چاپ خبــر

تدابیر لازم جهت روزه داری در روزهای بلند ماه مبارک رمضان

به دلیل قرار گرفتن ماه مبارک رمضان در فصل تابستان و گرمی هوا در این فصل و فاصله طولانی بین سحر و افطار، روزه داری نیاز به رعایت تدابیری دارد تا ضمن حفظ سلامت بدن، فرد بتواند با این یک ماه روزه داری اخلاط فاسد خود را نیز دفع نماید. لذا بر آن شدیم تا تدابیری که در منابع طب سنتی توسط حکما برای چنین زمانهایی بیان شده است را به اجمال بیان کنیم تا با رعایت این موارد إن شاءالله بتوانید روزه داری آسانتری را تجربه کنید.

1- در وعده افطار چه بخوریم و با چه غذاهایی باید شروع کنیم؟

بهترین غذا جهت باز کردن افطار در این فصل آب جوش ولرم به همراه خرما می باشد.

در وعده افطار باید غذاهای لطیف، زود هضم و سریع الجذب را بخورید تا بدن بتواند در زمان اندک انرژی از دست رفته خود را تأمین کند. مانند موارد زیر:

1) آب گوشت بدون کوبیده آن

2) تخم مرغ عسلی

3) سوپ جو

4) خوراک سبزیجات

5) مربای انجیر

6) عسل

7) سرکه با شیره

8) مربای تمشک

9) ماءالشعیر سنتی

طرز تهیه ماءالشعیر سنتی: 14 لیوان جو پوست کنده را بپزید تا بشکفد سپس صاف کرده استفاده شود.کسانی که سرد مزاجند با عسل بخورند و کسانی که گرم مزاجند همان آبش را خالی بخورند.

* چند نکته مهم:

– استفاده از غذاهای غلیظ در وعده افطار باعث می شود که معدۀ خالی سنگین شده و دچار ضعف شدید می شود،ضمن اینکه زمانی که طول می کشد تا انرژی به تن برگردد، بین 8 تا 12 ساعت است، پس شخص در ضعف بسر می برد، ضمناً در وعده سحر میل به غذا کم می شود و شخص در طول روز احساس گرسنگی را تجربه می کند.

– استفاده از آب یخ و هر شربتی که در آن یخ باشد و هندوانه و میوه های خنک در کنار وعده افطار به هیچ وجه مورد تأیید حکمای طب سنتی نیست چرا که عامل اصلی مشکلات گوارشی و باعث بیماری کبد چرب و سنگ کیسه صفرا و بسیاری از بیماری های دیگر خواهد شد، ضمن اینکه در رفع عطش کارساز نخواهد بود. چاره آن کمی صبر است و آب ولرم جوشیده که بعد از حدود نیم ساعت این مشکل کاملاً برطرف خواهد شد.

 

2- از فاصله افطار تا سحر چه بخوریم؟ چگونه بر تشنگی غلبه کنیم؟

بهترین موادی که باید در فاصله افطار تا سحر خورده شود استفاده از شربت ها و میوه های زیر است:

1) شربتهایی که در آن از خاکشیر، تخم شربتی، قدومه شیرازی، بارهنگ و … استفاده شده باشد.(هم برای گرم مزاجان و هم برای سرد مزاجان)

2) شربت آبلیمو، آب زرشک، سرکه انگبین، عرق کاسنی با عسل و .. برای کسانی که گرم مزاجند بسیار خوب است و سرد مزاجان باید کمتر استفاده کنند.

3) میوه هایی مثل هندوانه، خربزه، طالبی، گرمک، آلبالو، زردآلو، گیلاس توصیه می شود با فاصله 2 ساعت از وعدۀ افطار میل شود. بهتر است این میوه ها براساس مزاج میل شود. مثلا کسی که گرم است هندوانه و آلبالو و… و کسی که سرد مزاج است خربزه و گیلاس و… میل کند.

 

3- در وعده سحر چه بخوریم که احساس گرسنگی و تشنگی نکنیم؟

در وعده سحر توصیه شده است غذاهای سنگین و دیر هضم و غلیظ که شور و پرادویه نباشند، استفاده گردد.

ضمنا توصیه می شود که از شربتهایی که گفته شد قبل از شروع وعده سحر 1 الی 2 لیوان میل شود. غذا هایی مثل کوبیده ی گوشت، حلیم، هر غذای گوشتی با برنج، عدسی، نان و پنیر و گردو و سبزی خوردن، ارده و شیره انگور، شامی با گوشت

*نکات:

– استفاده از سالاد (گوجه – خیار – کاهو) در وعده  سحر توصیه می شود.

طرز تهیه سس: مواد زیر را با توجه به ذائقۀ خودتان مخلوط کنید و به عنوان سس در سالاد استفاده کنید: (روغن زیتون – عسل – رب انار – لیموترش)

– استفاده از ماست باعث فساد غذاهای گوشتی شده و معده دچار مشکلات گوارشی می شود.

– یک ساعت بعد از وعده سحر نخوابید تا معده بتواند هضم اول را به خوبی انجام دهد.

Go to TOP