چاپ خبــر
رئیس دامپزشکی فریدونشهر؛

قبل از مصرف گوشت، آن را 24 ساعت در یخچال نگهداری کنید

رئیس دامپزشکی فریدونشهر با بیان این که تاکنون در شهرستان مورد ابتلا به تب کریمه-کنگو و آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نداشتیم، رعایت بهداشت و سمپاشی محل نگهداری دام را مهمترین عامل در پیشگیری از این بیماری دانست.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار، رئیس شبکه دامپزشکی فریدونشهر در گفتگو با خبرنگار پونه زار گفت تاکنون هیچ مورد ابتلا به تب کریمه-کنگو و یا آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در این شهرستان گزارش نشده است.

نصرت اله اصلانی اظهار کرد برای جلوگیری از ابتلای به این بیماری‌ها می‌بایست بهداشت در مراقبت از دام به طور کامل رعایت شود و محل نگهداری دام به طور مرتب مورد سمپاشی قرار گیرد.

وی بیان کرد انتقال بیماری تب کریمه-کنگو عمدتا از طریق گزش و له کردن کنه آلوده و سایر حشرات و یا تماس مستقیم با دام آلوده، خون و دیگر ترشحات آن است.

رئیس دامپزشکی فریدونشهر علایم این بیماری را تب و لرز، سردرد، درد عضلانی، گلو-درد، دردشکم، تهوع، اسهال پرخون، حساسیت به نور چشم و دانه‌های قرمز جوش مانند در بدن برشمرد.

اصلانی از عدم وجود یخچال در کشتارگاه برای سرد کردن گوشت پیش از عرضه سخن گفت و به خریداران گوشت توصیه کرد قبل از مصرف گوشت، آن را به مدت 24 ساعت در یخچال نگه داری کنند و گفت خرد کردن و طبخ جگر باید بعد از نگهداری 48 ساعته در یخچال انجام شود.

وی با اشاره به این که آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از طریق پرندگان مهاجر منتقل می‌شود خواستار جلوگیری از تماس پرندگان خانگی و آب و دان آن‌ها با پرندگان وحشی و آزاد شد.

وی علایم ابتلای پرندگان به این بیماری را بی حالی شدید پرنده، سیاه شدن تاج، ریش و خونریزی در ساق پا و بروز تلفات شدید دانست.

اصلانی به موارد متعدد گزارش شده از تب مالت نیز اشاره کرد و گفت برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری می‌بایست از مصرف پنیر تازه خودداری کرد و قبل از مصرف شیر آن را جوشاند.

  1. باتشکر از اطلاع رسانی بسیار خوبتان کاش شبکه دامپزشکی با همکاری شبکه بهداشت ترتیبی اتخاذنمایند تا با نصب پلاکا رد به همان اندازه که قیمت های گوشت نصب گردیده به صورت پرس شده در دید عموم قرار گیرد مخصوصا روستاییان منظور نگهداری 24 ساعته در یخچال

Go to TOP