چاپ خبــر

چه کسانی لیست اصلاح‌طلبان را برای مجلس تهیه می‌کنند + سوابق

درحالی که رهبر انقلاب درباره لیست‌های انتخاباتی تاکید کردند کسانی که دلشان دنبال حرف‌های آمریکا و دیگر بیگانگان است، قابل اعتماد نیستند، مواضع برخی اصلاح‌طلبان که لیست‌‌های استانی این جریان سیاسی را تهیه می‌کنند، درباره آمریکا قابل توجه است.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار به نقل از مشرق، رهبر معظم انقلاب در دیدارهای اخیر خود با طرح مباحث انتخاباتی به اهمیت لیست‌های انتخاباتی پرداختند و در حالی که مقام معظم رهبری درباره لیست‌های انتخاباتی تاکید کردند کسانی که دلشان دنبال حرف‌های آمریکا و دیگر بیگانگان است، قابل اعتماد نیستند، مواضع برخی اصلاح‌طلبان که لیست‌‌های استانی این جریان سیاسی را تهیه می‌کنند، درباره آمریکا قابل توجه است.

در همین زمینه رهبر انقلاب در دیدار با ائمه جمعه سراسر کشور درباره‌ بحث حق‌الناس فرمودند: بُعد دیگر حق‌الناس رعایت حق در سیاهه‌ها و فهرست‌های پیشنهادی است؛ کسانی که این لیست‌ها را می‌دهند ببینند که چه کسی شایسته است؛ رعایت حق را بکنند نه رعایت جناح‌بازی و رفیق‌بازی.

همچنین مقام معظم رهبری در دیدار با مردم قم که روز 19 دی برگزار شد، درباره اهمیت لیست‌های انتخاباتی تاکید کردند: اگر پیشنهاد دهندگانِ لیستها، مؤمن و انقلابی هستند و خط امام را واقعاً قبول دارند می‌توان به لیست آنها درباره مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان اعتماد کرد اما اگر به انقلاب و دین و استقلال، چندان اهمیتی نمی‌دهند و دلشان دنبال حرفهای آمریکا و دیگر بیگانگان است، قابل اعتماد نیستند.

پس از حضور حداکثری اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم، مقرر شد «شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان کشور» لیست‌ اصلاح‌طلبان در سراسر کشور را تهیه و مشخص کند و بنابراین برخی از اعضای این شورا این مسئولیت را بر عهده گرفتند و یک گروه محدود در اصلاح طلبان فهرست نهایی را آماده می‌کند.

**عارف: به دنبال سازش خواهم بود

 

محمدرضا عارف که ریاست شورای سیاستگذاری شورای اصلاح‌طلبان و بنیاد امید ایرانیان را بر عهده دارد و خود تایید صلاحیت شده است، لیست تهران اصلاح‌طلبان را طراحی و تدوین می‌کند؛ عارف در مورد رابطه با آمریکا گفته است: «من حل مشکلات را در ایجاد رابطه با آمریکا نمی‌دانم بلکه باید در داخل کشور خودمان، مشکلات را حل کنیم.» و در عین حال معتقد است: «من اهل تعامل و مذاکره در چارچوب منافع ملی هستم و به جای چالش، به دنبال سازش خواهم بود تا همه مردم در فضای آرام و صمیمی زندگی کنیم.

**میرلوحی: شورای نگهبان باید قانون را رعایت کند!

از سوی دیگر سید محمود میرلوحی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت کشور دوره اصلاحات در دوران تصدی عبدالله نوری، لیست استان‌های البرز، شهرستان‌های تهران، سمنان و قزوین را بر عهده دارد؛ او که خود در این دوره رد صلاحیت شده است درباره شورای نگهبان معتقد است «مطلوب ما این است که شورای نگهبان به خصوص در بحث بررسی صلاحیت‌ها قانون را رعایت کند ناظران انتخابات باید اطمینان ایجاد کنند.»

**ماجرای سرباز زدن «مبلغ» از برگزاری انتخابات مجلس هفتم و تذکر رهبری به وی

مرتضی مبلغ که برای دوره دهم مجلس رد صلاحیت شده است، معاون سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات را بر عهده داشته است، وی درباره حضور حداکثری و فله‌ای اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش‌رو معتقد است: از این حرف‌های بی‌مایه زیاد زده می‌شود. مبلغ لیست استان‌های اصفهان، یزد و چهارمحال بختیاری را مشخص می‌کند.

مبلغ که در زمان تحصن مجلس ششمی‌ها در بهمن‌ماه سال 82 رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور بود، نظام را به عدم برگزاری انتخابات در موعد مقرر تهدید کرد که رهبر معظم انقلاب نیز در سخنرانی مردمی خود در این زمینه تاکید کردند که برگزاری انتخابات حق کسی نیست بلکه وظیفه است.

