چاپ خبــر

سرطان پستان شایع‌ترین سرطان در بین زنان/ چاقی و کم تحرکی،مهمترین عامل شیوع سرطان پستان

کارشناس سلامت دانشگاه علوم پزشکی سمنان با بیان اینکه سرطان سینه در زنان، سرطان پروستات در مردان و سرطان معده در ایران شایع است، گفت: سرطان سینه در بین زنان اولین سرطان شایع کشور است.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار به نقل از شاخه طوبی، سرطان بیماری‌ بی رحمی است که با شیوع آن، در بدن فرد بیمار مشکلات بسیاری را ایجاد می‌شود و این در حالی است که انسانها هر روز به دنبال راهی برای درمان انواع سرطان‌ها در جهان می‌باشند ولی براساس آمارها روند افزایش این بیماری در جامعه ایران است که به سومین عامل مرگ و میر در ایران تبدیل شده است بنابراین کسب اطلاعاتی در این باره ضروری به نظر می‌رسد.

آزاده علیزاده، کارشناس سلامت دانشگاه علوم پزشکی سمنان در خصوص شایع‌ترین سرطان‌ در بین زنان گفت: سرطان پستان یکی از شایعترین نوع سرطان در بین بانوان است که با پیشگیری به موقع قابل درمان می باشد.

وی با بیان اینکه سرطان سینه در زنان، سرطان پروستات در مردان و سرطان معده در ایران شایع است، افزود: سرطان سینه در بین زنان اولین سرطان شایع کشور است.

چاقی و کم تحرکی،مهمترین علل شیوع سرطان پستان در بین بانوان

علیزاده،  چاقی، کم تحرکی و تغذیه نامناسب را ازمهمترین علل شیوع سرطان پستان در بین بانوان برشمرد.

کارشناس سلامت دانشگاه علوم پزشکی سمنان افزود: افزایش هورمون استروژن در بدن زنان باعث می شود که این افراد به سرطان سینه مبتلا شوند.

ژنتیک؛ عامل ایجاد کننده سرطان سینه

علیزاده، توده یا غده سفت در قسمتی از پستان، تغییر رنگ پوست در نواحی سینه و  وجود اختلالات در نوک سینه، ترشح از پستان و… را از علائم سرطان سینه در بین بانوان عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه ژنتیک و سابقه فامیلی از عوامل ایجاد کننده سرطان در بین زنان است، تصریح کرد: یک هفته بعد از قاعدگی بهترین زمان معاینه برای تشخصی سرطان پستان است.

 این کارشناس سلامت با بیان اینکه باید معاینات ماهانه در بانوان صورت گیرد، گفت: در افرادی که مشکوک به این بیماری هستند توسط پزشک متخصص با ماموگرافی، سونوگرافی این بیماری تشخیص داده می شود.

وی خاطرنشان کرد: معاینات ماهانه باید در همه بانوان صورت کیرد حتی اگر علائمی ندارند و افرادی که در خانواده آنها این بیماری ها موجود بوده باید حتما تحت نظر پزشک باشند.

جلوگیری از سرطان سینه با ورزش

علیزاده درخصوص تغذیه افراد برای پیشگیری از سرطان، گفت: با تغذیه صحیح و فعالیت فیزیکی و ورش مناسب از افزایش وزن جلوگیری کنید تا به سرطان مبتلا نشوید.

کارشناس سلامت دانشگاه علوم پزشکی سمنان با بیان اینکه بانوان از میوه و سبزی به اندازه کافی استفاده کنند، تاکید کرد: بانوان باید از مصرف سرخ کردنی ها و نگهدارنده در برنامه غذایی خود جدا خودداری کنند.

Go to TOP