چاپ خبــر

استاندار اصفهان: طرح تکاپو حدود یک سوم تعهد اشتغال استان را اجرایی می کند

استاندار اصفهان گفت: با اجرای طرح تکاپو (توسعه کسب و کار و توسعه پایدار)، حدود یک سوم تعهد اشتغال استان در سال 95 ایجاد خواهد شد.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار به نقل از ایرنا، «تکاپو» طرحی است که توجه ویژه به مزیت های بومی دارد و برمبنای مزیت ها و قابلیت های اصلی که در استان امکان اشتغالزایی پایدار دارد برنامه ریزی می کند.
رسول زرگرپور در جلسه شورای اشتغال استان که با حضور رئیس دبیرخانه شورای عالی اشتغال کشور برگزار شد، افزود: براساس اعلام دبیرخانه شورای عالی اشتغال کشور با اجرای طرح تکاپو می توان حدود 35 هزار شغل در سال جاری ایجاد نمود.
وی، طرح تکاپو را مبتنی بر توسعه بنگاه های اقتصادی موجود و نه ایجاد بنگاه های جدید عنوان کرد و گفت: می توان گفت این طرح مبتنی بر کسب و کار موجود است.
استاندار اصفهان با اشاره به اینکه در این استان برای سال 95، ایجاد 90 هزار شغل پیش بینی شده است، گفت: براساس اعلام دبیرخانه با اجرای طرح تکاپو می توان حدود یک سوم این اشتغال را ایجاد کرد.
زرگرپور افزود: طرح حرکت و تکاپو در استان اصفهان می تواند بسیار خوب اجرایی شود و اگر تحقق 35 هزار شغل در سال جاری بر مبنای طرح تکاپو محقق شود بسیار اتفاق خوبی خواهد بود.
وی با تاکید بر اینکه باید برنامه زمانبندی تهیه و تدوین شود، گفت: اگر آموزش های لازم انجام و هر سه ماه یکبار گزارش ارائه شود امید است این طرح که دارای یک پشتوانه علمی است در اصفهان اجرایی و نتایج مطلوبی داشته باشد.
استاندار اصفهان همچنین تصریح کرد: با توجه به اینکه ایجاد اشتغال در این طرح ها عمدتا توسط افراد سطح پایین جامعه از نظر درآمدی ایجاد می شود اجر اخروی نیز خواهد داشت.
به گزارش روابط عمومی استانداری اصفهان، زرگرپور افزود: با توجه به جایگاه ویژه اصفهان در صنعت، کشاورزی و دیگر بخش ها، اشتغال در استان اصفهان موضوع بسیار حیاتی و اساسی است.
استاندار اصفهان با اشاره به اینکه نرخ بیکاری در استان اصفهان دو درصد از میانگین کشوری بالاتر است، گفت: یک میلیون نفراز مردم اصفهان زیرپوشش بیمه تأمین اجتماعی قرر دارند و 10 درصد از مخاطبان وزارتخانه تعاون کار و رفاه اجتماعی نیز در اصفهان هستند.
وی یادآور شد: بر همین اساس جلسات شورای اشتغال را بصورت جدی و با قوت برگزار می کنیم.
رئیس دبیر خانه شورای عالی اشتغال کشور نیز در این جلسه به تشریح طرح تکاپو پرداخت و گفت: این طرح بصورت پایلوت در هشت استان اجرایی شده است و استان های آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان رضوی و اصفهان بدلیل خدماتی و صنعتی بودن و همچنین بیکاری بالا هم زمان انتخاب شده اند.
ارغوان فرزین معتمد، با بیان اینکه این طرح مصوبه شورای اشتغال است، گفت: در این طرح دسته هایی که بیشترین اشتغال و درآمد در هر استان را دارند شناسایی می شوند و رشد و ایجاد اشتغال در این استان ها بر این اساس انجام خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: بطور مثال اصفهان یکی از مناطق اول کشور در بحث گردشگری است و اگر مشکلات این صنعت حل شود می تواند اشتغال زیادی را ایجاد کند.
رئیس دبیر خانه شورای عالی اشتغال کشور با بیان اینکه در این طرح زنجیره اشتغال های موجود تکمیل خواهد شد، گفت: در طرح تکاپو کمک کردن به بخشی از بنگاه ها برای اینکه بتوانند در توسعه صادرات نقش داشته باشند مورد توجه قرار می گیرد و به توسعه سیستم کسب و کار می پردازد.
وی یادآور شد: طرح تکاپو و طرح حرکت کاملا مبتنی بر اقتصاد مقاومتی است و بر تقویت کارگاه های کوچک و اشتغال های محلی تاکید دارد.
فرزین معتمد اظهارکرد: اگر بخواهیم بیکاری را با سرعت بیشتری به حداقل برسانیم، لازم است بخشی از هدف گذاری خود را به ایجاد کارهای جدید کوچک ببریم.
وی با اشاره به اینکه طرح حرکت، به توانمند کردن گروه های هدف می پردازد، افزود: در شهرستان ها با وصل کردن زنجیره ها و پتانسیل های کسب و کارهای کوچک مردمی به آموزش ، این شبکه ها توانمند می شوند و بر روی شهرستان ها و هدف قرار دادن گروهی از بیکاران و متمرکز شدن روی زنجیره های فعال تمرکز می کند.
در این جلسه پس از تشریح طرح تکاپو (توسعه کسب و کار و توسعه پایدار) و و طرح حرکت (مبتنی بر توانمند کردن گروه های هدف ) مدیران ذیربط نظرات کارشناسی خود را بیان کردند.

Go to TOP