تحصن سال 82 فقط به نمایندگان مجلس ششم محدود نبود؛ «مرتضی مبلغ» با خود حق‌پنداری و صاحب انتخاب دانستن در جایگاه رئیس وقت ستاد انتخابات وزارت کشور با انتشار نامه‌ای،‌ این خودحق پنداری را اینچنین نشان‌ می‌دهد: «اگر این روند پایان نیابد، مسئولیت برگزاری انتخابات را قبول نخواهد کرد!»

در چنین شرایطی رهبر معظم انقلاب در پاسخ به این خود حق‌پنداری اشاره می‌کنند:‌« آنچه وظیفه‌ی دولت و ملت ایران است، این است که در مقابل توطئه دشمن بایستند… انتخابات باید در موعد خود -روز اوّل اسفند- بدون حتّی یک روز تأخیر انجام گیرد… مگر اجرا و برگزاری انتخابات، حقّ کسی از مسؤولان است که بگوید من این حق را میخواهم یا نمیخواهم؟ وظیفه است؛ وظیفه قانونی دستگاههای مشخص دولتی است؛ باید این وظیفه را انجام دهند؛ این حقّ مردم است.»

**منتجب‌نیا: باید شعار مرگ بر آمریکا حذف شود

رسول منتجب‌نیا که صلاحیت او نیز برای انتخابات مجلس دهم رد شده است، با بیان مجدد خط تحریف اندیشه امام، 2 شهریور 94 تاکید داشت: «نشنیدم امام مخالف شعار مرگ بر آمریکا باشد اما اگر سران نظام به این جمع‌بندی رسیدند باید این شعار حذف شود» لیست استان‌های خوزستان و لرستان را تهیه و هماهنگ می‌کند.

این فعال اصلاح‌طلب با تاکید بر شورش علیه قانون در مجلس ششم، 5 اسفند 86 معتقد بود: «ما با نفس برگزاری تحصن در مجلس ششم موافق بودیم.»

قائم‌مقام حزب اعتماد ملی 23 بهمن سال 91 از اصلاح‌طلبان خواست در انتخابات پشت سر هاشمی رفسنجانی قرار بگیرند و گفت: «بنده خودم حاضرم پادویی کنم.»

وی 23 آبان 1393 در مطلبی که خبرگزاری مهر آن را منتشر کرد گفت: «مجلس آینده طرح حمایت از امربه‌معروف و نهی از منکر را رد خواهد کرد چراکه این مصوبه جنبه خطی و جناحی دارند.»

**حق‌شناس: یک بخشداری را نمی‌توانیم اداره کنیم چگونه می‌خواهیم با آمریکا مقابله کنیم

محمدجواد حق‌شناس عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی از دیگر اصلاح‌طلبان برجسته‌ای است که لیست استان‌های فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویر احمد را تهیه و تدوین می‌کند؛ صلاحیت او نیز برای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی رد شده است.

محمدجواد حق‌شناس عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، روزنامه‌نگار که مدیرمسئولی روزنامه اعتماد ملی را نیز بر عهده داشته است درباره مقابله با آمریکا در مناظره‌ای که 13 اسفند سال 91 برگزار شد، گفت: «نمی‌توان با تورم 35 درصدی و بیکاری، دَم از مقابله با آمریکا زد. نمی‌توان از اداره و مدیریت جهانی سخن گفت و یک بخشداری را هم نتوانیم اداره کنیم. چگونه می‌خواهیم با آمریکا مقابله کنیم در حالی که سران قوای ما سه سال است با یکدیگر در جنگند؟ فاصله خواسته‌هایمان با عمل‌مان زیاد است.»

البته این بخش از سخنان حق‌شناس در شرایطی است که بعضی‌ها ضعف نفسانی خودشان را به ملت تعمیم می‌دهند و در این راستا رهبر معظم انقلاب نسبت به این خود ذلیل پنداری فرموده‌اند: «مؤمن در سخت‌ترین شرایط هم احساس می‌کند عزیز است و احساس ذلت نمی‌کند و خودش را نسبت به دشمن، خوار احساس نمی‌کند؛ چون اقتدار معنوی و درونی خودش را حفظ کرده و از دست نداده است.»

حق‌شناس معتقد است: اروپا و آمریکا در بحث حقوق بشر و حمایت از تروریسم بیش از 30 سال است که این حرف‌ها را علیه ایرانمی‌زنند و گستاخ‌تر هم نشده‌اند!

**مرعشی: مردم از رابطه با امریکا استقبال می‌کنند

اما حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران که به دلیل اقدامات سال 88، به مدت 5 سال از فعالیت حزبی محروم شده بود، لیست استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان را تدوین می‌کند.

مرعشی درباره رابطه با آمریکا به اندیشه پویا گفته بود: «مردم از رابطه با امریکا استقبال می‌کنند، به دوستان (اصلاح‌طلب) می‌گویم، نمی‌شود زمانی که مردم از بالا رفتن از دیوار سفارت خوششان می‌آید، شما جلو باشی، الآن هم که مردم از برقراری روابط با آمریکا استقبال می‌کنند شما بازهم بخواهی جلو باشی. این نامردی است.»

