چاپ خبــر

با کودک خشن چگونه برخورد کنیم؟

بسیاری از والدین ممکن است به اشتباه، نسبت به رفتار عصبی کودک خود حساسیت نشان ندهند و فکر کنند فرزندشان هنوز کوچک است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر ابراهیمی مقدم، روانپزشک با اشاره به کودکان کتک زن، گفت: کتک زدن والدین توسط کودکان در سنین ۲ الی ۴ سالگی شیوع بیشتری دارد، معمولا کودک در موقعیت هایی که رنجیده و خسته است و یا خجالت می کشد، این واکنش را از خود نشان می دهد، بسیاری از والدین ممکن است نسبت به این رفتار کودک حساسیتی نشان ندهند زیرا فکر می کنند فرزندشان هنوز کوچک است و این رفتار صدمه ای برای آنان ایجاد نمی کند.

وی ادامه داد: اما در واقع بهترین دوره برای تثبیت الگوهای رفتاری مطلوب در سنین خردسالی و پیش از دبستان است.

راهبردهایی برای تغییر این رفتار کودکان وجود دارد:

به هنگام بروز این رفتار کودک والدین باید محیط را بدون پرخاشگری اما قاطعانه ترک کنند و اگر کودک همسرتان را کتک می زند برای مدتی او را نادیده گرفته و به همسرتان توجه کنید.

دکتر ابراهیمی در ادامه افزود: وقتی کودک می خواهد از این راه به خواسته اش دست یابد تحت هیچ شرایطی کوتاه نیایید و خواسته اش را اجابت نکنید، اگر ادامه داد قاطعانه اما با مهربانی بگویید تا زمانی که به این رفتار ادامه دهی من خواسته ات را انجام نمی دهم و به محض اینکه رفتار مطلوبی نشان داد او را مورد توجه و محبت خود قرار دهید.

این متخصص تصریح کرد: والدین باید در یک گفتگوی دوستانه و با محبت به طور دقیق آسیب های این رفتار کودک را به او گوشزد کنند، به طور مثال به او بگویند : اگر دیگران را کتک بزنی برایت بستنی نمیخرم؛ نکته بسیار مهم اینکه اگر والدین خود با کتک زدن کودک خواسته شان را به او تحمیل می کنند، نمی توانند انتظار داشته باشند کودکشان این شیوه را مورد استفاده قرار ندهد.

وی خاطر نشان کرد: نکته آخر اینکه والدین باید شرایطی که ختم به این رفتار می شود را بررسی کنند:  پیش از این رفتارتان با کودکتان چگونه بوده است؟، آیا برای مدت طولانی به او توجه نکرده اید؟، شرایط جسمی کودک چگونه است ؟و  سریعا پس از شناسایی عوامل برای رفع آنها اقدام کنند.

 

Go to TOP