چاپ خبــر
معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان هواشناسی کشور در اصفهان:

ایران ازنظر هیدرولوژیکی ، شرایط خوبی ندارد/میانگین کم بارشی استان اصفهان، ۲۳.۷ درصد نسبت به نرمال

معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه امروز، کشور ما از نظر هیدرولوژیکی، شرایط خوبی ندارد، گفت: از ابتدای مهرماه امسال تا روز ۲۰ اسفندماه جاری، میانگین کم بارشی کشور ۱۸ درصد نسبت به نرمال و در اصفهان، ۲۳.۷ درصد بوده است.

به گزارش پونه زار به نقل از ایمنا، داود پرهیزکار، هواشناسی را موضوعی فراگیر دانست و گفت: هیچ بخشی از جامعه را نمی‌توان یافت که از خدمات هواشناسی بی‌نیاز باشند اما نیاز برخی حوزه‌ها به این علم، نیازی تخصصی است؛ به عنوان مثال حوزه حمل و نقل و ترابری در سه بخش هوایی، دریایی و زمینی به یافته‌های هواشناسی به صورت تخصصی نیاز دارند.
وی افزود: حوزه‌های تامین مواد غذایی همچون زنبورداری و زراعت و دامداری، حوزه مدیریت منابع آب از جمله مباحث خشک‌سالی و آب پشت سدها و میزان بارش، توسعه پایدار و محیط زیست، حوزه نظامی و بهداشت عمومی نیز از دیگر بخش‌هایی هستند که به طور تخصصی به علم هواشناسی نیاز دارند.
مطالعات هواشناسی به‌عنوان سند بالادستی در توسعه پایدار مدنظر قرار می‌گیرد
رییس سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه مطالعات هواشناسی به عنوان سند بالادستی در توسعه پایدار مدنظر قرار می‌گیرد، تصریح کرد: در سال جاری، مرکزی را با عنوان مرکز ملی خشکسالی طراحی کردیم که بتوانیم خشکسالی را پایش کنیم و اطلاعات مورد نیاز را در اختیار مردم و مسوولان قرار دهیم.
وی خاطرنشان کرد: در زمینه ریزگردها و آلودگی هوا، یک برنامه ملی را طراحی کردیم و امیدواریم بتوانیم در سال ۹۴، شبکه پایش را راه‌اندازی کرده و پیش‌بینی غلظت ریزگردها را در اختیار مسوولان قرار دهیم.
پرهیزکار اظهار کرد: امسال، یک نسخه موبایلی اندروید را طراحی کردیم که مردم می‌توانند با دریافت آن از روی سایت سازمان هواشناسی و نصب برنامه بر روی گوشی همراه خود، اطلاعات هواشناسی ۳۸۰ شهرستان و پیش‌بینی‌های سه‌روزه آب و هوایی را دریافت کنند؛ همچنین درصدد هستیم که نسخه USSD موبایل را هم راه‌اندازی کنیم که این سیستم نیازی به اینترنت ندارد.
افزایش ۱۰ برابری توان پردازش سازمان هواشناسی در سال ۹۴
وی با بیان اینکه در سال ۹۴، توان پردازش سازمان هواشناسی را تا ۱۰ برابر امروز افزایش خواهیم داد، گفت: دانش هواشناسی در دنیا، به طور دائم به روز می‌شود و شدیدا به IT وابسته است یعنی اگر نتوانیم IT را به خدمت بگیریم، کار ما دچار ضعف خواهد شد؛ از سوی دیگر، هیچ سازمان هواشناسی در دنیا را نمی‌توان یافت که اعلام کند، پیش‌بینی‌هایش قطعی است بلکه پیش‌بینی ها به صورت درصدی بیان می‌شود و ما نیز در ایران باید به این سمت حرکت کنیم.
رییس سازمان هواشناسی کشور تاکید کرد: اطلاعات هواشناسی به دو رکن عمده‌ی هشدار و واکنش‌گر نیاز دارد؛ بخش هشدار شامل هواشناسی است اما بخش واکنش‌گر، متنوع بوده و از بخش‌های زیادی چون مردم، راه‌وترابری و شهرداری ها تشکیل می‌شود.
پرهیزکار تصریح کرد: ریزگردها دارای دو منبع داخلی و خارجی هستند؛ که عمده آنها را منابع خارجی تشکیل می‌دهند؛ جالب توجه اینکه سازمان هواشناسی منبع ریزگردها در ایران را از روی کشور مصر و لیبی دریافت؛ همچنین خشک شدن تالاب‌ها، تغییر کاربری زمین و ایجاد کارگاه‌های شن و ماسه می‌توانند به منابع داخلی ریزگرد تبدیل شوند.
بارش‌های سطح کشور تا پایان بهار ۹۴، در حد نرمال خواهد بود
وی افزود: بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، از ۱۵ اسفندماه ۹۳ تا ۱۵ فروردین ۹۴ بارش در سطح کشور در حد نرمال و بالای نرمال و تا پایان بهار در حد نرمال خواهد بود که این می‌تواند بخشی از کم‌بارشی‌های استان اصفهان را جبران کند.
رییس سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه خشکسالی، بخشی از اقلیم کشور ماست و پیشینه تاریخی نیز این موضوع را تایید می‌کند، گفت: در ایران طی ۲۳ سال گذشته، چندین بار با پدیده خشکسالی مواجه بودیم اما در ۷ سال اخیر، بارش بیشتر از نرمال را در کشور شاهد نبودیم؛ در حقیقت‌ بارش‌ها در حد نرمال منفی و یا خشک بوده و در این ۷ سال، یک سال، دچار خشکسالی شدید شدیم.
وی با بیان اینکه امروز، کشور ما از نظر هیدرولوژیکی، شرایط خوبی ندارد، تصریح کرد: از ابتدای مهرماه امسال تا روز ۲۰ اسفندماه جاری، میانگین کم بارشی کشور ۱۸ درصد نسبت به نرمال و در اصفهان، ۲۳.۷ درصد بوده است.

  1. رضا گفت:

    متاسفانه این وضعیت در طول سالیان همینطور بوده و آب اضافی به گاو خونی هم می‌ریخت ولی طمع‌کاری بیش از حد گروهی در در مرکز استان اصفهان با انتقال و فروش آب به مناطق و استانهای دیگر و احداث کارخانه‌های کارشناسی نشده و بحران‌ سازی برای فریب دولت و مسئولین کشوری دست به این کارها می‌زنند! خالی کردن سد فریبی بیش نیست و همانطور که باز کردن آب در زاینده رود فریبی بیش نیست برای جلب گردشگر برای شهر اصفهان!!!؟

  2. غروب گفت:

    احسنت آقا رضای گل. عالی.

Go to TOP