چاپ خبــر

چه عواملی در تولد دوقلوها موثر هستند؟

تعداد دوقلوهایی که به دنیا می‌آیند طی سی سال اخیر بیش از ۷۵ درصد زیاد شده است. اما حقیقت پشت این مسئله چیست؟

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار، هنگامی که خبر دوقلو بودن نوزاد به خانواده میرسد خانواده انگار شیرین ترین و بهترین خبر زندگی شان را شنیده اند.دوقلو زاییدن از خواسته های هر خانمی است که خداوند به بعضی خانواده ها آن را میبخشد.بنظر شما چه عواملی در رشد دوقلوها و به دنیا آمدن آن ها تاثیرگذار است؟چگونه میتوان این عوامل را تحریک کرد تا دوقلو زایید؟

امروزه تولد‌های چندتایی به میزان جالبی افزایش یافته است: تعداد دوقلوهایی که به دنیا می‌آیند طی سی سال اخیر بیش از 75 درصد زیاد شده است. اما حقیقت پشت این مسئله چیست؟ متخصصان می‌گویند که تراکم این داستان در کنار افزایش اثربخشی درمان‌های باروری و بالا رفتن میزان چاقی در مادرانی که سن‌شان کمی بالاتر است بیشتر جریان دارد. البته این‌ها تنها چند عامل محدود در پسِ تولد دوقلوها هستند. در اینجا به شانس یا احتمال ‌کلی تولد نوزادان دوقلو همراه با عواملی می‌پردازیم که می‌تواند این احتمال را افزایش دهد.

تقریبا چهار درصد از نوزادانی که در ایالات متحده به دنیا می‌آیند دوقلو، سه‌قلو یا بیشتر هستند که البته حدود 95 درصد از آنها دوقلو هستند.
*هشت عامل که احتمال تولد نوزادان دوقلو را افزایش می‌دهند

وقتی پای صحبت دوقلوهای غیرهم‌سان به میان می‌آید، تعدادی از عوامل نقش مهمی در آن ایفا می‌کنند. (به خاطر داشته باشید که تولد دوقلوهای هم‌سان پدیده‌ای نادر بوده و به طور متناوب رخ می‌دهد). بنابراین اگر متوجه هر یک از عوامل زیر شدید، شانس داشتن دوقلو برایتان دو برابر خواهد شد:
-در خانواده‌تان دوقلو دارید

در واقع وراثت، شانس داشتن بچه‌های دوقلو را برای شما افزایش خواهد داد – اما تنها از سوی مادر. حتی اگر شجره خانواده همسر شما پر باشد از دوقلوها، این مسئله، شانس باردار شدن شما برای به دنیا آوردن نوزادان دوقلو را افزایش نخواهد داد.
پیش از این صاحب دوقلو شده‌اید

تحقیقات نشان می‌دهد اگر قبلا سابقه زایمان نوزادان دوقلو را داشته باشید، احتمال آنکه دوباره بچه‌هایتان دوقلو باشند افزایش می‌یابد.
-در سن بالا تصمیم گرفته‌اید مادر شوید

وقتی سن‌تان بالا می‌رود، شانس باردار شدن شما و زایمان دوقلو افزایش می‌یابد. محققان به تازگی دریافته‌اند میزان هورمون محرک فولیکول (FSH) در زنان بالای 35 سال به مراتب از زنان جوان‌تر بالاتر بوده و همین مسئله باعث می‌شود بیش از یک تخمک در تخمک‌گذاری دخیل باشد.
-سابقه بارداری دارید

در هر بارداری، شانس تولد نوزادان دوقلو کمی بیشتر می‌شود، و این احتمالا به این خاطر است که هر بارداری شما را کمی مسن‌تر می‌کند (که به خودیِ خود،‌ شانس تولد نوزاد دوقلو را افزایش خواهد داد)
-تحت درمان‌های باروری بوده یا هستید

