چاپ خبــر
با قرار گرفتن بازار در کسادی؛

داستان ادامه‌دار دست‌فروشان

داستان دست‌فروشان در فریدونشهر همزمان با قرار گرفتن در ایام شب عید چند روزی است با اعتراض شدید کسبه مواجه شده است و حجم زیادی از مباحث ادارات و ارگان‌های فریدونشهر را به خود اختصاص داده است.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه‌زار، در آستانه نوروز و با رسیدن به بازار شب عید دوباره پدیده دست‌فروشی مورد توجه قرار گرفته و صدای کسبه فریدونشهر را درآورده است.

معمولاً اجناس دست‌فروشان به علّت ارزانی مورد اقبال مردم قرار می‌گیرد. ارزانی که ناشی از عدم پرداخت کرایه و مالیات و به خاطر نامرغوب بودن اجناس است. و این یعنی جاری شدن مشتریان به سمت دست فروشان که به شدت مخصوصاً در شب عید موجب ناراحتی مغازه‌داران شده است.

در جلسه صیانت از حقوق شهروندی هفته گذشته در فرمانداری برای مقابله با این پدیده تصمیماتی اتخاذ و مصوب شد. مقرر شد شهرداری با هماهنگی دادستان و به همراه مأمور نیروی انتظامی نسبت به جلوگیری از دست فروشان در سطح شهر اقدام کند و تنها به دست‌فروشان فریدونشهری اجازه دهند در پیاده رو جلو اداره هواشناسی به کسب بپردازند.

این تصمیمات کاری از پیش نبرد و کسادی کسب و کار باعث شد دو روز پیش جمعی از کسبه خیابان‌های شریعتی و امام(ره) در اعتراض به دست‌فروشی در فرمانداری فریدونشهر تجمع کنند. غلامرضا یسلیانی، مدیر ارشد شهرستان فریدونشهر، با احضار شهردار از وی خواست طبق مصوبه جلسه صیانت از حقوق شهروندی، سریعاً نسبت به جلوگیری از فعالیت دست‌‌فروشان غیرفریدونشهری با استفاده از قوه قهریه نیروی انتظامی اقدام کند.

دستور اکید شخص اول شهرستان هم اثری نبخشید تا این موضوع دوباره در جلسه دیروز ستاد تسهیلات سفر نوروز مطرح شود و غلامرضا یسلیانی، فرماندار فریدونشهر، دوباره دستور مقابله قوی و قهری با این دست‌فروشان را صادر کند.

گویا این دستورات و دستورالعمل‌ها و مصوبات با توجه به تاریخچه طولانی صدورشان برای مقابله با دست‌فروشی اثربخش نیست چرا که ظهر امروز پیاده‌رو جلو اداره هواشناسی مملوء از ماشین‌های دست‌فروشی بود که در حال فروش اجناس خود بودند و دیگر می‌طلبد مسئولین با عنایت به مصوبات گذشته و میزان اثربخشی آن‌ها به دنبال راه چاره‌ای دیگر و البته مؤثرتر بیافتند.

  1. پاک کردن صورت مسئله راه چاره نیست :
    به گزارش ایرنا، ‘ي ع’ حدود 15 سال در بازار روز خرمشهر به صورت دستفروشي اقدام به فروش ميوه مي کرد که روز چهارشنبه گذشته ماموران شهرداري بساط ميوه فروشي او را جمع و مانع از کار او شدند.
    اين شهروند ۳۴ ساله روز شنبه اين هفته (23 اسفند) بارها به شهرداري خرمشهر مراجعه کرد تا وسايل خود را تحويل و کار خود را ادامه دهد اما جوابي نگرفت و در نهايت با ريختن بنزين بر روي خود در محوطه شهرداري اقدام به خودسوزي کرد. شهرداري خرمشهر روز دوشنبه با انتشار بيانيه اي در خصوص خودسوزي اين شهروند اعلام کرد: با نهايت تاسف و تالم از وقوع حادثه خودسوزي رو به روي شهرداري خرمشهر، با آرزوي سلامتي و ابراز همدردي عميق با شهروند گرامي و خانواده وي به اطلاع عموم مردم فهيم و شريف خرمشهر مي رساند، انتظار مي رود شهروندان در صورت هرگونه اعتراض به عملکرد شهرداري موارد را به مقام مافوق اطلاع دهند تا از بروز چنين حوادث ناگواري پيشگيري شود.
    دستفروش خرمشهري هم اکنون در يکي از بيمارستان هاي اهواز تحت مداوا است و از درصد سوختگي او گزارشي در دست نيست.
    شهرداري خرمشهر هفته گذشته اقدام به جمع آوري بساط دستفروشان خرمشهري کرد.
    فرد مصدوم که مخارج زندگي خود و خانواده‌اش را از اين راه تامين مي کند، مي گويد که بي مهري شهرداري موجب شد تا در تامين مخارج خانواده اش با مشکل رو به رو شود و به ناچار خودسوزي کند.
    تلاش خبرنگاران ایرنا براي اخذ نظرات شهردار و فرماندار خرمشهر در اين زمينه به دليل پاسخگو نبودن بي نتيجه ماند.

