چاپ خبــر

جمله‌ای که بیش از ۳۶۵ هزار بار در مذاکرات هسته‌ای تکرار شد!

مذاکرات‌ هسته‌ای با حواشی بسیاری همراه بوده‌ است، اما کاربرد یک جمله آن هم بیش از 365 هزار بار شاید یکی از مهم ترین موضوعات مورد توجه در این مذاکرات باشد.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه‌زار به نقل از ایمنا، هتل «بوریواژ» لوزان شاید این روزها به مهم‌ترین ساختمان سیاسی در سطح جهان بدل شده باشد. ساختمانی که از مذاکره‌کنندگان ایران و شش قدرت جهانی میزبانی می‌کند. بحث‌های هسته‌ای در جای جای این هتل به اوج خود رسیده است. در یک اتاق، نشستی دو جانبه برپا است و در دیگری، میزگردی چند جانبه.
گویا بوی خوشی از جانب لوزان استشمام می‌شود، لاوروف که با ترک لوزان عازم مسکو شده و اعلام کرده بود که تنها در صورت نزدیک شدن طرف‌ها به توافق باز خواهد گشت، اکنون به همتایان خود پیوسته و خبرها حاکی از تنظیم متن بیانیه‌ای نهایی مذاکرات توسط وزیران خارجه هفت کشور است.
اکنون حدود ۱۸ ماه است که از دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ می‌گذرد. ماه‌هایی که فراز و نشیب‌های بسیاری را برای به پایان رساندن بن‌بست ۱۲ ساله پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در جامعه بین الملل به خود دیده است.
در طول ماه‌های اخیر، وین و ژنو بارها شاهد گردهمایی وزیران خارجه ایران، آمریکا، روسیه، فرانسه، بریتانیا، آلمان و چین بوده‌اند. گردهمایی که علاوه بر اهداف هسته‌ای، دربردانده معنای بسیاری در عالم دیپلماسی است!
هربار که نبض مذاکرات تندتر می‌زند و عقربه رایزنی‌ها به ساعات پایانی خود نزدیک می‌شوند، بازار اظهار نظرهای مذاکره کنندگان این کشورها رونقی دوباره می‌گیرد؛ برخی با سخنان خود در پی ایجاد فضاسازی‌های رسانه‌ای هستند و عده‌ای دیگر، به دنبال امتیازگیری از طرف مقابل. در این میان اما جمله‌ای بارها و بارها از زبان دیپلمات‌های مذاکره کننده شنیده شد؛ جمله‌ای که شاید بتوان آن را یکی از وجوه اشتراک همه طرف‌های حاضر در مذاکرات به شمار آورد: «پیشرفت‌های خوبی حاصل شده، اما اختلافات همچنان پابرجاست»
در طول این ماه‌ها، هربار که مذاکره کنندگان از اتاق‌های مذاکره بیرون می‌آمدند و در مقابل خیل عظیمی از خبرنگارانی که مشتاقانه منتظر شنیدن موضوعات مهم و تازه بودند، قرار می‌گرفتند، اغلب به گفتن همین جمله بسنده کرده و حاضر به از میان برداشتن پرده ابهام در خصوص جزییات مطرح شده در پشت درهای بسته نمی‌شدند.
براساس تحقیقات صورت گرفته در یکی از مراکز مطالعاتی آمریکا، جمله «پیشرفت‌های خوبی حاصل شده، اما اختلافات همچنان پابرجاست» در طول ۱۸ ماه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵، بیش از ۳۶۵ هزار بار توسط دیپلمات‌های دو طرف مطرح شده است. جمله‌ای که احتمالا برای سرباز زدن از ذکر محتوای مذاکرات بر زبان مذاکره‌کنندگان جاری می‌شد.
اگر این جمله در ماه‌های اخیر قدری می‌توانست شاخک‌های تیز و حساس خبرنگاران را تحریک کند اما این روزها دیگر خریدار چندانی ندارد. از اصحاب رسانه گرفته تا مردمان عادی، همه و همه خیز گرفته و گوش‌های خود را برای شنیدن تنها یک عبارت؛ «توافق هسته‌ای» که در طول این مدت از شنیدن آن بی‌بهره بودند، آماده می‌کنند.

Go to TOP