چاپ خبــر
متخصص و جراح کلیه و مجاری ادراری :

نوشابه باعث ایجاد سنگ کلیه می‌شود

جراح کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: نوشابه ها به دلیل وجود اگزالات باعث ایجاد سنگ کلیه می‌شوند و مصرف آنها باید محدود شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار به نقل از دانشجو نیوز، دکتر مشتاقی تصریح کرد: زمانی که غلظت املاح موجود در بدن انسان، از میزان طبیعی بیشتر می‌شود در کلیه ها رسوب کرده و سنگ ها‌ ایجاد می‌شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به اینکه سنگ کلیه انواع مختلفی دارد، گفت: شایع ترین سنگ‌های سیستم ادراری سنگ‌های کلسیمی اوگزالات هستند.

وی تصریح کرد: سنگ های کلسیم فسفاتی، سنگ های اسید اوریکی، سنگ‌های عفونی که حاصل عفونت های مکرر بر اثر میکروب هستند و در خانم ها شایع تر است همچنین سنگ های سیستینی که مادرزادی بوده و از دوران نوزادی وجود دارد از جمله سنگ های سیستم ادراری هستند.

مشتاقی افزود: با وجود پیشرفت های علمی که در حوزه پزشکی ایجاد شده، هنوز دلایل ایجاد سنگ تشخیص داده نشده است اما از عمده راه‌های پیشگیری آن می‌توان به مصرف زیاد آب، کاهش مصرف نمک، افزایش تحرک ، کاهش وزن ، مصرف زیاد میوه و سبزیجات مخصوصا سیب به دلیل وجود فیبر ، داشتن 4 تا 5 بار پیاده روی در هفته اشاره کرد.

وی اظهار داشت: در باورهای اشتباه، مردم مصرف زیاد لبنیات را دلیل ایجاد سنگ کلیه می‌دانند در حالی که سنگ های کلیه به دلیل اختلال در سیستم درونی بدن ایجاد می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه عموما سنگ ها در کلیه ها ایجاد می شود اما در مثانه نیز می‌تواند تشکیل شود افزود: گروهی از افراد که در خروجی مثانه دارای مشکل هستند مانند افراد دارای پروستات بزرگ که ادرار در آنان به درستی تخلیه نمی‌شود، افرادی که تنگی مجرا و یا مثانه عصبی دارند و ادرار در آنان نگه داشته می‌شود به مرور زمان املاح موجود در ادرار رسوب کرده و تشکیل سنگ مثانه می‌دهد.

مشتاقی بسته به اندازه و اینکه سنگ در کجای سیستم ادراری قرار گرفته باشد روش درمان را متفاوت دانست و گفت:خوشبختانه تمام روش‌های درمان سنگ های کلیه ای که در کشور وجود دارد نظیر سنگ شکن و اعمال جراحی پیشرفته در استان بوشهر وجود داشته و در حال حاضر با پیشرفته ترین دستگاه در استان این عمل های جراحی انجام می‌شود.

وی همچنین به درمان دارویی در سنگ کلیه اشاره کرده و تصریح کرد: زمانی که سنگ ها در نقطه ای قرار گرفته و مشکلی برای فرد ایجاد نکند به مریض دارو می‌دهیم و پس از چند ماه مجددا از او سونوگرافی گرفته می‌شود تا وضعیت جدید بیمار مورد بررسی قرار گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر شایع ترین علل ایجاد سنگ های کلیه را غلیظ شدن ادرار دانست که باعث کریستالی شدن و چسبیدن مواد معدنی به یکدیگر می شود و از کمبود مایعات، رژیم های غذایی کم فیبر و کم تحرکی به عنوان عوامل ایجاد سنگ های کلیه نام برد.

مشتاقی در پایان به افرادی با مشکلات تشکیل سنگ توصیه کرد: مرکبات مصرف کنند زیرا سیترات موجود در مرکبات، ادرار را قلیایی کرده و مانع از ایجاد سنگ ها می‌شود.

Go to TOP