چاپ خبــر
در گفتگو با مدیر پژوهش سرا بررسی شد؛

آیا شهاب، پژوهش‌سرای دانش‌آموزی فریدونشهر را به اهداف خود می‌رساند؟

مدیر پژوهش سرای دانش آموزی رازی فریدونشهر از استعداد این مرکز برای کشف استعدادهای دانش آموزان فریدونشهری سخن گفت.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار، 12 سال پیش پژوهش سرای دانش آموزی فریدونشهر در محل فعلی خود تاسیس شد. هدف از تاسیس پژوهش سرا همان طور که در اساسنامه پژوهش سراهای دانش آموزی آمده گسترش فرهنگ تحقیق و پژوهش در بین دانش آموزان و هدایت استعدادها و رشد خلاقیت های آنان با فراهم نمودن امکانات و تجهیزات لازم است.

اما این مرکز در طی این 12 سال چقدر توانسته است این هدف را به منصه ظهور برساند؟ برای پی بردن به پاسخ این سوال با مجتبی جعفرزاده، مدیر پژوهش سرای دانش آموزی رازی فریدونشهر، هم کلام می شویم. وی عملکرد پژوهش سرا را در این سال ها موفقیت آمیز نمی دانست چرا که معتقد بود شهرستان فریدونشهر از استعدادهای فراوانی برخوردار است که هنوز کشف نشده اند.

Pajuhesh001

مدیر پژوهش سرای دانش آموزی فریدونشهر یکی از علل عدم موفقیت بالای این مرکز را کمبود بودجه برای پیگیری طرح ها دانست و اظهار امیدواری کرد با کمک مسئولین این مشکل مرتفع شود. وی از اجرای طرح شهاب در این پژوهش سرا خبر داد و از تاکید رهبر معظم انقلاب بر اجرای این طرح به منظور کشف و رشد استعدادها سخن گفت و افزود:پژوهش سرا با رویکرد جدید خود قصد نهادینه کردن طرح شهاب در مدارس را دارد.

Pajuhesh004

جعفر زاده اظهار کرد: در حال حاضر در پژوهش سرا انجمن های رباتیک، شیمی، هوا-فضا، علوم کامپیوتر، انرژی های پاک، ریاضیات کانگرو و انجمن طرح و پژوهش جشنواره خوارزمی فعالیت می کنند. مدیر پژوهش سرای دانش آموزی در رابطه با کارنامه این مرکز در جشنواره خوارزمی امسال از شرکت ربات جنگجو، ربات مسیریاب و راکت آبی ساخت این مرکز و یک طرح در زمینه انرژی های پاک در این جشنواره خبر داد.

وی با بیان این که هم اکنون پژوهشسرا از آزمایشگاه زیست، فیزیک، الکترونیک و شیمی و ابزارهای نجومی بهره می برد، گفت: رابطان پژوهشی این مرکز در هر مدرسه، اهداف پژوهش سرا را در آن مدرسه دنبال خواهند کرد و با پیگیری طرح شهاب قصد داریم در مرحله اول پای همه دانش آموزان ابتدایی و راهنمایی را به پژوهش سرا باز کنیم.

Pajuhesh005

جعفرزاده به همه خانواده ها توصیه کرد به منظور رشد استعدادها و خلاقیت فرزندانشان، آن ها را ترغیب به شرکت در انجمن ها و کلاس های پژوهش سرا کنند و در نظر داشته باشند دانش آموز دارای استعداد برتر صرفا دانش آموز درس خوان و باهوش نیست بلکه دانش اموزی است که توانایی برجسته ای در حوزه های مختلف استعدادی از خود بروز دهد.

Pajuhesh003

گفتنی است طرح شهاب(شناسايي و هدايت استعدادهاي برتر) به عنوان مهم‌ترين طرح شناسايي مستعدان در عرصه آموزش عمومي با تصویب در بنیاد ملی نخبگان، توسط «شوراي راهبري طرح شهاب» راهبري و نظارت شده و «ستاد مرکزي اجرايي طرح شهاب» با مسئوليت اجرايي‌سازي در وزارت آموزش و پرورش تشکيل شد.

فرايند شناسايي دانش‌آموزان داراي چند مرحله است. ابتدا مجريان طرح، شامل مديران استان‌ها، معلمان، مشاوران، معاونان و مديران مدارس بر اساس متون علمي – آموزشي تدوين‌شده دوره‌هاي آموزشي مورد نياز را مي‌گذرانند. سپس بازبينه‌هاي (چک‌ليست) شناسايي استعدادها در هشت حوزه استعداد کلامي، رياضي، هنري، فضايي، حرکتي، اجتماعي، علوم‌تجربي و فرهنگ ديني توسط معلمان آموزش‌ديده تکميل و به مدير مدرسه ارائه مي‌شود و براي هدايت عمومي دانش‎آموزان و اولياي آن‌ها مورد بررسي و تحليل قرار مي‌گيرد و گزارش تحليلي آماري دقيقي از طرف مدرسه به اداره آموزش و پرورش شهرستان ارسال مي‌شود.

  1. سلام
    ازآقای جعفر زاده ودانش آموزان گروه نجوم پژوهشسرای رازی دعوت می شود در فصل بهار وتابستان جهت رصد ستارگان به روستای بنه کمر تشریف بیاورند. این روستا آسمان تاريك و پر ستاره دارد.

  2. شهاب چطوري؟خوبي؟به ياد روزاي گذشته ميگم هنوزم از رعد و برق ميترسي.

Go to TOP