چاپ خبــر
رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت هشدار داد؛

شیشه در توتون قلیان ها / جزء ۳ کشور اول مصرف‌کننده دخانیات می‌شویم

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: مصرف قلیان در جمعیت ۱۳ تا ۱۵ ساله کشور بیش از ۲ برابر افزایش یافته و این رشد در دختران بیشتر بوده است. همچنین مواردی از مسمومیت با مواد مخدر محرک و شیشه را در ترکیب توتون قلیان‌ها شاهد بوده‌ایم.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار، ‌خسرو صادق‌نیت در نشست خبری به مناسبت هفته ملی مبارزه با دخانیات گفت: آنچه نگران کننده است شیوع شتابان مصرف قلیان در جامعه است به طوری که از سالهای 82 و 86 مصرف قلیان در کشور بسیار بالا و نگران‌کننده شده است.

وی ادامه داد: مصرف روزانه قلیان تا سال 86 روند کاهشی داشت و ثابت بود اما از سال 88 با تغییراتی مواجه شده است.

صادق‌نیت گفت: رشد مصرف قلیان در جمعیت 13 تا 15 ساله بیش از دو برابر افزایش یافته و در دختران بیشتر بوده است

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: شیوع مصرف مواد دخانی در سال 82 و در بین پسران 16 درصد و در سال 86 ، 31.5 درصد شده است اما در دختران از 8.7 درصد به 20 درصد رسیده است و نشان می دهد در دختران شتاب بیشتری داشته اشت.

وی گفت: رشد مصرف سیگار در پسران از 3 به 5 و در دختران از 1 به 9 درصد افزایش یافته است. این در حالی است که مصرف 2 تا 5 بسته سیگار معادل یک وعده قلیان است.

صادق نیت گفت: قلیان در خانواده‌ها مصرف می‌شود و قبح مصرف آن شکسته شده، دسته‌جمعی است و حتی افرادی که در معرض دود آن قرار می‌گیرند به اندازه حجم دود 10 نخ سیگار استنشاق می‌کنند.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت افزود: از نگرانی‌هایی که داریم دود دسته سوم است این دود بر اشیاء و در و دیوار می‌نشیند و از راه پوست جذب می‌شود بنابراین سلامت کودکان ما را تهدید می‌کند و موظف هستیم طی 10 سال 30 درصد مصرف این مواد را کاهش دهیم.

وی ادامه داد: اما اگر همین روند ادامه پیدا کند نه تنها کاهش مصرف نخواهیم داشت بلکه با رشد فزاینده روبرو می‌شویم و با آنکه جزء کشورهای پرمصرف کننده نیستیم اگر طی 3 تا 4 دهه آینده اقدام موثری انجام نشود جز 3 کشور اول مصرف کننده مواد دخانی در دنیا خواهیم بود.

صادق‌نیت گفت: ساماندهی عرضه مواد دخانی از دغدغه‌های جدی است نوجوانان و کودکان ما برای تهیه یک نخ سیگار 3 تا 5 دقیقه زمان صرف می‌کنند و خیلی اوقات تک فروشی سیگار به راحتی انجام می‌شود.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ادامه داد: همچنین موادی که به محتوای توتون قلیان اضافه می‌شود در بررسی‌ها مشخص شده 80 درصد آن شیمیایی است و عوارض متعددی را در پی دارد و افراد سودجو اخیراً به سمت مصرف مواد مخدر در ترکیب توتون قلیان رفته‌اند و ما در بیمارستان‌هایی که به مسمومین رسیدگی می‌کنند در یکی دو ماه اخیر مسمومیت با مواد محرک و مخدر را دیده‌ایم که مسمومیت با شیشه به دنبال مصرف قلیان ایجاد شده است و ما نیازمند آگاهی دادن به مردم هستیم.

منبع: فارس

Go to TOP