چاپ خبــر
روانشناس مطرح کشور:

تضعیف روابط خانوادگی، اصلی‌ترین ثمره استفاده نادرست از فضای مجازی است

دکتر ابراهیم میثاق ضمن حضور در جمع مردم اصفهان عنوان کرد: تضعیف روابط خانوادگی، اصلی‌ترین ثمره استفاده نادرست از فضای مجازی است.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار به نقل از ایمنا، این کارشناس و روانشناس مطرح کشور در زمینه مسائل خانوادگی و جوانان در نشستی که با عنوان «جوانان و شبکه‌های اجتماعی» از سلسله نشستهای رسانه پلاس، توسط فرهنگسرای رسانه، وابسته به سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان برگزار شد، اظهار داشت: به عنوان مشاوری که به طور مداوم در جریان خصوصی‌ترین مشکلات مردم است باید بگویم که فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بزرگترین مصیبت عصر ماست.
وی افزود: متاسفانه شبکه‌های اجتماعی بدون اینکه مدیریت درستی بر آنها صورت گیرد به طور گسترده‌ای وارد جامعه ما شدند و امروز حتی دانش آموزان دبستانی ما در این شبکه‌ها عضو هستند.
این کارشناس در ادامه عنوان کرد: البته حضور شبکه‌های اجتماعی به خودی خود مشکل آفرین نیست، بلکه استفاده نادرست از آنهاست که باعث ایجاد مشکلات و ناهنجاریهای فراوانی در حوزه مسائل اجتماعی شده.
وی سپس با تاکید بر اهمیت نقش خانواده در پیشگیری از ابتلای جوانان و نوجوانان به مضرات فضای مجازی گفت: وقتی محیط خانوادگی افراد از آسیبهای فراوانی رنج می‌برد، پدر و مادر قدرت کنترل و مدیریت فوران هیجانات و احساسات کاذب فرزند نوجوان خود را نخواهند داشت، و این نوجوان تمایل بیشتری به سمت فعالیت در شبکه‌های اجتماعی دارد.
وی ادامه داد: اما آمارهای ما نشان از این دارد که استفاده نادرست از شبکه‌هایی همچون وایبر، لاین و واتس آپ و … حتی در میان بزرگسالان و روابط میان آنها هم منجر به ایجاد مشکلاتی شده که قابل تامل و بررسی است.
میثاق همچنین با اشاره به تغییر سبک و شیوه زندگی در دوران جدید بیان داشت: سبک زندگی امروز ما به سردی روابط و دوری اعضای خانواده از همدیگر منجر شده و باعث شده که افراد ارتباط با دوستان و افراد مجازی را به ارتباط زنده ترجیح دهند.
وی ادامه داد: ما باید برای رهایی از وضعیت ممکن از خانواده‌ها آغاز کنیم. باید روابط میان اعضای خانواده مورد بازبینی قرار گیرد و نقاط ضعف آن برطرف شود. باید نیازهای عاطفی ما در خانه تامین شود تا میل به سمت حضور در چنین فضاهایی در افراد کاهش یابد.
وی خاطرنشان کرد: سه راهکار مهم در این زمینه موثر است و نخست اینکه ما ساعتی را در روز برای شنیدن حرفهای یکدیگر در خانه قرار بدهیم و با توجه و آرامش به حرفهای همسر و فرزندانمان گوش بدهیم. دوم اینکه از کهنه شدن حرفهای ناگفته و بغضهای فروخورده در یکدیگر جلوگیری کنیم و بر همکاری کلامی خود با اعضای خانواده بیفزاییم. و سوم اینکه باید فضای خانه را به محیطی برای بده بستان عاطفی اعضای خانواده قرار دهیم.
وی ادامه داد: امروزه بسیاری از افراد از تنهایی عاطفی رنج می‌برند و چون راهی برای رفع آن نمی‌بینند به دنبال یافتن همصحبت یا دوستی روانه فضاهای مجازی شده و چه بسا با مشکلات جدی‌تر و بزرگتری نسبت به قبل مواجه می‌شوند.
این کارشناس همچنین از دیگر عوامل حضور مستمر در فضاهای مجازی را کمبود عزت نفس کافی و علاقه به خویشتن نام برد و تصریح کرد: وقتی که فردی توانسته باشد خودش را از درون انسان عمیق و عزتمندی بار بیاورد، دیگر با دریافت چند لایک و کامنت دوستان مجازی‌اش برای عکسی که در شبکه اجتماعی‌اش قرار داده خوشحال نمی‌شود و معنای زندگی را در جایی دیگر جستجو می‌کند.

Go to TOP