چاپ خبــر
راه های کسب درآمد بالا؛

زیبای خوشمزه‌ای که جوان تبریزی را به سود بالایی رسانده است

اگر تصميم گرفته ايد كه جزو پرورش دهندگان مرغ شاخدار شويد، اين گزارش را با دقت بيشتري بخوانيد چرا كه سوژه اين گزارش مي خواهد فوت و فن پرورش مرغ شاخدار و البته آن فوت هاي ريز كوزه گري را با شما در ميان بگذارد.

به گزارش سایت تحلیلی حبری پونه زار به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بسيج سازندگي، كافي است كمر همت ببنديد و تلاش كنيد تا به آرزوهايي كه داريد جامه عمل بپوشانيد. شما اين توانايي را داريد تا به آرزوهايي دست پيدا كنيد كه از نظر بقيه افراد، دست نيافتني و عجيب هستند، اما باور كنيد خيلي از آرزوها زاده شده اند تا شما آن ها را وارد دنياي واقعيت كنيد. اين آرزو مي تواند در هر زمينه اي باشد؛ از خريد يك ماشين گرانقيمت گرفته تا وارد شدن به عرصه كاري كه هيچكس حتي به آن فكر هم نكرده است. در اطرافمان آدم هاي زيادي وجود دارند كه از صفر شروع كرده اند و حالا به آرزوهايشان رسيده اند، درست مثل اين جوان اهل تبريز كه براي اولين بار در ايران به سراغ پرورش عمده مرغ شاخدار رفت و حالا پس از گذشت سال ها، به يكي از پرورش دهندگان اين حيوان زيبا كه گوشت لذيذي هم دارد تبديل شده است.
*آغاز كار با پرورش ماهي تزئيني
حامد مظفري 35 ساله است، مي گويد از سال 89 پرورش مرغ شاخدار را شروع كرده است، پاي حرف هاي او كه بنشينيد خواهيد ديد زندگي اين جوان ايراني پر از پستي و بلندي بوده و براي اين كه به يك پرورش دهنده موفق تبديل شود، سختي ها و دشواري هاي زيادي را تحمل كرده است.«قبل از سربازي، مغازه اي براي خودم دست و پا كردم و با خريد چند آكواريم بزرگ، مشغول پرورش و فروش ماهي هاي زينتي شدم».
او بعد از مدتي راهي سربازي شد اما در اين دوران هم به اين فكر مي كرد كه پس از پايان خدمت بايد وارد چه شغلي شود كه كمتر كسي به سراغش رفته باشد، سود خوبي داشته باشد و البته در زمره كارهايي باشد كه بتوان در آن كار آفريني كرد.
«در دوران سربازي دائم به اين فكر بودم كه پس از پايان خدمت كاري را تجربه كنم كه برايم درآمدزايي خوبي داشته باشد. از آنجا كه قبلا دستي در آتش نگهداري پرندگان داشتم، از بين كارهايي كه به ذهنم خطور مي كرد تصميم گرفتم پرورش بلدرچين را تجربه كنم. سال 82 در حالي كه روزهاي آخر خدمت سربازي را پشت سر مي گذاشتم، 49 جوجه بلدرچين به قيمت 500 تومان خريداري كردم و آن ها را در يكي از آكواريوم هاي بزرگي كه از زمان پرورش ماهي برايم مانده بود نگهداري كردم. از آن تعداد جوجه، 35 قطعه بزرگ شدند و تخم گذاري كردند. وقتي نتيجه كار را ديدم به پرورش بلدرچين علاقه مند شدم و با خريد حيوان مولد و اجاره مكاني براي پرورش، كار حرفه اي ام را آغاز كردم و بعد از چهار سال به يك پرورش دهنده بزرگ تبديل شدم».
*به دنبال يك شغل جديد
اگر از كاري كه داريد احساس رضايت نكنيد به دنبال شغل جديدي مي رويد؟ يعني آنقدر ريسك پذير هستيد كه همه مشكلات يك كار جديد را به جان بخريد اما دنبال كار مورد علاقه تان باشيد؟ حامد مظفري اين كار را انجام داد و پس از 7 سال فعاليت در حوزه پرورش بلدرچين به سراغ شغل جديدي رفت كه تا آن روز هيچكس در كشور تجربه آن را نداشت و حتي كمترين اطلاعاتي از آن در دسترس نبود. حامد درباره اين شغل جديد مي گويد: «سال 89 احساس كردم در كار بلدرچين، دست زياد شده و به اين فكر افتادم كه به دنبال پرورش حيوان ديگري بروم. طي اين سال ها وارد دانشگاه شدم و تحصيلاتم را تا مقطع كارشناسي ارشد پرورش طيور ادامه دادم، به همين خاطر بود كه مطالعات و تحقيقات زيادي در اين باره داشتم، مدت ها به دنبال حيواني بودم كه مردم آن را نشناسند و هيچكس در داخل كشور آن را پرورش نداده، در ميان همه پرندگاني كه بررسي مي كردم به مرغ شاخدار رسيدم. حيوان شگفت انگيزي كه قدرت تطبيق بالايي با محيط دارد و مي تواند از دماي 40 درجه زير صفر سيبري گرفته تا گرماي طاقت فرساي گينه در آفريقا زندگي كند».
