چاپ خبــر
پیشنهاد یک دندان پزشک:

خمیردندان‌های متنوع مصرف کنید

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار به نقل از ایسنا، شیدا مرتضوی اظهار كرد: خمیردندان و مسواک به دلیل سادگی استفاده و مقرون به صرفه بودن، مهم‌ترین و در مواردی تنها سلاح تمیز کردن و رعایت بهداشت دهان و دندان محسوب می‌شود.

وی با تکذیب مضر بودن استفاده از خمیردندان افزود: ماده اصلی تشکیل دهنده‌ خمیردندان‌ها ساینده‌ها است و شاید برخی به دلیل وجود مواد ساینده خمیردندان‌ها را مضر بدانند اما در کنار ساینده‌ها مواد مکمل بسیاری در خمیردندان وجود دارد.

اين دندان‌پزشک گفت: در صورتی که ترکیبات و میزان مواد ساینده موجود در خمیردندان از سوی کارخانه‌ها به اندازه استفاده شود هیچ ضرری برای دندان‌ها نخواهد داشت و فقط به مسواک کمک می‌کند تا میکروب‌ها و باقیمانده‌ مواد غذایی سطح و بین دندان‌ها از بین برود.

مرتضوی با اشاره به اهميت فلوراید براي دندان گفت: فلوراید ماده‌ای ضدپوسیدگی است و باعث بازسازی و ترمیم سطح مینای دندان می‌شود، علاوه بر آن به واسطه‌ فلوراید سطوحی که پوسیدگی در آن شروع شده یا مستعد پوسیدگی هستند دوباره ترمیم می‌شوند.

وی گفت: مواد دیگری نیز در ساخت خمیردندان استفاده می‌شود که برخی از آن‌ها بستگی به کارخانه سازنده دارد؛ برای مثال کارخانه‌ای برای تولید خمیردندان از کلسیم، فسفر و یا ترکیب آن استفاده می‌کند که باعث می‌شود کلسیم و فسفری که از سطح مینا برداشته شده جایگزین شود و همچنین موجب افزايش بزاق دهان و كاهش پوسيدگي دندان‌ها شود.

اين دندان‌پزشک با اشاره به اینکه کارخانه‌های سازنده موظف‌اند روی تیوپ و جعبه‌ی خمیردندان مواد تشکیل دهنده، ترکیبات و غلظت آن‌ها را ذکر كنند، افزود: از آنجایی که نظارت سازمان‌هاي بهداشتي بر روي خميردندان‌ها قابل توجه است، توليدكنندگان تلاش مي‌كنند تمام مواردي كه براي اين فرآورده ذكر شده است، برآورده كنند.

مرتضوی با بیان اینکه تمامی خمیردندان‌های معمولی با نشان تجاري معتبر ویژگی‌های یک خمیردندان مناسب را دارند، افزود: خمیردندان از جمله کالاهایی است که مصرف کنندگان قادر به تشخیص و مقایسه مارک‌های مختلف آن نيستند.

مرتضوی با اشاره به اینکه تنها برحسب مورد است که مصرف‌کننده‌ها باید به نشان خمیردندان توجه کنند، گفت: برای مثال افرادي که از بیماری‌های لثه رنج می‌برند و مسواک زدن برایشان دردناک است باید از خمیردندان‌هایی که میزان حساسیت را کم می‌کند، استفاده کنند.

اين دندان‌پزشک افزود: برای کودکان به دلیل اینکه خطر خوردن خمیردندان وجود دارد، بهتر است خمیردندان‌های مناسب برای کودکان استفاده شود زيرا اين خمیردندان‌ها درصد فلوراید کمتری دارد و در صورت بلعيدن خطري متوجه كودك نخواهد شد.

مرتضوی ادامه داد: علاوه بر خمیردندان‌هایی که برای افراد سیگاری وجود دارد و جرم‌های روی دندان‌های این افراد را از بین می‌برد. خمیردندان‌هایی وجود دارد که جنبه دارویی دارند و حتماً با تجویز پزشک مصرف می‌شوند زيرا غلظت فلوراید در این نوع خمیردندان‌ها پنج برابر خميردندان‌هاي معمولي است.

متخصص دندان‌پزشکی به دلیل تنوع مواد مفید و مکمل‌ها در خمیردندان‌ها توصیه کرد: بهتر است،مصرف‌کنندگان نشان تجاري و نوع خمیردندان‌ها را نيز مانند سایر مواد آرایشی بهداشتی هر از چندگاهی تغییر دهند.

مرتضوی با اشاره به اینکه محاسن استفاده از خمیردندان مناسب بیشتر از معایب آن است، توصیه کرد: متاسفانه ما ایرانی‌ها به خاطر فرهنگمان عادت داریم پس از مسواک زدن، دهان را با مقدار زیادی آب شست‌وشو دهیم در صورتی که لازم نیست پس از استفاده از خمیردندان، دهان با میزان زیادی آب شست شو داده شود و بهتر است تنها مواد اضافی از دهان خارج شوند چراکه خمیردندان حاوی مواد محافظ برای دهان و دندان و باقی ماندن آن‌ها در دهان مفید است.

وی افزود: به هیچ عنوان مواد دیگری مانند نمک نبايد جایگزین خمیردندان شود زيرا، نمک فلوئور طبیعی و وضعیت طبیعی دهان را از بین می‌برد و به بافت‌های دهان آسیب مي‌رساند.

اين دندان‌پزشک گفت: در بسیاری موارد استفاده از نخ دندان مکمل مسواک و خمیردندان است و حتماً باید استفاده شود، به ویژه به افرادی که دندان‌های فشرده و یا نامنظمی دارند، کمک می‌کند بهداشت دهان و دندانشان کامل شود.

مرتضوی با بيان اينكه در کودکان زیر 6 سال بهتر است نخ دندان با کنترل والدین انجام شود تا به لثه‌ها آسیب نرسد، افزود: باقی ماندن طولانی‌مدت مواد غذايي ميان دندان‌ها موجب توليد اسید تولید اسيد و پوسیدگی دندان‌ها می‌شود و شست‌وشوی طبیعی با بزاق دهان نیز نمی‌تواند، باقي‌مانده غذا ميان دندان را از بين ببرد.

 

  1. با سلام اگر در سایت محبوب ومردمی پونه زارشناسایی گیاهان دارویی منطقه به مردم و خواص آنها نیز گفته شودخاصه گیاهانی که در این فصل برای سرما خوردگی کاربرد دارند با تشکر فراوان

Go to TOP