیاء زکات شهرستان فریدونشهر در جلسه ستاد زکات این شهرستان با سران عشایر با بیان این مطلب از جمع آوری 30 میلیون ریال زکات در جامعه عشایری شهرستان خبر داد و افزود: زکات جمع اوری شده هم صرف فقرای همان محل گردیده است . وی خواستار همکاری دستگاه ها و سران عشایر برای فرهنگ سازی و احیاء زکات در مناطق عشایری شد و گفت : پرداخت زکات امری خداپسندانه است که انسان با پرداخت آن مال خود را بیمه می نماید و سبب افزایش آن می گردد. در این جلسه مقرر گردید کلاس هایی برای آموزش زکات و برکات آن برای عشایر شهرستان تشکیل شود و به همین منظور مقرر شد مسئول زکات و روحانیون در کلاس های آموزشی و ترویجی جهاد کشاورزی حضور پیدا نمایند وپیرامون زکات ، برکات و جمع آوری زکات اطلاع رسانی کنند.

دکتر یوسفی مدیر کل امور عشایر استان و مهندس امینی مدیر کل دفتر مطالعات جامع سازمان امور عشایر کشور از پروژه ی گاوخفت بازدید نمودند.

مهندس موحدی معاون و مسئول عمران و امور زیربنایی امور عشایر شهرستان فریدونشهر با بیان این مطلب افزود : این پروژه با 15 درصد پیشرفت فیزیکی قابلیت ذخیره 1 میلیون و 200 هزار متر مکعب آب را دارد و برای 250 هکتار از اراضی 100 خانوار از عشایر منطقه گاوخفت شهرستان در نظر گرفته شده است . موحدی گفت : مقرر گردید که با توجه به محدود بودن اعتبارات شهرستان که جوابگو نیست این طرح در ردیف اعتبارات ملی قرار گیرد و همچنین مقرر گردید پروژه های مطالعاتی بند خاکی پیرگلی و پمپاژ ویحه مورد پیگیری قرار گیرد . ایشان تیغ زنی 300 کیلومتر از 400 کیلومتر ایلراهای عشایری را از جمله فعالیت ها خواند و گفت : تا دو هفته اینده 400 کیلومتر ایلراهای شهرستان تیغ زنی خواهد شد.

در طول تاریخ عشایر همواره با حمایت از عدالت و مظلومیت ، با ظلم و ستم شاهان و بیگانگان در ستیز بوده اند

سردار کریمی جانشین قرارگاه تاکتیکی استان در یادواره پنج شهید بن کمر و شیج فاضل با بیان این مطلب افزود : امروز هم دشمنان عشایر را سدی در برابر فعالیت های شوم و دسیسه های خود می دانند چون عشایر در کلیه جریان های انقلاب در کنار نظام و ولایت بوده اند و این ارادت خود را با تقدیم شهدا به انقلاب به اثبات رسانیده اند . ایشان ادامه راه شهدا و حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در سایه ولایت و رهبری را از اوجب واجبات خواندند که بر گردن تک تک ما قرار داده شده است . سردار کریمی تلاش دشمنان انقلاب برای ایجاد شکاف بین قومیت های مختلف و همچنین ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی را از دیگر فعالیت های ناجوانمردانه خواندو افزود : با کمی بیداری و هوشیاری و درک عمقی بیانات و و رهنودهای رهبر معظم انقلاب به راحتی می توان در برابر تهاجمات دشمنان از جمله تهاجمات فرهنگی و جنگ نرم دوام آورد و آنان را کما فی سابق در رسیدن به اهداف خود مایوس ساخت .

Go to TOP