*من و مرغ شاخدار
جرقه اوليه پرورش مرغ شاخدار در ذهن حامد خورد و تصميمش را براي راه اندازي مكان و شرايط پرورش مرغ شاخدار گرفت.
«طبق اطلاعاتي كه بدست آورده بودم مرغ شاخدار به صورت اصلاح نژاد براي توليد صنعتي در ايران وجود نداشت و فقط در چند كشور خارجي اين حيوان را پرورش مي دادند. تحقيقات گسترده اي كردم تا اين كه با دو كشركت فرانسوي آشنا شدم و از طريق ايميل با آنها ارتباط برقرار كردم. حتي براي خريد مرغ شاخدار از اين شركت پولي را هم كنار گذاشته بودم اما متاسفانه به دليل تحريم هايي كه وجود داشت اين شركت ها از فروش حيوان به من خودداري كردند».
*”نه” كه بيايد پيگيرتر مي شوم
«من آدمي هستم كه اگر در يك كاري “نه” بيايد مصمم تر مي شوم و به قولي سر لج مي افتم و تا آن كار را انجام ندهم بيخيال نمي شوم». اين جملات را حامد مي گويد تا نشان دهد كه چقدر در پرورش مرغ شاخدار ثابت قدم بوده است: «به دنبال راهي براي شروع پرورش مرغ شاخدار بودم تا اين كه فكري به ذهنم رسيد. قبلا اطلاعاتي داشتم كه اين حيوان را در بازارهاي محلي مي فروشند به همين خاطر راهي بازار شدم و 6 قطعه مرغ شاخدار خريداري كردم. اين پرندگان را در همان محلي كه در آن زمان براي پرورش بلدرچين اجاره كرده بودم نگهداري كردم. جوجه ها را در اواخر فصل سرما خريداري كردم و 6 ماه از آنها نگهداري كردم تا اينكه در فصل بهار و زمان جفت گيري طبيعي، مرغ هاي شاخدار تخم گذاري كردند و با استفاده ار دستگاه هاي جوجه كشي كه براي بلدرچين مورد استفاده بود، توانستم 90 قطعه پرنده پرورش بدهم. اين اولين قدم براي آغاز پرورش مرغ شاخدار بود. در قدم بعدي، از بين اين 90 قطعه 27 قطعه پرنده را انتخاب كردم، 19 قطعه ماده بودند و 8 قطعه ديگر نر. اين تعداد مرغ به من كمك كرد تا بتوانم پرورش اصلي مرغ شاخدار را آغاز كنم. يك سال بعد، تعداد مرغ هاي شاخدار به 1200 قطعه رسيد و سال گذشته هم حدود 20 هزار مرغ شاخدار پرورش دادم.»
*مرغ شاخدار بهتر از مرغ معمولي
با ديدن مرغ شاخدار در درجه اول، زيبايي اين پرنده به چشم مي آيد، اما اين حيوان به غير از زيبايي، خصوصيت مهم ديگري هم دارد كه مشتريان را براي خريد آن ترغيب مي كند، اين كه بجاي استفاده از مرغ معمولي، از اين حيوان براي تغذيه استفاده شود.
«يكي از مزاياي پرورش مرغ شاخدار اين است كه محصولات مستقيم و غير مستقيم آن را مي توانيد وارد بازار كنيد. به طور مثال مي توانيد اين حيوان را به عنوان يك حيوان تزئيني به فروش برسانيد يا اينكه گوشت آن را بفروشيد علاوه بر آن مي شود تخم خوراكي اش، تخم نطفه دار آن، جوجه، نيمچه و پرنده مولد را به بازار عرضه كنيد. از طرفي اين حيوان به خاطر تطابق خوبي كه با محيط دارد نسبت به خيلي بيماري ها مقاوم است، البته اين حيوان در مقابل بيماري “نيوكاسل” ضعيف است كه با مديريت درست مي توان از آلوده شدن گله به اين بيماري جلوگيري كرد».
*از كجا شروع كنيم؟
اگر تصميم گرفته ايد كه جزو پرورش دهندگان اين حيوان زيبا شويد، از اينجا گزارش را با دقت بيشتري بخوانيد چرا كه سوژه اين گزارش مي خواهد فوت و فن پرورش مرغ شاخدار و البته آن فوت هاي ريز كوزه گري را با شما در ميان بگذارد. مظفري توضيحاتش را با بحث هاي مالي شروع مي كند: «در بخش مالي دامپروري و پرورش طيور دو بخش داريم. بخش اول هزينه هايي مثل خريد يا اجاره محل پرورشگاه و احداث سالن ها و خريد تجهيزاتي مانند دان خوري، آب خوري، تجهيزات سرمايشي و گرمايشي، دستگاه هاي جوجه كشي و… است. در بخش هزينه هاي جاري هم مي توان به خريد جوجه، دان، ويتامين و غيره اشاره كرد كه البته اين هزينه ها به توان مالي هر فرد بستگي دارد. از قديم گفته اند هرچقد پول بدهي همانقدر آش مي خوري اما به نظر من شما مي توانيد اين كار را از صفر شروع كنيد همانطور كه من شروع كردم يا آنكه با پول زيادي شروع به كار كنيد و در هر دو صورت به موفقيت برسيد.»
