چاپ خبــر
مین جهنده صیاد؛

سورپرایز سپاه برای شکار بالگردهای مهاجم چند میلیون دلاری

شکار بالگردهای چند میلیون دلاری با یک یا چند مین جهنده صیاد که قیمتی ده‌ها برابر کمتر از بالگردها دارند، بسیار کم‌هزینه‌ و کم‌زحمت‌ است و این یعنی سورپرایز سپاه پاسداران برای بالگردهای مهاجم چند میلیون دلاری.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار به نقل از تسنیم،، وقتی در میان تجهیزات و تسلیحات ایرانی، نام صیاد به میان می‌آید، ناخودآگاه، ذهن‌ها به سوی سلاح تک تیرانداز دقیقی می‌رود که کالیبرش ۱۲٫۷ و برد آن بیش از ۱۵۰۰ متر است، که این روزها نمونه دوم آن نیز عملیاتی شده است، اما صیاد فقط سلاح تک‌تیرانداز نیست.
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک سلاح در نوع خود جالب در اختیار دارد که صیاد نام دارد اما این سلاح، اسلحه انفرادی نیست بلکه یک مین زمین پایه و جهنده است.
مین ها به طور کلی به چند دسته تقسیم می‌شوند، مین‌های دریایی شاید در این مجموعه، این روزها مشهورترین مین‌های ایرانی باشند که “صدف” یکی از آن مجموعه است.
مین‌های ضدنفر و مین‌های ضدزره نیز جزو دیگر دسته‌های مین‌های ایرانی به شمار می‌روند که در آخرین نمونه، مین کنار جاده‌ای رمیت اواسط سال گذشته رونمایی شد. این مین کنترل از راه دور، قادر است با ایجاد یک حجم انفجار بسیار بالا، یک ستون زرهی را در شعاع ۱۰۰ تا ۱۵۰ متری منهدم کند.
اما جدای از همه این مین‌ها که در نوع خود، قطعا کارآیی و قابلیت‌های مختلف و قابلی دارند، مین جهنده صیاد از ویژگی متمایز و البته بسیار مهمی برخوردار است که در نبردهای میدانی کاربرد فراوانی دارد.

download (4)
مین جهنده صیاد، یک مین بسیار کارآمد است که در روی زمین کارگذاشته شده و خدمه آن در جایی دورتر، موضع گرفته و در زمان مناسب مین را منفجر می‌کند اما انفجار این مین جهنده، هماننده مین‌های دیگر نیست بلکه با انفجار اولیه مین، حدود ۳۰ بمب کوچک به بالا پرتاب شده و و تا ارتفاع ۱۰۰ الی ۱۵۰ متر بالا می‌روند.
پس از پرتاب عمودی این بمب‌های کوچک و انفجار آنها در آسمان، در یک خط عمودی از ارتفاع ۳۰ الی ۱۵۰ متری زمین هر پرنده متخاصمی حضور داشته باشد، هدف قرار گرفته و اگر منهدم نشود، حتما با آسیب جدی مواجهه خواهد شد.
ناگفته نماند که هر یک از بمب‌های درون مین، طبق تنظیمات قبلی، در ارتفاع مشخص منفجر خواهند شد و این نشان می‌دهد که نظم خاصی در میان بمب‌ها برای هدف قراردادن اهداف وجود دارد.
هنوز از تعداد دقیق بمب‌های داخل این مین و شدت انفجار آنها خبری منتشر نشده اما به طور کلی این مین‌ها، ساخت جهاد خودکفایی نیروی زمینی سپاه هستند که در هفتم اسفند ماه سال گذشته و در رزمایش بزرگ پیامبر اعظم ۹ رونمایی و تست میدانی شدند.

download (5)
این استراتژی بیشتر برای شکار بالگردها در نبردهای نزدیک کارآیی دارد یعنی درست زمانی که بالگردهای دشمن وارد میدان شده و قصد دارند مواضع دفاعی را هدف قرار دهند اما به ناگاه به سلاحی که روی زمین نیست و بالگرد با تمام رادارها و حسگرهایش نمی‌تواند آن را شناسایی و منهدم کند، مواجه شده و خودش شکار می‌شود.
قطعا شکار اعم از انهدام یا ایجاد آسیب جدی در بالگردهای چند میلیون دلاری با یک یا چند مین جهنده صیاد که قیمتی ده‌ها برابر کمتر از بالگرد دارد، بسیار کم‌هزینه‌تر و کم‌زحمت‌تر از آن چیزی است که در جنگ‌ها برای شکار بالگردها بکار گرفته می‌شود و این یعنی سورپرایز سپاه پاسداران برای بالگردهای مهاجم چند میلیون دلاری.

Go to TOP