چاپ خبــر

با احداث سد رودبار فریدونشهر فاجعه بزرگ زیست‌محیطی و خشکی جنگل‌های زاگرس در راه است

نماینده مردم فریدن، فریدونشهر و چادگان در مجلس گفت: با احداث سد رودبار شهرستان فریدونشهر و انحراف آب آن به استان لرستان، فاجعه بزرگ زیست محیطی در راه بوده و جنگل های زاگرس خشک می شود.

به گزارش پایگاه خبری فریدونشهر – پونه زار؛ محمدعلی اسفنانی  اشاره به اینکه به دلیل اهمال مسئولان وقت استان سد رودبار در شهرستان فریدونشهر در حال اجرا است، اظهار داشت: این سد عظیم حدود ۸ سال پیش آغاز شده و با ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار این طرح در حال اجرا است.
وی با اشاره به اینکه سد رودبار در ناحیه استان لرستان به انتهایی ترین قسمت فریدون شهر است، افزود: به واسطه این سد مسیر یکی از رودخانه ونیزان به عنوان یکی از پرآب ترین رودخانه های دائمی کشور به سمت استان لرستان منحرف خواهد شد.
نماینده مردم فریدن، فریدونشهر و چادگان در مجلس با تاکید بر اینکه سد رودبار با هزینه ای بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان در حال اجرایی است، تصریح کرد: به اعتقاد بنده فاجعه زیست محیطی عجیبی در بهترین منطقه زاگروس مرکزی ایران در حال وقوع است.
وی افزود: انبوه ترین جنگل های زاگروس مرکزی کشور در فریدون شهر به وسعت بیش از ۵۰ هزار هکتار جنگل انبوه است و این سد دقیقا در این منطقه در حال احداث بوده که موجب نابودی جنگل ها می شود.
اسفنانی با بیان اینکه رودخانه ونیزان یا رودبار در فصل کم آبی نیز خروشان است، تاکید کرد: این رودخانه خروشان نه فقط می توانست زاینده رود را نجات دهد بلکه آب دشت مرکزی ایران را نیز تامین می کرد.
وی با بیان اینکه با انحراف این رودخانه به سمت لرستان دیگر آبی به اصفهان نمی رسد و اکوسیستم منطقه دستخوش تغییر و نابودی قرار می گیرد، گفت: انبوه ترین جنگل های زاگرس مرکزی فریدونشهر است که به راحتی نابود می شود.
نماینده مردم فریدن، فریدونشهر و چادگان در مجلس تاکید کرد: گفته می شود با احداث سد رودبار بیش از ۷۰۰ میلیون متر مکعب به استان لرستان منتقل می‌شود.
وی با انتقاد بر اینکه با این اهمال کاری آب های استان اصفهان به راحتی به استان لرستان منتقل می شود، یادآور شد: استان لرستان از لحاظ آبی کمبودی نداشته و آب به اندازه نیاز مردم آن منطقه وجود دارد.
اسفنانی با تاکید بر اینکه طرح سد رودبار ناشی از کوتاهی مسئولان وقت استانداری آن زمان بود، تصریح کرد: بعید می دانم که بتوان جلوی طرحی که حدود ۸ سال در حال اجراست را گرفت.
وی افزود: بعید است طرح سد رودبار مطالعات زیست محیطی داشته باشد چرا که قرار است سدی در منطقه ای احداث شود که نخستین اثر آن خشک شدن انبوه ترین جنگل های زاگروس است.
نماینده مردم فریدن، فریدونشهر و چادگان در مجلس با اشاره به اینکه سرانه آب در استان اصفهان ۱۲۰۰ لیتر در سال است، بیان داشت: این رقم در استان چهارمحال و بختیاری ۱۳ هزار لیتر و در استان خوزستان ۸ هزار لیتر است. با این آمارها باید حساب کرد این مناطق چقدر آب مصرف می کنند.
وی با تاکید بر اینکه این موضوع را در جلسه ای با وزیر نیرو مطرح کردیم، گفت: متاسفانه مسئولان وزارت نیرو هیچ اعتقادی به وجود بحران آب در استان اصفهان ندارند و حتی شخص رئیس جمهور و هیات دولت نیز این گونه برخورد می کنند.