اگرچه درمان‌های مربوط به باروری آنچنان که باید و شاید شانس باروری را افزایش نمی‌دهند، اما هر نوع ابزار یا روش مربوط در ارتباط با افزایش قدرت باروری (خصوصا آنهایی که محرک تخمک‌گذاری هستند) شانس بارداری چندگانه را افزایش خواهند داد. حدود 20 تا 25 درصد از زنانی که از داروهای محرکِ تخمدان استفاده کرده یا لقاح مصنوعی (IVF) انجام می‌دهند، شانس تولد دوقلو یا چندقلو برایشان بیشتر می‌شود.
-اضافه‌وزن دارید

زنانی که شاخص حجم بدن‌شان پیش از دوران بارداری بیش از 30 باشد نسبت به زنانی که این میزان در آنها کمتر است، شانس داشتن دوقلوهای ناهمسان در آنها افزایش می‌یابد؛ چرا که میزان عامل رشدِ انسولین‌مانند (IGF) در زنان قدبلندتر، بیشتر است که همین مسئله با بالا بردن میزان حساسیت تخمدان‌ها به FSH، شانش تخمک‌گذاری را افزایش می‌دهد.
-قدتان بلند است

احتمال داشتن بچه‌های دوقلو در زنان قدبلند و چاق نسبت به زنانی که جثه کوچکی دارند بیشتر است. متخصصان می‌گویند بار دیگر علت این مسئله این است که میزان IGF در زنان قدبلند بیشتر گزارش می‌شود.
-حقایق جالب درباره دوقلو‌ها

حال که درباره عوامل موثر در تولد دوقلوها دانستید، به نکات جالبی درباره داشتن دوقلوها و بزرگ کردن آنها می‌پردازیم.
*احتمال دارد خیلی زود زایمان کنید

با در نظر داشتن این‌که بسیاری از خانم‌ها این روزها دوقلو حامله می‌شوند، به نظر می‌رسد که بارداری دوقلوها چیز چندان عجیبی نیست. اما به راستی داشتن دو بچه به جای یکی در شکم،‌ اتفاق بزرگی محسوب می‌شود. زنانی که دوقلو باردار هستند، خطر پره ‌اکلامپسی، دیابت‌ بارداری و زایمان زودهنگام در آنها بیشتر است. تحقیقات نشان می‌دهد حدود 60 درصد از دوقلوها زودتر از موعد به دنیا می‌آیند و دوران بارداری آنها حدود 35 هفته طول می‌کشد. البته این به این معنا نیست که دوقلوهای شما از سلامت کامل برخوردار نیستند، اما در دوران بارداری باید جوانب احتیاط را بیشتر رعایت کرده و اگر دوقلوهایتان بعد از زایمان کمتر از 2.5 کیلو وزن داشته باشند، باید در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان (NICU) نگهداری شود.

*مادرانی که بچه‌های دوقلو می‌زایند، بیشتر در معرض افسردگی پس از زایمان قرار دارند

آوردن یک نوزاد به خانه به اندازه کافی دشوار هست، چه برسد به دو تا. تلاش برای غذا دادن و خواباندن دوقلوها واقعا خسته‌کننده خواهد بود و والدین نوزادان دوقلو حداقل در ماه‌های اول بعد از زایمان کمتر از والدین یک نوزاد می‌خوابند، تا زمانی که دوقلوها به یک برنامه هماهنگ برسند. خستگی می‌تواند همه چیز را برای شما با چالش مواجه کند. شاید به همین خاطر است که مادران دوقلوها حدودا 43 درصد بیشتر از مادرانی که یک بچه به دنیا می‌آورند، دچار افسردگی بعد از زایمان می‌شوند. شاید غیرممکن به نظر برسد که بخواهید زمانی را به خودتان اختصاص دهید – یا حتی بخواهید درباره احساس‌تان با پزشک صحبت کنید. اما به خاطر داشته باشید که درک و شناخت این مسئله که افسردگی بعد از بارداری چطور رخ می‌دهد هم می‌تواند در حال شما تأثیر زیادی داشته باشد. سعی کنید حمایت اطرافیانتان را در این زمینه جلب کنید: فهرستی از نام دوستان، اعضای خانواده و پرستاران بنویسید تا کمک‌تان کند از این وضعیت بیرون بیایید و هرازگاهی برنامه‌ی مفرح داشته باشید. دوقلوهای شما دوست دارند مادرشان در بهترین وضعیت به آنها برسد.
*اما این روند به مرور بهتر خواهد شد

