چاپ خبــر
مسئول دفتر پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی استان اصفهان:

اکثر شهرستان‌های استان از مرکز مشاوره ژنتیک برخوردار شده‌اند/تاکید بر مراجعه همه زوج‌ها

همایش آموزشی پیشگیری از معلولیت در شهرستان فریدونشهر برگزار شد.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار، اداره بهزیستی شهرستان فریدونشهر با همکاری انجمن سلامت روان مهر این شهرستان اقدام به برگزاری دوره آموزشی آگاه سازی و پیشگیری از معلولیت ها نمود.

در این همایش دکتر بتول آزاده، ریاست مرکز مشاوره ژنتیک استان اصفهان، و دکتر علی اصغر کلانتری، مسئول دفتر پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی استان اصفهان، به عنوان مدرس و سخنران حضور داشتند.

دکتر آزاده

دکتر کلانتری در حاشیه این همایش با بیان این که 157168 نفر در سال 94 تحت آموزش های پیشگیری از معلولیت ها و بیماری های ژنتیکی این سازمان در استان اصفهان قرار گرفته‌اند، این تعداد را شامل طیف وسیعی از خانواده های استان دانست و اظهار کرد: بیشتر این افراد در سنین 15 تا 45 سالگی قرار داشتند.

وی با بیان این که فرد معلول هزینه های اقتصادی زیادی برای خانواده و بار مالی برای دولت به همراه دارد، گفت: اگر جلو وقوع معلولیت و یا پیشرفت آن را بگیریم می‌توانیم هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ روحی و روانی کمک زیادی به خانواده ها بکنیم.

دکتر کلانتری

مسئول دفتر پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی استان اصفهان در پاسخ به این سوال که «با این آموزش ها چقدر می توان از وقوع معلولیت ها پیشگیری کرد؟» تصریح کرد: تا حد زیادی می توان از وقوع بیماری های ژنیتیکی از طریق مشاوره های ژنتیک قبل و یا حتی حین بارداری با مراجعه به مرکز مشاوره ژنتیک جلوگیری کرد اما باید در نظر داشت درصدی از این معلولیت ها مادرزادی است و باقی معلولیت های به وجود آمده در جامعه که در ردیف معلولیت های عضلانی-اسکلتی هستند در اثر حوادث و استفاده غیرطبیعی از مفاصل و عضلات و دلایل غیرمادرزادی به وجود آمده اند.

کلانتری اکثر شهرستان های استان اصفهان از جمله فریدونشهر را بهره مند از مرکز مشاوره ژنتیک دانست و به همه زوج هایی که قصد بچه دار شدن دارند توصیه کرد حتما پیش از بارداری به مشاوره ژنتیک بروند. وی این مشاوره را برای زوج هایی که ازدواج فامیلی انجام داده اند از لزوم بیشتری برخوردار دانست.

  1. با تشکر از مدیریت محترم وکلیه کارشناسان زحمت کش بهزیستی فریدونشهر

  2. البته این جلسه با همکاری دانشگاه پیام نور و حضور دانشجویان گروه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه پیام نور شهرستان برگزار شد

  3. پس چرا اطلاع رسانی نمیشود ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  4. محمد گفت:

    باسلام همايش بسيااار عاليي بود واقعا دستتون درد نکنه و اي کاش از اين جلسات و همايشها در سطح شهر بيشتر بشه تا اگاهي مردم نسبت به يکسري از واقعيتها بالا بره از شما دوست خبرنگا. هم تشکر ميکنم بابت پوشش خبري

Go to TOP