*با 200 ميليون شروع كنيد
اين پرورش دهنده مرغ شاخدار در كشور مي گويد: «اگر بخواهم مبلغ پايه اي را براي آغاز كار پرورش پيشنهاد كنم مي گويم حدودا 200 ميليون تومان مي تواند به شما كمك مي كند تا در اين كار موفق تر باشيد. هرچند در شرايط كنوني بيشتر افرادي كه پول كلاني دارند پول خود را در اختيار بانك ها مي گذارند و بدون هيچ دردسري سود ماهيانه شان را مي گيرند و ريسك كارهايي مثل پرورش را به جان نمي خرند اما اين كار هم سود قابل توجهي دارد.»
*6 ماهه به سود برسند
پرورش مرغ شاخدار جزو مشاغل زود بازده است و در يك بازه زماني 6 ماهه شما را به سود خوبي مي رساند. حامد مظفري كه حالا چند سالي است از پرورش مرغ شاخدار به سوددهي خوبي رسيده درباره مسائل مالي اين كار اطلاعات خوبي در اختيارمان مي گذارد: «مرغ شاخدار در يك محيط روستايي هم قابل پرورش است و اگر شما چنين مكاني را در اختيار داريد چند قدم از افرادي كه بايد مكاني براي پرورش تهيه كنند جلوتر هستيد. اما مهمترين قسمت اين كار تعيين هدف است بايد تصميم بگيريد كه مي خواهيد مولدگيري كرده و بعد از آن جوجه كشي داشته باشيد و يا اين كه به پرورش براي توليد گوشت فكر مي كنيد.»
*قيمت ها را بدانيد
«اگر قصد جوجه كشي و مولدگيري داريد مي توانيد هر جوجه را حدود 7500 تومان بخريد و هر جوجه پس از يك دوره 6 ماهه 140 تخم مي گذارد. حالا شما مي توانيد مقداري از تخم ها را براي مصرف خوراكي وارد بازار كنيد و از طرف ديگر اين امكان وجود دارد كه تخم هاي نطفه دار را براي جوجه كشي وارد دستگاه جوجه كشي كنيد. جوجه كشي از تخم هاي نطفه دار به غير از دستگاه جوجه كشي كه حدودا 10 ميليون قيمت دارند احتياج به يك سالن هم دارد كه شرايط دمايي مناسب را براي جوجه شدن تخم ها داشته باشد. اما اگر فقط قصد داريد حيوان گوشتي پرورش دهيد كافي است جوجه يكروزه خريداري كنيد و بعد از 100 روز كه دوره پرورش آن تمام شد مرغتان را به فروش برسانيد.»
*تخم اين مرغ فروش بيشتري دارد
مظفري درباره قيمت ها نيز مي گويد: «يك مرغ شاخدار نهايتا تا يك كيلو و چهارصد گرم گوشت دارد كه الان در بازار كيلويي 30 هزار تومان به فروش مي رسد، البته هنوز خريد و استفاده از گوشت اين پرنده در بين مردم رواج پيدا نكرده است و اميدواريم با تبليغات بيشتر مردم با اين حيوان و مزاياي گوشت آن بيشتر آشنا شوند. يكي از مزاياي مهم اين مرغ چربي بسيار اندكي است كه نسبت به مرغ هاي معمولي دارد. در شرايط كنوني تخم خوراكي اين حيوان متقاضي خوبي دارد و هر دانه آن هزار تومان فروخته مي شود البته شما مي توانيد نطفه دار اين حيوان را به قيمت 5 هزار تومان به افرادي كه قصد پرورش اين حيوان را دارند بفروشيد. قسمت ديگر درآمدزايي در پرورش اين حيوان نيز مربوط به فروش نيمچه پرنده مي شود كه حدودا 45 هزار تومان قيمت دارد . حيوان مولد نيز 70 هزار تومان قيمت دارد كه هم اكنون در بازار عرضه مي شود.»
  1. گوش مردم از اين حرفا پره .

  2. این حرفا رو ول کنید یکی بگه چرا اب اینقد گلالوده.جوان تبریزی برامون اب و نون نمیشه

  3. فريدونشهر اينقد هوا سرده كه مرغ شاخدار و مرغ دم دار و بلدرچين و اين پرندگان يه روزم دوام نمياورند.بفكر يه منبع درآمدي ديگه باشيد. اين راه هارا مردم فريدونشهر آسفالت كردن.

Go to TOP