خب، خبر خوب این است که بزرگ کردن بچه‌های دوقلو تا ابد کار دشواری نخواهد بود. در واقع سختی کار، تنها در سه ماهه اول بعد از زایمان است. پس از آن، خواهرها یا برادرهای هم سن و سال می‌توانند آنها را سرگرم کنند. به علاوه آنکه می‌توانید آنها را به یک مدرسه یا فعالیت‌های فوق برنامه بفرستید؛ بدون آنکه مجبور شوید بین این برنامه‌ها هر کدامشان را به یک جا ببرید چون اختلاف سنی ندارند. هم‌چنین به بازی‌ها و فیلم‌های مشابهی علاقه دارند، این مسئله باعث می‌شود سر کنترل یا نگاه کردن کانال با هم جنگ نداشته باشند و زمان خواب آنها هم به‌جای دو بار، یک بار و یک زمان خواهد بود.
*دوقلوهای ناهمسان شما ممکن است هم‌سان باشند

تحقیقات اخیر در لندن نشان می‌دهد که به 15 درصد از والدین به اشتباه گفته شده است که دوقلوهای همسان آنها، ناهمسان خواهند بود. اما این سردرگمی و اختلاف بابت چیست؟ بیشتر دوقلوهای همسان، یک کیسه آمنیوتیک و یک جفت دارند اما 25 تا 30 درصد از آنها دارای دو جفت مجزا و دو کیسه آمنیوتیک هستند. با این حال، همه پزشکان این حقیقت را نمی‌دانند. در واقع 81 درصد از پزشکان بر این باورند دوقلوهایی که جفت مشترکی ندارند دوقلوهای ناهمسان هستند. بنابراین اگر دوقلوهای شما جنسیت یکسانی داشته و بسیار شبیه هم بودند، این احتمال وجود دارد که هم‌سان باشند. اگر نسبت به این مسئله کنجکاو هستید می‌توانید با پزشک درباره آزمایش DNA آنها صحبت کنید.
*رابطه دوقلوهای شما جالب و مبهوت‌کننده خواهد بود

دوقلوهای همسان ارتباط بهتری با هم دارند و پیوند قوی‌تری نسبت به دوقلوهای ناهمسان با هم دارند. اما شاید غیرممکن باشد که بتوان ارتباط بین دوقلوها را به یک روش تفکیک و مشخص نمود. ممکن است یکی از دوقلوها خوش‌برخوردتر باشد و برای آن دیگری صحبت کند. ممکن است دوقلوهایتان واقعا از هم جدایی‌ناپذیر باشند و زبان خاص خودشان را داشته باشند. یا آنکه ممکن است زمانی که با هم هستند مثل سگ و گربه با هم بجنگند و در عین حال از جدا شدن از هم نفرت داشته باشند. در دوران جوانی و نوجوانی نخستین رابطه دوقلوها، رابطه‌ای است که با یکدیگر خواهند داشت. روشی که طی آن با یکدیگر سازش پیدا کرده و این واقعا زیباست.
*رقابت بین دوقلوها همیشه هم بد نیست

زمانی که دو بچه هم‌سن در خانواده دارید، رقابت بین آنها اجتناب‌ناپذیر است. گاهی اوقات این می‌تواند چیز خوب و مثبتی باشد. ممکن است یکی از دوقلوها انگیزه بیشتری داشته باشد تا پیاده‌روی را امتحان کند وقتی می‌بیند که برادرش دائم در گشت و گذار است. زمانی هم که دارید رفتن به دستشویی را به آنها یاد می‌دهید، رقابت برای جیش کردن، فرآیند یادگیری را برای دوقلوها کوتاه‌تر خواهد کرد. اما رقابت زیاد هم چندان خوب نیست: سعی کنید بر توانایی‌های فردی دوقلوها تأکید کنید. و برای هر یک به شکل مجزا وقت بگذارید تا بتوانند شخصیت مستقل خود را نسبت به هم بپرورانند.

منبع: الو دکتر

Go to TOP