چاپ خبــر
کارشناس تغذیه پاسخ می‌دهد؛

کنگر چه خواصی دارد؟

قسمت خوراکی کنگر، ساقه آن است که ضد عفونی کننده، اشتها آور، تب بر و هضم کننده غذا است و در ضمن مصرف آن باعث تقویت دستگاه گوارش می گردد.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار به نقل از سفیر تیران، رسول مولایی با اشاره به ارزش غذایی گیاه کنکر گفت: قسمت خوراکی کنگر، ساقه می باشد که ضد عفونی کننده، اشتها آور، تب بر و هضم کننده غذا می باشد و در ضمن مصرف آن باعث تقویت دستگاه گوارش می گردد.

این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه گیاه کنگر به عنوان یکی از قدیمی ترین گیاهان مورد استفاده ایرانیان در طب سنتی بوده است، اظهار داشت: در زمانهای قدیم از کنگر برای درمان یرقان استفاده می شده است. وی برگ گیاه کنگر را ادرار آور و نیروبخش عنوان نمود.

مولایی از وجود ماده ای به نام سیتارین در عصاره ی برگ کنگر  که باعث کاهش کلسترول و تریگلیسیرید خون می شود، خبر داد و افزود: برگ گیاه کنگر نیز قلب را تقویت می کند.

این کارشناس تغذیه توصیه نمود: به علت این که کنگر پتاسیم بالایی دارد، بهتر است افرادی که دچار بیماری های کلیوی و کبدی می باشند برای مصرف مقدار آن به کارشناس تغذیه مراجعه نمایند.

4

وی مسهل و ضد سرطان بودن گیاه کنگر را از خواص دیگر آن عنوان کرد.

مولایی گفت: در ماه های آخر حاملگی بهتر است کنگر مصرف نشود زیرا ممکن است باعث زایمان زودرس گردد.

لازم به ذکر است برای آماده سازی کنگر تیغ های روی ساقه را پاک می کنند و ازساقه های آن استفاده می کنند، استفاده از سبزی های دیگری مانند نعناع و جعفری در تهیه خورش کنگر ارزش تغذیه ای آن را افزایش می دهد و اکثر مردم، کنگر را  به همراه ماست و یاخورشت همراه برنج مصرف می کنند.

Go to TOP