نگرانیهای جهانی «آب» به روایت آمار و ارقام
به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار به نقل از بازار خبر، معادل 11 درصد از مردم جهان و یا بهتر بگوییم 768 میلیون نفر در دنیا به آب آشامیدنی دسترسی ندارند و بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، 23 درصد این افراد را جوانان 19 تا 22 سال تشکیل میدهند.
با آنکه دسترسی به آب آشامیدنی از سال 1990 تا پایان سال 2011 پیشرفت قابلتوجهی داشته، مقدار آب اندوخته شده منابع آبی، در تمامی دنیا بهویژه در کشورهای آفریقایی و کشورهای بیابانی با کاهش روزافزونی همراه بوده است.
بسیاری از کارشناسان بر این عقیده هستند که بسیاری از مناطق جهان منجمله خاورمیانه در سالهای پیش رو، با بحران جدی کمآبی مواجه شده و کاهش بارندگی و کم شدن منابع زیرزمینی ساکنین این مناطق را با مشکلات عدیدهای مواجه خواهد کرد.
برای مقابله با بحران کمآبی و کاهش عواقب خشکسالی که گریبان گیر بسیاری از کشورهای جهان را گرفته است، بهترین راه اطلاعرسانی به مردم و شناساندن شیوههای مصرف بهینه آب است و یکی از راههای اطلاعرسانی، در اختیار قرار دادن آمار و ارقام آب مصرفی در دنیا و آگاهی از چگونگی مصرف آب است.
1- یک نفر از ده نفر در دنیا به آب آشامیدنی دسترسی ندارد.
2- یک نفر از چهار نفر در دنیا آب آلوده مینوشد.
3- یک نفر از سه نفر در دنیا به امکانات شستشو دسترسی ندارد.
4- یک فرانسوی بهطور متوسط در روز 137 لیتر آب مصرف میکند، یک آمریکایی 600 لیتر، یک آفریقایی 20 لیتر و یک ایرانی 150 لیتر!
5- منابع تجدیدشونده آب در ایران 25 درصد متوسط جهانی آن است و این در حالی است که بیش از 130 میلیارد مترمکعب از منابع آبی موجود در کشور تجدیدشونده هستند.
6- 90 درصد کل منابع آبی کشور به مصرف کشاورزی میرسد و تنها درصد کمی در بخش خانگی مصرف میشود.
7- 70 درصد منابع آب در دنیا در بخش آبیاری و کشاورزی مصرف میشود، 22 درصد در صنایع و تنها 8 درصد مصارف خانگی دارد.
8- برای تولید یک کیلو موز 345 لیتر، یک کیلو ذرت 454 لیتر، یک کیلو گندم 590 لیتر، یک کیلو سویا 900 لیتر، یک کیلو برنج 1600 تا 5000 لیتر، یک کیلو پنبه 5263 لیتر و یک کیلو گوشت گاو 15500 لیتر آب لازم است.
9- میانگین آب مصرفی سرانه جهان حدود 580 مترمکعب برای هر نفر در سال است و این رقم در ایران حدود 1300 مترمکعب است.
10- میزان هدر رفت آب در ایران 28 تا 30 درصد است و این میزان اتلاف آب در دنیا 9 تا 12 درصد گزارش شده است.