  1. پپلا گفت:

    پاراگراف آخر در صورت واقعیت، نشان فاجعه ای بزرگ است… نباید ساکت ماند و به یکی دو جلسه و دیدار بسنده کرد و دست را تگان بدهیم و بگوییم که نشد!

  2. چومیبینی که نابینا وچاه است
    آقای نماینده اگر خاموش بنشینی گناه است

  3. موضوع سد رودبار بارها برای مسولین گفته شده کو گوش شنوا

  4. رضا گفت:

    اینی که من میگم با اونی که شما می گید چه فرقی داره “با احداث سد رودبار فریدونشهر فاجعه بزرگ زیست‌محیطی و خشکی جنگل‌های زاگرس در راه است”
    پس اگه شما حرف می زنید ما هم حرف می زنیم هیچ فرقی بینمون نسیت پس لطفا عمل کنید

  5. رضا گفت:

    اولا رودخانه ارتباطی به جنگل نداره!
    دوما چرا ظلم لرستانی ظلم است ولی ظلم اصفهانی عین عدل. همین کار را استان اصفهان در حق چند استان انجام داده و ظلمی که به همین شهرستان کرده را خواجه حافظ هم فهمیده.
    سوما آقای نماینده شما به اجحافی که اصفهان در حق مردم فریدونشهر می‌کنه نمی‌بینی و مرغ همسایه غازه.

  6. صالحی گفت:

    هاهاها.برنامه هاوکارهای دولت خیلی خنده داره.صبح ازخواب بیدارمیشن ویه طرح عظیمی را تصویب میکنندوبعدازاینکه انجامش دادندبه اشتباهات خودپی میبرندکه طرح اجرایی کاملااشتباه بوده.
    این قسمت کوچکی ازشاهکارهای مسولین هست.
    برای گوری که داخلش مرده نیست نبایدگریست.

  7. با سلام حضو ر جناب آقای اسفنانی نماینده محترم مردم منطقه در مجلس شورای اسلامی
    حدود 3سال قبل انجمن دوستداران طبیعت در گزارشی مشروح از وضع نگران کننده منابع طبیعی ومحیط زیست شهرستان فریدونشهر ازجمله احداث سد رودبار در منطقه بزنوید و بر سر راه جریان آب رودخانه گوه تا روستای حیران ازتوابع فریدونشهر را به مسول اول شهرستان یاد اور و پیامدهای زیست محیطی زیانبار ناشی ازآن “خشکیدن جنگل وتغییرات اقلیمی”را هشدار داد اما گوش شنوائی در کارنبود !
    یکی از مدیران محیط زیست درجلسه ای گفت :نگاه ما به طبیعت مانند نگاه مان به پدر و مادر است ،زمانی قدرشان را میدانیم که آنان را از دست دادیم.
    از اینکه دلسوزانه به مسائل زیست محیطی پرداخته اید و نگران نا بودی جنگل و…وتغییرات اکوسیستم منطقه ناشی ازدخالت های نا روا درطبیعت از جمله احداث غیر اصولی سد رودبار و…هستید جای خوشحالی است ،ضمن استقبال از مواضع آگاهانه شما در این باره انتظار میرود با بهره گیری از توان علمی وحقوقی وجایگاه قانونی تان برای رها سازی حق آبه قانونی زیست محیطی از سد مذکور وزنده نگهداشتن زیست بوم رودخانه ونیزان وحیران اقدام جدی و عملی انجام داده و در حد صدور بیانیه به فراموشی سپرده نشود.!

  8. aslani گفت:

    آقای اسفنانی در یک سخنرانی اعلام کردن ما با تونل شاهان کوه مشکلی نداریم تونلی که فریدونشهر را نابود خواهد کرد و برای هرکسی مشخص است که مشکلاتش برای ما بیشتر از سد رودبار خواهد بود چرا پس ان یکی باعث فاجعه نمی شود واین یکی خواهد شد ضمنا آقای اسفنانی چطور اعلام میکنین که این تونل یک مورد درون استانی است وربطی به استان همجوار ندارد در حالی که با احداث این تونل یکی از سرشاخه های دز از بین می رود از طرف دیگه سد رودبار هم درون استانی استان همجوار است حتی یک متر هم وارد فریدونشهر نشده برای من واقعا باعث تعجبه که چرا این سد که بر ما اثر کمتی خواهد گذاشت براتون قابل توجه ولی تونلی که خود شهر فریدونشهر را نابود میکند نه

Go to TOP