چاپ خبــر
نقدی بر گزارش ۱۰۰ روزه رئیس جمهور

آقای رئیس‌جمهور، با احترام این افتخارات نتیجه کارکرد شما نیست

شب گذشته، دکتر حسن روحانی، یکصد روز پس از تصدی امور اجرای کشور، جلوی دوربین تلویزیون قرار گرفت و به مردم گزارشی از عملکرد دولت ‌داد؛ گزارشی که تا کنون رسانه‌ها و افکار عمومی به دو نکته در آن توجه نموده‌اند؛ نخست اجرای مجریان این برنامه و دوم گزارشی که رئیس‌جمهور از کارکرد دولت گذشته ارائه کرده بود، ولی در میان سخنان رئیس‌جمهور، به موضوعاتی اشاره شد که جای نقد دارد.

به گزارش «تابناک»، پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری در روزهایی رقم خورد که تیم ملی کشورمان در آستانه راهیابی به جام جهانی ‌‌بود و اینچنین شد که در روزهای پایانی خرداد ۹۲ مردم ایران یک هفته جادویی را پشت سر گذاشتند و تجربه یک هفته شادی خیابانی را در خاطرات خود ثبت کردند. از قضا، بازی‌های دیدنی تیم ملی والیبال در لیگ جهانی هم در‌‌ همان روزها در جریان بود و بازی‌های خوب ملی‌پوشان کشورمان این شادی را دوچندان کرد تا پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری در ذهن مردم ایران با پیروزی‌های ورزشی گره بخورد و شعار «روحانی مچکریم»، کلید‌واژه آن روزهای مردم کشورمان شود.

اما این شاید ‌اتفاقی بود که رویدادها با هم تلاقی پیدا کردند و در ادامه ورزش در دولت حسن روحانی تا حدودی زیر سایه رفت! البته مهم‌ترین دلیل آن، طولانی شدن انتخاب وزیر ورزش و جوانان بود که در گزارش شب گذشته رئیس‌جمهور هم چند بار به آن اشاره شد.

‌بنا بر این گزارش، هفته گذشته،‌ محمود گودرزی‌ به ترکیب کابیه اضافه شد‌، حال آن که پیش از این وزارت ورزش و جوانان دولت حسن روحانی با دو سرپرست اداره می‌شد و بیشتر فعالیت‌های مهم آن به حالت تعلیق درآمده بود تا تکلیف وزیر ورزش و جوانان مشخص شود.

این گزارش در ادامه می‌افزاید، رخدادهای مهمی چون انتخابات فدراسیون‌ها و از آن مهم‌تر انتخابات کمیته ملی المپیک با اما و اگرهایی تا کنون برگزار نشده و وضعیت بودجه فدراسیون‌ها هم چندان تعریفی ندارد. همه این‌ها نشان از بلاتکلیفی سه ماهه حوزه ورزش در دولت تدبیر و امید دارد و البته شاید مهم‌ترین نشانه آن، وضعیت اسفبار تدارکات تیم ملی فوتبال در راه ‌آماده‌سازی برای جام جهانی برزیل باشد که تا کنون حتی نتوانسته یک دیدار تدارکاتی یا اردوی خارج از کشور برگزار کند.

با این حال، حسن روحانی در بخشی از گزارش خود درباره حوزه ورزش با اشاره به موفقیت‌های هفته اخیر فوتبال و والیبال و فوتبال ساحلی گفت: «ما عضو کوچکی از این ملت بزرگ هستیم، این ملت بزرگ است و خدمت به این مردم افتخار است، اما آنچه موجب شکل‌گیری آرامش بر فضای ورزش نیز شده، این است که سایه سیاست را از روی ورزش برداشتیم‌».

کم شدن سایه سیاست از ساحت ورزش البته اتفاق خوبی است که رئیس‌جمهور در سخنان خود به آن اشاره کرد و امیدواریم ‌این رخداد در سپهر ورزشی کشورمان همیشگی باشد.  رئیس‌جمهور هم شب گذشته، این موضوع را ‌‌مهم‌ترین دستاورد ورزشی دولت خود دانست  که موجبات توفیق اخیر را فراهم آورده است؛ اما اگر ‌بیراهه نرویم، اتفاق‌ اخیر ورزشی در کشورمان از آن دست رخدادهایی نبوده و نیست که در سایه مدیریت یکصد روزه دولت تدبیر و امید فراهم شده باشد.

حکایت والیبال که کاملا جداست و همگان به خوبی می‌دانند تحولات چشمگیر رخ داده در این عرصه، نتیجه نگاه بلند‌مدت مدیران عالی این فدراسیون است که بیش از یک دهه در عرصه برنامه‌ریزی والیبال تلاش و فعالیت کرده‌اند تا امروز جایگاه ما در این رشته در کلاس جهانی تثبیت شود و شانه به شانه غول‌های جهانی بساییم.

موفقیت‌های فوتبال هم اما داستان جداگانه‌ای دارند. بی‌گمان راهیابی ما به جام جهانی در سایه تلاش‌های بازیکنان و هشیاری مربی تیم بوده، و‌گرنه فدراسیونی که توانایی برگزاری یک دیدار تدارکاتی را برای تیم ملی‌اش نداشته باشد و بازیکنان تیم فوتبال ساحلی‌اش با تدارکاتی بسیار ضعیف در میادین حاضر می‌شوند، چندان در موفقیت‌های اخیر کارآمد نبوده است.

نکته جالب‌تر آنکه در همین حوزه فوتبال شاید بسیاری انتظار داشتند ‌در سایه توفیقات دولت جدید در عرصه دیپلماسی و در ادامه بی‌تدبیری مدیران فوتبال، دست‌کم تدارکات چند دیدار آبرومندانه فراهم شود. به هر حال دست و دل همه هموطنانمان که از راهیابی تیم ملی به برزیل خوشحالند، این روز‌ها از تدارک ضعیف تیم ملی در راه آماده‌سازی جام جهانی می‌لرزد. با این حال به جز دیدار رئیس‌جمهور با فوتبالیست‌ها پس از راهیابی به جام جهانی تا کنون هیچ رویداد مهمی از سوی دولت برای فوتبال کشورمان رخ نداده است.

چیزی که در سخنان رئیس‌جمهور بیش از پیش موج می‌زد، انتقاد از کارکرد دولت قبلی بود. به هر حال عملکرد دولت احمدی‌نژاد در حوزه اقتصادی ثمرات مشخصی داشت که مردم هم آن را به خوبی احساس کردند. اما در حوزه ورزش چه اتفاقات دوران احمدی‌نژاد را حاصل مدیریت او بدانیم و چه حاصل هوش تک ستاره‌هایی نظیر محمد بنا بدانیم اما نتیجه درخشانی بوده که موفقیت‌های اخیر را هم کم و بیش در ‌این اتفاقات بوده است؛ بنابراین، با حفظ احترام جناب آقای رئیس‌جمهور، موفقیت‌های اخیر در سایه عملکرد دولت شما رخ نداده است. اما امیدواریم با تدابیر ویژه شما، همان گونه که در بسیاری از حوزه‌ها توفیقات قابل توجهی کسب کردید، بتوانید در حوزه ورزش هم این توفیقات را تکرار کنید.

Go to TOP