چاپ خبــر
در تازه‌ترین آمار رسمی برای سال 93 منعکس شد؛

نزول قیمت مسکن در نصف کشور +جدول

قیمت مسکن در سال گذشته، به تبعیت از تهران، در ۱۵ استان دیگر نیز نزولی شد و با احتساب تورم عمومی، قیمت واقعی آپارتمان در کل کشور طی نیمسال۹۳ معادل ۳/ ۱۴ درصد کاهش یافت.

جدیدترین اطلاعاتی که توسط مرکز آمار ایران درباره بازار کشوری مسکن منتشر شده، حاکی است: در نیمه اول پارسال، متوسط قیمت اسمی آپارتمان‌های مسکونی در ۱۶ استان بین ۴/ ۰ تا ۶ درصد کاهش پیدا کرد و چون در ۱۵ استان دیگر قیمت‌ها حداکثر ۴درصد افزایش یافت، معدل کشوری قیمت مسکن شیب منفی گرفت و در این مدت با افت ۳/ ۱ درصدی روبه‌رو شد.

مرکز آمار متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در نیمه اول سال گذشته در کل کشور را یک میلیون و ۴۳۳ هزار تومان اعلام کرده است.

بررسی‌های “دنیای اقتصاد”نشان می‌دهد: هر چند قیمت اسمی مسکن در کشور، کاهش قابل ملاحظه‌ای پیدا نکرده اما از ارزش واقعی این املاک در مقایسه با تورم عمومی در نیمسال۹۳، حدود ۳/ ۱۴ درصد کاسته شده است. در نیمه اول پارسال، قیمت واقعی آپارتمان در همه استان‌ها نزولی بود به این معنی که میزان رشد قیمت‌ها به مراتب کمتر از تورم ۳/ ۱۵درصدی در این مدت بوده است.

نیمه اول پارسال، ۶۰ درصد از معاملات خرید آپارتمان در ۱۶ استانی که قیمت اسمی در آنها نزولی بوده، انجام شده است. به این ترتیب اکثر متقاضیان مسکن در سراسر کشور طی سال گذشته از روند کاهش قیمت‌ها منتفع شدند.

عمده کلان‌شهرها و شهرهای پرجمعیت در این ۱۶ استان قرار دارند. قیمت کشوری مسکن در نیمه دوم ۹۲ حدود ۱۵ درصد رشد کرد اما ریزش‌ها در تهران که از تابستان ۹۲ آغاز شد با تاخیر در سال ۹۳ به سایر شهر‌ها رسید.

بر اساس این گزارش، رقمی که مرکز آمار ایران از متوسط کشوری قیمت مسکن اعلام کرده تفاوت فاحش با عددی دارد که پیش‌تر وزارت راه‌وشهرسازی با استناد به سامانه رهگیری معاملات منتشرکرده بود.
مسکن

زمستان سال گذشته معاونت مسکن و ساختمان در مجموعه گزارش‌هایی که به صورت دوره‌ای در قالب بولتن یا خبرنامه منتشر می‌کند، اطلاعاتی از تغییرات قیمت مسکن در استان‌های مختلف ارائه داد و متوسط قیمت کشوری مسکن در نیمه اول سال۹۳ را مترمربعی ۲میلیون و ۸۱۰ هزار تومان اعلام کرد. اما اطلاعات کنونی مرکز آمار، این سطح قیمت را به مراتب پایین‌تر و معادل ۴/ ۱ میلیون تومان عنوان می‌کند.

نرخ شکاف‌ها در سه قسمت

در حال حاضر بین کلان‌شهر تهران و سایر شهرها و همچنین بین استان‌ تهران و کل کشور، فاصله زیادی به لحاظ قیمت مسکن، قیمت زمین و اجاره‌بها وجود دارد اما مقایسه این سه دسته نرخ از شکاف حداکثری در بازار زمین حکایت می‌کند.

متوسط قیمت زمین در تهران ۸/ ۵ برابر میانگین کشوری آن است به طوری که هر مترمربع زمین مسکونی یا ملک کلنگی در شهر تهران در نیمه سال گذشته به سطح ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید اما در کل کشور متری ۷۲۴ هزار تومان معامله شد.

شکاف بین تهران و کل کشور در بازار آپارتمان و اجاره‌بها به اندازه نصف زمین است به طوری که سطح قیمت مسکن و اجاره‌بها در تهران به ترتیب ۹/ ۲ برابر و ۷/ ۲ برابر نرخ‌های کشوری است. شکاف شدید در قیمت زمین ناشی از نبود زمین آماده ساخت در تهران است به طوری که در سال گذشته ۹۱ درصد ساخت‌وسازهای جدید در پایتخت روی زمین حاصل از تخریب انجام شد.

982361_843 (1)982360_229

Go to TOP