چاپ خبــر

دستگیری قاتل بزمجه در شاهین شهر/درج نام بزمجه بیابانی در زمره حیوانات در حال انقراض

مدیر کل اداره محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه نام بزمجه بیابانی در کنوانسیون جهانی منع تجارت گونه های در حال انقراض درج شده است از دستگیری قاتل (شکارچی) بزمجه بیابانی در شاهین شهر و برخورد جدی قضایی با آنها خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری پونه زار به نقل از مهر، در روزهای اخیر خبری مبنی بر کشته شدن یک مارمولک عظیم الجثه در شاهین شهر بروی تلکس خبرگزاری ها قرار گرفت و انتشار تصویری از این مارمولک خفه شده تأسف و تأثر همگان را برانگیخت.

در طول این مدت شایعات فراوانی دهان به دهان و گاه رسانه به رسانه نقل شده است از جمله اینکه ” دو نفر از اهالی روستای جهادآباد این حیوان را در مکانی حبس و سپس خفه کردند” و  یا اینکه برخی رسانه ها اندازه این مارمولک را بیش از دو متر دانستند.

نکته قابل توجه اینکه منطقه شاهین شهر و میمه منطقه ای مارمولک خیز است و بیشتر ایستگاه‌های آتش نشانی از گزارش های مردمی مشابهی در زمینه دیده شدن بزمجه در روستا‌ها خبر دادند و البته آتش‌نشانان اعزامی نتوانستند چنین بزمجه‌ای را مشاهده کنند.

بر این اساس  با مدیر کل محیط زیست استان اصفهان طی تماسی جریان دقیق کشته شدن این بزمجه را جویا شدیم.

حمید ظهرابی اظهار داشت: حیوانی که تصویر جسد آن بر روی برخی سایت ها قرار گرفت با نام  بزمجه بیابانی، یکی از انواع خزندگان مناطق مرکزی با آب و هوای بیابانی و نیمه بیابانی است که در تمام این محدوده پراکنده شده است.

وی  افزود: به دلیل تخریب های زیستگاهی جمعیت این گونه کاهش یافته است و بدین لحاظ این حیوان در رده حیوانات آسیب پذیر دسته بندی شده به گونه ای که حتی نام آن در کنوانسیون منع تجارت گونه های در حال انقراض درج شده است.

بزمجه بیابانی حیوانی کاملا بی آزار است

مدیر کل محیط زیست استان اصفهان با بی اساس خواندن خبرهایی که حیوان کشته شده را عظیم الجثه توصیف کردند، بیان داشت: اندازه این نوع از بزمجه بیابانی به شکل کاملا طبیعی از سر تا دم مابین 130 تا 150 سانتی متر( حدود یک متر و نیم) است اماعکس بزمجه موردنظر از فاصله بسیار نزدیک گرفته شده و بدین لحاظ بسیار بزرگ به نظر می رسد.

وی با تاکید بر اینکه بزمجه بیابانی حیوانی کاملا بی آزار است و تنها سرو صدای زیادی ایجاد می کند، ابراز داشت: این حیوان هیچ گونه خطری برای انسان ندارد و از حشرات و جوندگان کوچک و پرندگان خاص تغذیه می کند و به هیچ عنوان مهاجم و سمی نیست.

ظهرابی با توجه به شایعاتی مبنی بر اینکه این حیوان از قناتی در منطقه جهادآباد خارج شده تصریح کرد: نمی توان به طور قطعی گفت که این حیوان از داخل چاه خارج شده چرا که حضور این حیوان در مناطق بیابانی امری طبیعی است و هر فردی هنگام عبور از این مناطق ممکن است با آنها برخورد داشته باشد.

دستگیری دو شکارچی بزمجه بیابانی

وی از دستگیری افرادی که در کشتن این بزمجه نقش داشتند خبر داد و گفت: در حال حاضر این دو نفر شناسایی و علیه آنها در دادگاه اعلام جرم و قرار است با آنان برخورد قضایی صورت گیرد.

این مقام مسئول در پاسخ به این سئوال که آیا برنامه های آموزشی لازم برای این گونه مناطق که گونه های نادر از حیوانات در این زندگی می کند انجام شده، ابراز داشت: متأسفانه موضوع مشاهده این حیوان در شاهین شهر برای ما اطلاع رسانی نشده بود و گرنه می توانستیم از کشته شدن این حیوان جلوگیری کنیم.

زنده گیری گونه های حیات وحش در صورت اطلاع مردم به محیط زیست

وی ادامه داد: برنامه های آموزش عمومی این مرکز به شکل روتین در حال انجام است و از مردم خوب استان نیز خواهشمندیم تا در صورت مشاهده هرگونه ای از حیات وحش در مناطق مسکونی مراتب را بلافاصله به ما  اطلاع دهند تا حیوان مورد نظر مهار شده و اقدامات لازم برای به زنده گیری آن انجام شود.

با توجه به اینکه منطقه شاهین شهر محیط زیست طبیعی این حیوان محسوب می شود، گفت: برای آینده نیز برنامه ای داریم تا با اطلاع رسانی موثر از تکرار این موارد در این منطقه و دیگر نقاط استان پیشگیری شود اما از رسانه ها نیز خواهشمندیم که بدون غلو در مسایل در اطلاع رسانی صحیح درباره حیات وحش همکاری لازم را با مبذول دارند.

Go to TOP