البته این سخن مرعشی نیز در کنار خودمحور پنداری‌های جریان اصلاحات،‌ یک خود همه پنداری است که درجاتی جز انحنای نفسانی ندارد.

مرعشی نماینده دوره‌های پنجم و ششم مجلس شورای اسلامی بوده است و در دولت میر حسین موسوی و دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی در دولت پنجم استاندار کرمان و در دولت ششم، رئیس دفتر هاشمی رفسنجانی و در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی معاون رئیس جمهور بوده است.

** بازداشت کمیجانی در زمان ثبت‌نام انتخابات مجلس

فرج کمیجانی دبیر کل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی، اوایل امسال ریاست دوره ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات را برعهده گرفت و در حال حاضرلیست استان‌های اراک، قم و زنجان را تهیه می‌کند.

کمیجانی در پنجمین روز ثبت نام انتخابات مجلس در محل کارش بازداشت شد؛ وی با حکم بازپرس شعبه 2 بازپرسی دادسرای قاضی مقدس در دفتر کارش در مجتمع فنی رسالت بازداشت شد.

فعالیت اعضای حزب منحله مجاهدین و افراد رد صلاحیت شده برای تهیه لیست‌ها

علی صوفی دیگر اصلاح‌طلب رد صلاحیت شده که استاندار گیلان در دولت اول و وزیر تعاون در دولت دوم محمد خاتمی بوده است، تهیه لیست استان‌های گیلان، مازندران و گلستان را بر عهده دارد.

رایزنی‌های سران جریان اصلاح‌طلب با هاشمی‌رفسنجانی به دلیل عدم حساسیت رسانه‌ای بر روی علی صوفی، توسط وی صورت می‌گیرد تا لیست اصلاح‌طلبان از طرح اتهام مجلس ششم و فتنه 88 مصون باشد و به همین دلیل وی ریاست ستاد ائتلاف اصلاح طلبان در شهر تهران را عهده‌دار شده است، در حالی که علی صوفی از جمله افرادی بود که در اواخر مجلس ششم در اعتراض به نظارت شورای نگهبان استعفا داد.

*تهیه لیست مجلس توسط اصلاح‌طلبی که از مجلس رای اعتماد نگرفت

احمدصادق بناب مسئولیت لیست استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل را بر عهده دارد، نمایندگان مجلس هفتم در جلسه رأی اعتماد به وی که دی‌ماه سال 1383 برگزار شد، به صادق بناب رای اعتماد ندادند. محمدرضا عارف که در آن دوره معاون اول دولت اصلاحات بود طی حکمی بناب را قائم مقام خود کرد.

*فعالیت انتخاباتی اصلاح‌طلبی که اعتقاد به «تقلب» دارد

حسن رسولی که از اعضای هیئت‌مدیره بنیاد امید ایرانیان و بنیاد باران است، تهیه لیست خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی را دنبال می‌کند.

وی که ریاست ستاد محمدرضا عارف را بر عهده دارد در مناظره‌ای که با قاضی‌زاده نماینده مردم مشهد در مجلس داشت گفته بود که تا زمانی که نظام انتخاباتی ما الکترونیکی نشود، امکان تقلب وجود دارد.

وی معتقد است: اصلاحات مهم‌ترین نقش را در دولت یازدهم دارد و اگر دولت مسیر سیاسی ‌اش را تغییر دهد به چالش می‌خورد.

*خط و نشان محسن ترکاشوند در فتنه 88 خطاب به شورای نگهبان

محسن ترکاشوند عضو شورای مرکزی حزب منحله مجاهدین نیز لیست استان‌های همدان،‌کرمانشاه، کردستان و ایلام را هماهنگ می‌کند.

وی در سال 88 طی نامه‌ای سرگشاده خطاب به شورای نگهبان از این نهاد خواسته بود که در مورد فتنه سال 88 که با کلید واژه تقلب توسط آنان شکل گرفت، اعتماد سازی کند.

ترکاشوند در این نامه ضمن گذاشتن شرط و شروط برای شورای نگهبان گفته بود کهشورای نگهبان باید در جلسات خود با کاندیدا‌ها از هر اقدامی برای اعتماد‌سازی بهره بگیرد چراکه تنها مرجع رسیدگی به این شکایت‌هاست و اگر این نهاد بتواند نظر کاندیدا‌ها را در مورد بررسی دقیق و غیر جناحی شکایت‌ها جلب کند به طور قطع می‌تواند «اعتماد» کاندیدا‌های معترض را جلب کند در غیر این صورت عدم تحقق این مسئله به اعتماد عمومی مردم در برگزاری انتخابات آسیب خواهد زد.

Go to TOP