چاپ خبــر
مدیرکل اداره کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان:

زیرساخت‌های فرهنگی استان اصفهان در شأن نصف جهان نیست

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان با بیان این که زیرساخت‌های فرهنگی و کتابخانه‌ای موجود درخور نصف جهان نیست، تصریح کرد زیرساخت‌های کتابخانه‌ای موجود هم تراز نام اصفهان کار نشده است.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار، جلسه بررسی وضعیت کتابخانه‌های عمومی شهرستان فریدونشهر با حضور بهروز صادقی، مدیرکل اداره کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان، در فرمانداری فریدونشهر برگزار شد.

در این جلسه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان با بیان این که زیرساخت‌های فرهنگی و کتابخانه‌ای موجود درخور نصف جهان نیست، تصریح کرد زیرساخت‌های کتابخانه‌ای موجود هم تراز نام اصفهان کار نشده است و نه تنها کتابخانه مرکزی در شهر اصفهان نداریم بلکه خیلی از کتابخانه‌ها در مرکز استان از کتابخانه ابن مسکویه گرفته تا کتابخانه باقوشخانه و کتابخانه رهنان فاقد کمترین امکانات هستند.

صادقی در مورد نقش فرهنگ در جامعه گفت در حال حاضر اقتصاد حرف اول را در دنیا می‌زند و خوشبختانه فرهنگ ما زیربنای اقتصاد ماست و این فرهنگ ماست که خط و خطوط اقتصاد ما را می‌کشد.

وی وجود اشخاصی که دغدغه‌های فرهنگی دارند را فخر فرهنگی کشور دانست و اظهار کرد همیشه پول تمدن آور نیست و بسیاری از نخبگان، نویسندگان و اهالی فرهنگ ما از محل‌های فقیر و کمتر توسعه یافته برخاسته‌اند.

صادقی بیان کرد ما برای اولین بار در تاریخ نهاد کتابخانه‌ها نیازسنجی را از خود شهرستان‌ها آغاز کردیم و بر اساس نیازهای بیان شده توسط کتابداران، خرید خود را انجام داده‌ایم.

وی خواستار شناسایی مکان‌های قابل استفاده برای کتابخانه در فضاهای اداری و … شد و گفت در صورت شناسایی این فضاها و دایر کردن کتابخانه در آن مکان‌ها چه در محلات شهر و چه در روستاها، نیروی انسانی آن را تأمین خواهیم کرد.

غلامرضا یسلیانی،‌ سرپرست فرمانداری فریدونشهر، هم در این جلسه بزرگترین معجزه عالم را کتاب خواند و اظهار کرد اگر مردم با کتاب مرتبط شوند خیلی از مشکلات حل می‌شود. وی با اشاره به تعدد نویسندگان، شعرا و هنرمندان در فریدونشهر، این شهرستان را شهرستانی با سابقه بالای فرهنگی دانست.

شهناز میرزایی، مسئول اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان فریدونشهر، در این جلسه که به بررسی فاصله شاخص‌های فضا، عضو و منابع تا افق 1404 اختصاص داشت، به بیان آمار و اطلاعات سه کتابخانه شهرستان پرداخت و گفت در حال حاضر 32205 جلد کتاب در کتابخانه‌های عمومی شهرستان فریدونشهر موجود است که طبق شاخص تعریف شده در افق 1404 می‌بایست این تعداد به ازای هر نفر به چهار جلد برسد یعنی به رقمی معادل 153336 جلد کتاب.

وی همچنبن تعداد اعضای کتابخانه را 6602 نفر بیان کرد و اظهار کرد طبق چشم انداز 1404 این تعداد باید به 13400 نفر برسد. مسئول اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان فریدونشهر تعداد کتب به امانت رفته طی یک سال تا خرداد 94 را 28172 جلد کتاب عنوان کرد.

IMG_3727

علیرضا رحیمی، رئیس شورای سابق فریدونشهر، که در جلسه حضور داشت با انتقاد نسبت به مکان در نظر گرفته شده برای کتابخانه به مکان‌یابی اشتباه کانون پرورش فکری کودک و نوجوان و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه شهر اشاره کرد و گفت ما به جای درس گرفتن از این اشتباه دوباره می‌خواهیم آن را تکرار کنیم. وی ادامه داد کتابخانه باید جایی باشد که بیشترین رفت و آمد و تراکم جمعیتی در آن جا وجود داشته باشد.

عبدالرضا اصلانی، رئیس شورای اسلامی فریدونشهر، علت جانمایی کتابخانه در اطراف میدان خلیج فارس به جای محل شهرداری را برنامه‌های توسعه ساختمان شهرداری دانست و اظهار کرد جهت کمک در ساخت کتابخانه پروانه ساخت آن به صورت رایگان صادر می‌شود.

علی علوی نژاد، رئیس اداره آموزش و پرورش فریدونشهر، در این جلسه ضمن انتقاد به سانسور کتب بیان کرد گروه سانسور کتب باید انسان‌های اهل مطالعه باشند. وی همچنین برای گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی گفت استفاده از کتابخانه باید رایگان باشد.

علوی نژاد همچنین وعده اهدای 150 جلد کتاب خطی به کتابخانه عمومی فریدونشهر را به شرط کمک نهاد کتابخانه‌ها به نوسازی یکی از مدارس داد.

علیمراد نعمتی، شهردار برف انبار، هم فضای درونی کم و فضای بیرونی نامناسب را از مشکلات کتابخانه عمومی شهر برف انبار دانست و برای گسترش فرهنگ کتابخوانی از ریاست آموزش و پرورش و سایر مسئولان خواست از کتاب برای انتخاب هدایا و جوایز مختلف استفاده کنند.

گشتاسب مری، بخشدار فریدونشهر، با بیان این که 19800 نفر از جمعیت شهرستان فریدوشهر در روستاها ساکن هستند، خواستار تشکیل کتابخانه‌های کوچک در برخی روستاهای پرجمعیت شد که این خواسته با جواب مثبت مدیر کل امور کتابخانه‌های استان مواجه شد.

ابراهیم گوگونانی، شهردار فریدونشهر، هم پیشنهاد تمرکز زدایی از کتابخانه و تأسیس کتابخانه‌های کوچک محلی را در سطح شهر و شهرستان داد.

  1. رضا گفت:

    فعلا یک کتابخانه کوچک در شهر بسازید. کتابخانه های کوچک محلی پیشکش! البته هرچه مردم یک محل بیسوادتر باشند بهره کشی از آنها راحت تر است.

  2. واقعاٌ باید به حال این مردم با این مسئولین گریست.
    نفهمیدیم سانسور کتاب چه جای طرحی دراین جلسه داشت که این آقااین اظهارنظرراارائه فرمودند. مگرکدام یک ازاین حاضرین درسطح این مساله ودست اندرکارسانسورکتاب بودند .چرااینها به خود نمی آیند وکارخودشان راانجام نمیدهند.

  3. اونوقت ایشون این کتابهای خطی را از کجا اورده بره به اداره ش برسه *. بهتر نیست هزینه مجری هاش را صرف همون بهسازی می کرد . واقعا فکر کردن مردم نمی فهمن نه مطمئن باشن که می فهمن .

Go to TOP