چاپ خبــر
کشف هفتمین گونه گربه سان در استان؛

لاشه یک قلاده سیاه گوش در فریدونشهر پیدا شد+عکس

با پیدا شدن یک قلاده سیاه گوش در فریدونشهر، وجود این گونه گربه سان کمیاب در استان اصفهان به اثبات رسید.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار، مسئول دفتر حفاظت محیط زیست فریدونشهر امروز در گفتگو با خبرنگار پونه زار از کشف لاشه مرده یک قلاده سیاه گوش در شهرستان فریدونشهر خبر داد.

محمد میکلانی اهمیت این کشف را از این جهت دانست که از میان هشت گونه گربه سانی که گفته شده است در استان اصفهان وجود دارند، تاکنون شش گونه دیده و ثبت شده بود که با کشف لاشه این سیاه گوش، وجود هفتمین گربه سان هم در استان اصفهان به اثبات رسید.

SiahGoosh001

وی گفت: تاکنون از زیرراسته گربه سانان در استان اصفهان گونه‌های یوزپلنگ ایرانی، پلنگ، کاراکال، گربه وحشی، گربه شنی، گربه پالاس و سیاه گوش در استان اصفهان دیده شده‌اند و وجودشان به اثبات رسیده است.

مسئول دفتر محیط زیست فریدونشهر اظهار کرد: گربه جنگلی تنها گونه باقی مانده از گربه سانانی است که گفته شده در استان اصفهان وجود دارد ولی تاکنون وجودش به اثبات نرسیده است و پیش بینی می‌شود زیستگاه این گونه گربه سان نیز در شهرستان فریدونشهر باشد.

رنگ و ظاهر سیاه گوش شبیه به یوزپلنگ ایرانی است با این تفاوت که انتهای گوش‌های سیاه گوش، موهای سیخ مشکی رنگ وجود دارد. سیاه گوش جُثه و دمی کوتاه تر از یوز داشته و ترکیب چشمانش با یوز متفاوت است. این گونه جانوری در معرض انقراض بوده و جزء جانوران حفاظت شده است.

SiahGoosh002

میکلانی علت مرگ سیاه گوش کشف شده را کهولت سن وی دانست و بیان کرد: نمی‌توان در مرگ این جانور کمیاب، از بین رفتن زیستگاه و اکوسیستم آن را نادیده گرفت چرا که استفاده از سموم جهت از بین بردن جوندگان کوچک در مزارع و باغات و شکار بی رویه در این امر اثر مستقیم دارد.

  1. با سلام وتشکر از شما که اینگونه وجالب در مورد این حیوان توضیح دادید خسته نباشید

  2. باسلام
    مدیریت محترم سایت ارزشمندوعلمی دوستدارطبیعت پونه زار ومسئول محترم دفترحفاظت محیط زیست فریدونشهر
    ازگزارش جالب ودیدنی های شما وکشف وپیگیری های مستمرتان نهایت تشکرراداریم. به حق که گزارشهای شما ناثیربه سزایی درحفاظت اکوسیستم منطقه زیبای فریدونشهردارد.موفق باشیدوسربلند.

  3. رحیمی گفت:

    سیاه گوش، گونه ای از گربه سانان است که در مناطق استپی، جنگلی و بوته زارهای مرتفع کوهستانی زندگی میکنه در گذشته در البرز، گرگان و الموت دیده می شد ولی اخیراً در مناطق دیگه مثل شهرضا نیز مشاهده شده است. گونه ای بسیار مخفی کاره که به راحتی نمی شه اون رو مشاهده کرد مگر به صورت گذری و کاملاً اتفاقی در شمال این قدر جثه بزرگی داره (قد 75 سانتی متری) که شمالی ها بهش میگن پلنگ مول، و حتی افرادی هم اونا با پلنگی اشتباه می گیرن!!! در هر حال ممنون از آقای میکلانی و مدیریت سایت جهت پوشش این خبر مهم برای محیط زیست استان/.

Go to TOP