    • احسنت! کاش انهایی که به راحتی لگد به زندگی مردم می زنند و دست فروشان را که قشری شریف و زحمتکش هستندرا بانهایت خفت در انظار مردن سبک می کنند هم درک شما را داشتند! بي نام هم عزيزي

  2. شهروند گفت:

    کاسبان شهر به جای اعتراض به وضع موجود کمی انصاف به خرج بدهند

  3. مرضیه گفت:

    عزیز من این کاسبا باید اجاره بدن باید مالیات بدن باید عوارض بدن ولی دست فروشا اینا را ندارن
    واقعا تو حقشون ظلم میشه خصوصا وقتی این حرفا زده میشه

  4. همشهری گفت:

    سلام.خداییش گناه دارن دست فروشان عزیز.کمی انصاف داشته باشید.فروشندگان میخواهند بازار را به دست بگیرند اما ذره ای انعطاف ندارند همین کفش فروشی روبروی بانک * قیمت کفشهایش سه برابر قیمت واقعی هستش.حرص وطمع زیاد دارند واز طرفی مانع کار کسانی هستند که طمع کمتری دارند.یکمی فکر کنید کسبه اجناس چندسال قبل را هنوز توی مغازه هاتون دارید بیایید فکر اقتصادی داشته باشید این اجناس قدیمی را به همون قیمت خرید حراج کنید ببینید اگه کسی رفت سمت دستفروشان! درکنار حراجی اجناس به روز خود را به قیمت منصفانه عرضه کنید اگر جنسی روی دستتان باد کرد آن موقع به فکر * کردن نان دست فروشان شریف باشید

  5. شهروند 2 گفت:

    کاسبان محل تمام فصول سال ملزم به پرداخت مالیات و عوارض می باشند علاوه بر این ممکن است کرایه نشین باشد قبوض برق و آب و غیره هم به کنار در صورتی که دوره گردها چه؟؟؟!هیچ!کاسبان دلشان به همین چند روز عید گرم است که اگر دو نفر غریبه هم بیاییند و کاسبیشان را به هم بزنند که هیچ دلخوشی نمیماند برایشان

  6. بهنام گفت:

    اولا کاسبان محترم ما بی رودرباستی تا حدی انصاف ندارند و مردم هم در این شرایط اقتصادی دنبال جنسی هستند که با قیمت پایین تر بتوانند بخرند.
    ثانیا از لحاظ روانی در هنگام خرید از دستفروشان این خریدار است که مسلط بر جنس و فروشنده است اما در مغازه این فروشنده است که جهار جشمی مسلط بر خریدار است. خوب مسلما انسان در بازار روز آزادی بهتر دارد و از خرید بیشتر لذت می برد تا در یک مغازه . این نکته روانشناسی را مغازه دارهایی مثل سبزه میدان اصفهان خوب فهمیده اند به همین خاطر قسمت عمده جنس مغازه در بیرون از مغازه بساط می کنند
    ثالثا اگر در مغازه شما جنسی را نپسندیدید که آنوقت برخورد فروشنده خود حکایتی جداگانه دارد.

  7. اگر کاسبی هم خودش بخواهد انصاف به خرج دهد و جنسی را منصفانه بفروشد کسبه دیگر به او اعتراض کرده و تهدیدش می‌کنند. کاسه داغتر از آش هم که اداره بازرگانی است.

  8. مرضیه گفت:

    اقای بهنام مثلا قیمت میوه در میوفروشی و ماشینیها چه فرقی میکنه؟
    درضمن ما باید کیفیت جنس را هم در نظر بگیریم

  9. یه دلسوز گفت:

    چرا یه کم از مشکلات مغازه ها وکاسب های شهر حرف نمیزنیدمشکلاتى مثل گرونی اجناس وبی کیفیت بودن اجناس نسبت به قیمتشون و همچنین اخلاق خیلی بد بعضی از فروشنده ها که همین مشکلات باعث شده مردم ترجیح بدهند از دست فروشها جنس خود را بخرند و کمتر به مغازه ها و کاسب های شهر روی بیارن

  10. باسلام.هرکسی که ازدست فروش هاخریدکنه به تمام مردم فریدونشهرخیانت کرده است.دست فروش ها بروند درشهرخودشان جنس هایشان رابفروشند.چرابعضی ازهمشهریان نادان ما ازکاری که غیرقانونی است حمایت می کنند؟جنس های دست فروشان مرغوبیت نداردوقیمتش هم بصرفه نیست.فقط جنس بنجل به مردم غالب می کنند.دست فروشی یعنی دلالی.دلالی ازکثیف ترین شغل های جامعه هست که بادزدی فرق زیادی نداره چون شخص دلال فقط به فکرسودخودشه ومیخوادخون مردم روتوی شیشه بکنه.حالابگیدچرافریدونشهرپیشرفت نمیکنه؟من نمیگم ازمغازه ای توفریدونشهرجنس هاشوگرون میده خرید کنیدنه،من میگم نبایدچیزی که غیرقانونی هس توفریدونشهرباب بشه.فرماندارهم که خداخیرش بده!

  11. دانا گفت:

    یگ سوال مهم: فکر میکنید فریدونشهر پیشرفت خواهد کرد؟ چگونه؟ عامل ایستایی فریدونشهر چیه؟ لطفا با دقت پاسخ بدهید

  12. جواب به دانا گفت:

    علت اول بن بست بودن آن است. اگه هم این مورد نباشه فقد و فقد کم کاری مسئولین خصوصا استانی دلیل است و بس

  13. جواب به دانا گفت:

    دلایل زیادی داره به قول دوستمون یکیش بن بست بودن شهرمونه ولی دلیل اصلیش این نیست
    مهمترین دلیلش بی کفایتی و بی لیاقتی بعضی از مسئولین هست که هیچ کدوم از کارهاشون اصولی و حساب شده نیست

Go to TOP