چاپ خبــر

مشمولان دریافت بیمه بیکاری مشخص شدند

صدور ۲.۱ میلیون شناسنامه مکانیزه، تشریح نحوه محاسبه بیمه بیکاری، آمادگی مجلس برای تامین عیدی مددجویان امداد، اعزام تمامی بازنشستگان به سفر..، از مهمترین اخبار حوزه بهزیستی و رفاه طی این هفته بوده است.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار به نقل از مهر، در هفته گذشته شاهد اخبار و رویدادهای مهمی در حوزه بهزیستی و تامین اجتماعی بوده ایم که به مهمترین آنها اشاره می کنیم.
صدور ۲.۱ میلیون شناسنامه مکانیزه
مدیر کل اسناد هویتی سازمان ثبت احوال در هفته جاری از صدور ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار شناسنامه مکانیزه طی ۱۰ ماهه امسال خبر داد و گفت: کل عملیات صدور شناسنامه جدید تا زمانی که به دست متقاضی برسد، حداکثر یک ماه است.
محسن اسماعیلی افزود: در استان های بزرگ مانند تهران ۲۰ روز برای صدور شناسنامه مکانیزه جدید و یا عکس دار کردن شناسنامه زمان می برد و به علاوه زمان ارسال توسط پست در نهایت طی یک ماه شناسنامه جدید به دست متقاضی می رسد.
تشریح نحوه محاسبه بیمه بیکاری
مدیرکل امور فنی بیمه شدگان تامین اجتماعی در این هفته در تشریح جزئیات دریافت مقرری بیکاری، گفت: دو گروه مشمول بیمه بیکاری هستند یکی رسمی هایی که غیر ارادی بیکار می شوند و دیگر قراردادی ها، پس از پایان قرار داد.
سیروس نصیری با اعلام اینکه ۱۸۵ هزار بیمه بیکاری می گیرند، در مورد مشمولان بیمه بیکاری، افزود: دو دسته از افراد شامل دریافت مقرری بیمه بیکاری می شوند، اول  افرادی که به صورت رسمی مشغول به کار بوده و  غیرارادی بیکار می شوند و این افراد پس از بیکاری می توانند برای دریافت مقرری به هیات های اداره کار مراجعه و پس از اینکه هیات تشخیص و حل اختلاف و تشخیص، شرایط وی را بررسی کردند، در صورت واجد شرایط بودن و همچنین تایید غیر ارادی بودن بیکاری ، از بیمه بیکاری بهره مند شوند.
آمادگی مجلس برای تامین عیدی مددجویان
سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس در هفته جاری با اعلام آمادگی مجلس برای کمک به پرداخت عیدی مددجویان کمیته امداد از افزایش روز به روز مددجویان این نهاد خبر دادوگفت: دولت می تواند کمبود اعتبارات کمیته امداد را تامین کند.
عباس قائد رحمت در مورد پرداخت عیدی به مددجویان کمیته امداد، افزود: مجلس در این زمینه اقدامی نمیتواند انجام دهد اما دولت میتواند برای جبران کمبود اعتبارات کمیته امداد کمک کند.
وی گفت: کمیته امداد به دلیل کمبود منابع نمی تواند عیدی مددجویان تحت پوشش خود را پرداخت کند و چنانچه در سرفصلی پیشنهادی داشته باشد که منطقی و قانونی باشد هم مجلس و هم دولت در راستای تحقق پرداخت عیدی به این نهاد کمک می کند.
پوشش بیمه ای نخبگان 
معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی نیز در روزهای میانی این هفته گفت: نخبگان و استعدادهای برتر کشور با انعقاد توافقنامه بین سازمان تأمین اجتماعی وبنیاد ملی نخبگان تحت پوشش بیمه سازمان تأمین اجتماعی در می‌آیند.
محمد حسن زدا افزود: آن گروه از نخبگان و استعدادهای برتر که مشمول طرح‌های حمایتی بنیاد ملی نخبگان قرار داشته و به عنوان پژوهشگر (بدون احراز رابطه مزد بگیری) شاغل محسوب شده و از سوی واحدهای تابعه بنیاد ملی نخبگان در استان معرفی و تحت پوشش مقررات حمایتی خاص قرار نداشته باشند، مشمول این موافقتنامه قرار می گیرند.
