چاپ خبــر

گزارش مرکز آمار ایران از نرخ تورم در سال گذشته

مرکز آمار ایران قیمت انواع کالاها و خدمات مصرفی را اعلام کرد که هزینه‌های آب، برق و سوخت، حمل و نقل و هتل‌ها و رستوران‌ها بیشترین افزایش را در اسفند ماه داشتند.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه‌زار به نقل از فارس، بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران شاخص قیمت ۵ نوع کالا شامل آب، برق و سوخت، حمل و نقل، هتل‌ها و رستوران، خدمات، کالاهای غیرخوراکی بیشترین شاخص قیمت را در اسفندماه سال ۹۳ داشتند.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران شاخص قیمت آب، برق و سوخت در ۱۲ ماه منتهی به اسفند نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد ۲۴.۵ درصد داشت. همچنین شاخص قیمت حمل و نقل در این بازه زمانی افزایش ۲۳.۵ درصد را تجربه کرد و شاخص‌ قیمت‌های رستوران، خدمات و کالاهای غیرخوراکی افزایش‌هایی به ترتیب ۱۸.۲ درصد، ۱۷.۲ درصد و ۱۷.۲ درصد را داشتند.

بر این اساس در اسفندماه گذشته خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات شاخص قیمت ۹.۷ درصد، نان و غلات ۱۱.۸ درصد، گوشت قرمز و سفید ۶.۹ درصد، ماهی ۱۵.۳ درصد، لبنیات ۱۴.۳ درصد، انواع روغن ۹.۳ درصد، میوه و خشکبار ۹.۸ درصد و سبزیجات ۶.۹ درصد را تجربه کردند.

گزارش مرکز آمار ایران حاکی است که در اسفند ماه سال گذشته شاخص قیمت مسکن ۱۷ درصد رشد داشته و اجاره بها نیز نزدیک به این رقم یعنی ۱۶.۹ درصد نسبت به اسفند سال گذشته افزایش داشته است.

همچنین خدمات نگهداری و تعمیر واحدهای مسکونی هم نسبت به اسفند سال گذشته افزایش ۱۸.۹ درصدی را تجربه کرده است.

بر اساس این گزارش هزینه‌های بهداشت و درمان ۲۰.۹ درصد نسبت به اسفند سال گذشته افزایش داشته است. هزینه‌های حمل و نقل، ارتباطات، تفریح و آموزش هم افزایش‌هایی به ترتیب ۲۳.۵ درصد، ۵ درصد و ۱۵.۳ درصد را تجربه کرده است.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران در اسفندماه سال گذشته تورم نقطه به نقطه ۱۴.۲ درصد و تورم سالانه ۱۴.۸ درصد بوده است.

Go to TOP