صدور ۳ هزار و ۲۴۴ پلاک ویژه معلولان در سال جاری
مدیرکل دفتر توانمندسازی معلولان بهزیستی، از صدور ۳ هزار و ۲۴۴ پلاک ویژه معلولان در سال ۹۳ خبر داد .
کیوان دواتگران افزود: در طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه۲۰۱ تشکل غیردولتی در مناطق روستایی، ۵ هزار و ۱۷ شورای محلی، ۶ هزار و ۳۴۴ خانه بهداشت جهت شناسایی معلولان همکاری کردند. همچنین در این طرح ۳۵۶ هزار و ۵۰۰ معلول در مناطق روستایی شناسایی و از خدمات مستمر بهزیستی برخوردار شدند.
وی با اشاره به اینکه برخی از اتباع خارجی و افاغنه نیز خدمات توانبخشی دریافت کرده اند ، گفت: در حال حاضر ۳۱۸ کمیسیون فعال با ۲ هزار نفر عضو تخصصی در سطح کشور جهت شناسایی نوع و شدت معلولیت فعالیت می‌کنند.
تشکیل شورای عالی معلولان
معاون توانبخشی سازمان بهزیستی  در نشست خبری این هفته ضمن تشریح برنامه ها و اقدامات توانبخشی سازمان در سال جاری و همچنین سال ۹۴، از تشکیل شورای عالی معلولان خبر داد.
دکتر یحیی سخنگویی افزود: قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در حال حاضر در کمیسیون اجتماعی دولت به تصویب رسیده و در آینده ای نزدیک برای تصویب نهایی به مجلس فرستاده می شود.
وی از تشکیل شورای عالی معلولان در سال آینده خبر داد و گفت: اعضای این شورا وزرا و یا نمایندگان تام‌الاختیار آنان هستند و این شورا زیرنظر رئیس‌جمهور فعالیت می‌کند.
اعزام تمامی بازنشستگان به سفر زیارتی طی ۵ سال
مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی نیز از اتمام عملیات پرداخت عیدی به حساب بازنشستگان خبر داد و گفت: براساس برنامه ریزی انجام شده طی ۵ سال ۲.۳ میلیون بازنشسته به سفر زیارتی مشهد اعزام می شوند.
سید تقی نوربخش در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: پرداخت عیدی بازنشستگان که مبلغ آن ۶۰۳ هزار و ۵۰۰ تومان از سوی دولت تعیین شده بود در بهمن ماه طبق قول و وعده ای که به این افراد داده بودیم پرداخت و به حساب آنان واریز شد و در حال حاضر تمامی بازنشستگان عیدی خود را دریافت کرده اند.
وی گفت: به منظور پرداخت عیدی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بازنشسته بیش از هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است .
اجرای طرح مناسب سازی منازل معلولان
رئیس سازمان بهزیستی در این هفته از اجرای طرح توسعه مناسب سازی منازل مسکونی معلولان خبر داد و گفت: سهمیه اشتغال معلولان سال آینده افزایش پیدا می یابد.
دکتر همایون هاشمی افزود: باتوجه به اینکه منازل مسکونی معلولان برای استفاده آنها باید مناسب سازی شود به همین دلیل در سال جاری در راستای توسعه این طرح اقدامات لازم انجام شد بطوریکه طی ۹ ماهه امسال بیش از ۷۰۰ واحد مسکونی مناسب سازی شد این درحالی است که سال گذشته ۵۰۰ واحد مسکونی برای معلولان آماده شده بود.
وی گفت: براساس برنامه ریزی های انجام شده قصد داریم در سال ۹۴ طرح مناسب سازی منازل مسکونی معلولان را در استان های مختلف گسترش دهیم تا بتوانیم تسهلات و خدمات بهتر و بیشتری به این افراد ارائه دهیم.
Go to TOP